Distanser

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Känner att det blir mycket frågor nu på en gång.

Jag har en knapphändig lösning på mitt problem med fälgen.

Det är så att jag har införskaffat mig ett par KTM fälgar och som många vet så är naven extra breda på dessa. Detta har inneburit lite komplikationer.

Men en fråga som jag har till är då som följer. I Navena så sitter det ju Distanser, dels som trycker på lagret och som utanför navet har större omkrets och en viss tjocklek beroende på hur långt det är till svingen/adaptern. Vet alla vad jag pratar om med den förklaringen?

För säkerhets skull länkar jag en bild.http://www.blocket.se/vi/15889561.htm?ca=13_s på andra bilden ser ni den i navet.

Måste man ha den? Jag fattar ju att man måste ha den delen som trycker mot lagret men måste man ha den stora delen som är utanför, eller kan man köra utan. Blir ju en del brytningar och kommer ju då skava mot Bromsoksadaptern istället givetvis. Men kommer dessa brytningar nöta ned adaptern?

Tacksam för svar.

Distanserna är sitter ju där för att hålla hjulet på plats. Totalmåttet mellan insidan av gafflarna samt insidan av svingen MÅSTE vara det samma som på hjulen med distanserna. Dvs det får inte bli några brytningar. Annars dödar du både hjul, gaffel och sving.

Last edited:
Distanserna är sitter ju där för att hålla hjulet på plats. Totalmåttet mellan insidan av gafflarna samt insidan av svingen MÅSTE vara det samma som på hjulen med distanserna. Dvs det får inte bli några brytningar. Annars dödar du både hjul, gaffel och sving.

Nej tanken var ju den att ta bort den högra för att adapterplattan till oket är för stor just nu. Går inte emellan hjulet och svingen. Därför vill jag ha bort just den större delen som sticker ut så att den inre ringen (som trycker på lagret) pressar direkt mot oket. Men då blir det ju en mycket mindre anläggningsyta som trycket blir på jämfört med om den klumpen (den större ringen på distansen utanför bavet) skulle vara där.

Den kommer ju fortfarande låsa stadigt mellan svingen alltså. Min oro är just den att anläggningsytan blir för liten så att det nöter ned bromsoks adaptern.

Om ni inte förstår riktigt får jag försöka ta några bilder.

Last edited:
Du måste ha en distans mellan lager och bromsoks hållaren annars går lagret åt pesos. Be någon svarva en kortare än orginalet. Du får nog svarva en kortare på andra sidan åxå för annars hamnar väl hjulet offcenter?

Du måste ha en distans mellan lager och bromsoks hållaren annars går lagret åt pesos. Be någon svarva en kortare än orginalet. Du får nog svarva en kortare på andra sidan åxå för annars hamnar väl hjulet offcenter?
Jo jag kommer ha distans mellan lagret och bromsokshållaren MEN inte den som sticker utanför navet, lagret ligger ju en bit in.

Röd pil vill jag ha bort.
Blå pil kommer fortfarande vara kvar, men på KTM fälgen så ligger inte blå pil utanför utan ligger precis i kant med navet. Det är ju den biten som pressar på lagret. Den kommer vara kvar. Det är just den röda pilen jag vill ha bort.

Och det räcker inte med att svarva nya, det var tanken men jag har fortfarande inte tillräckligt med plats. Därför jag vill ha bort den. Men frågan är om det håller så att det inte nöter ned bromsoksadaptern istället. Det är i tightaste laget jag vet men. :rolleyes:

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!