distribution av reservdelar

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR
Känner att det är nåt knas. Igår gick hastighetmätarvajern av på min VFR 750 -91.

Försökte få tag i en dylik på diverse ställen i landet. Men överallt var svaret att det inte fanns på lager.

Jag är medveten om att man inte kan lagerföra alla reservdelar på ett och samma ställe. Jag vet inte hur det nuvarande systemet ser ut egentligen, men det bästa borde vara om alla beställningar av originalreservdelar gick genom en och samma kanal - en återförsäljare eller distributör. Tänk om en valfri återförsäljare hade koll i datorn på vilken annan återförsäljare som tagit hem en viss reservdel och att man då kunde beställa hem grejen till den lokala återförsäljaren med en viss serviceavgift för sådana tillfällen som går till den som lagerfört varan.

Det är ju helt knasigt att ringa runt och fråga om den ena eller den andra återförsäljaren har en sak på lager. Det bästa vore ju om man kunde gå in i datorn och se om en viss reservdel finns i Sverige.

Det är lite off topic. Men jag funderar på att ringa någon mc-skrot (näe, en sökning i bildelsbasen gav inget) och höra om de har en bättre begagnad vajer, surt.

kebne skrev:
Tänk om en valfri återförsäljare hade koll i datorn på vilken annan återförsäljare som tagit hem en viss reservdel och att man då kunde beställa hem grejen till den lokala återförsäljaren med en viss serviceavgift för sådana tillfällen som går till den som lagerfört varan.

Joo, det skulle vara mumma det, kunna kolla vilka firmor som det går bra för, och vilka som "äter" av lagersaldot för att klara sig månaden ut...
Så fungerar det inom vissa kedje-anslutna butiker, eller så får man ringa huvudkontoret så kollar dom upp saken med sina anslutna återförsäljare.

Men du bor ju för tusan i Umeå, har någonssin reservdels/verkstadsbiten funkat i Umeå, det är ju först för ett par månader sedan vi fick en Suzuki-handlare i stan, hoppas att den funkar IAF.

Verkstäder finns det ju tack och lov fristående...

GuW skrev:
Joo, det skulle vara mumma det, kunna kolla vilka firmor som det går bra för, och vilka som "äter" av lagersaldot för att klara sig månaden ut...

Det vore inget bra system om det vore designat så att onödig information läcker ut.
Naturligtvis måste reservdelspriserna vara likadana överallt, inga extra påslag utöver det överenskommna.
Det skall löna sig att lagerföra grejorna - därav serviceavgiften. Och om man har tid att vänta så visst kan man förbise att en viss återförsäljare har varan inne och i stället be sin lokala försäljare ta hem ett eget exemplar av varan. Så slipper man serviceavgiften.

Säkert är detta inte ett vattentätt resonemang. Men man kanske behöver en liten reform :D

Men, liksom....

Honda har ju lager i Götelabörg vill jag minnas, skickar väl i regel så att återförsäljaren har prylen inom 3 dagar.
Har man osis majoris finns det inte på lager i sverige men då beställs det från Europalagret i holland eller belgien (eller var det nu ligger) så kan det ta en vecka innan det kommer hem, dock är det ju väldigt sällan delarna inte finns i sverigelagret.
Har man problem med den lokale handlaren är det ju många som skickar per postförskott över hela landet. Bike i trollhättan t.ex.
Så jag fattar inte riktigt vad problemet är?

Last edited:
Pebl skrev:
Men, liksom....

Honda har ju lager i Götelabörg vill jag minnas, skickar väl i regel så att återförsäljaren har prylen inom 3 dagar.
Har man osis majoris finns det inte på lager i sverige men då beställs det från Europalagret i holland eller belgien (eller var det nu ligger) så kan det ta en vecka innan det kommer hem, dock är det ju väldigt sällan delarna inte finns i sverigelagret.
Har man problem med den lokale handlaren är det ju många som skickar per postförskott över hela landet. Bike i trollhättan t.ex.
Så jag fattar inte riktigt vad problemet är?

Har inga problem med den lokala handlaren :)
Visste inte att det fanns ett lager i Sverige oxå. Men iaf så ser man tydligen idag inte om en viss pryl finns hos en annan återförsäljare. Om man har brått så kan man ringa runt och kolla vilket jag tyckte kändes knasigt. 1 vecka är också den tid jag fått uppgiven - för beställning från Holland.

I personbils och lastbilsvärlden funkar det så. Man kan se vad andra å-f har hemma på hyllan och vad som finns på centrallager etc.
Men många MC-handlare/verkstäder är små och har inte resurserna att ha en sån datahantering av lagret skulle jag tro. Är mer handpåläggning där.

Lite OT men hittade min kabel på MC-varuhuset i sthlm! F-n att jag inte kom fram i telefonen när jag försökte igår. Osäkert om kabeln kommer fram till imorgon fredag. Och i morgon styr jag kosan mot finland.
Slutet gott - kanske.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...