Distanser till motardfälgar...

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Tjena. HAr precis köpt ett par motardfälgar som jag tänkte sätta på min CRM 125.

Så kommer dett problem med distanser. tillverkning av distanser blir inga problem . Problemet är att min axel är 10mm och innermåttet i fälgarna är 12. HUr löser man detta på bästa sätt? räcker det att man svarvar till distanserna lite snajsigt så att dom ar en diameter på 10 mm lr måste det vara 10mm hela vägen genom navet lixom? dvs måste jag göra distanser och sedan lägga ett rör i fälgen för att det skall bli bra?

Sedan till broblem två. Jag har haft en sådan skiva som går ut en bit från fästet i navet och mitt ok har en kolv på varje sida, på dessa fälgar så är skivan helt rak lixom, detta gör att oket tar i ekrarna. kan man göra så att man fixar till distanser så man flyttar ut skivan från navet? min första tanke var att bara lägg brickor men det känns som att det blir för stora krafter så skruvarna inte pallar och helt enkelt går av eller att allting blir skevt.

Problem 3. När jag ställer in det så att dreven spårar med varandra så ligger inte däcket centrerat längre. jag har utgått från orginaldäcket och med denna fälgen så ligger däcket ungefär en cm för långt åt höger. Går det att köra så utan att det blir för skumt? Kan jag lösa problemet genom att göra som jag tänkt göra med skivan (förutsatt att de får plats i svingen)?
Edit: vill helst slippa börja mecka med ekrarna å ha mej vilket jag har hört att man kan göra.


Det kansek är lite svårt att förstå men jag tror ni fattar vad jag menar. antar att inte detta är första tråden om detta men jag har försökt söka men får träffar på 10 sidor där man pratat om distanser och fälgar osv.

Tack så mycket för hjälpsamma svar // Linus
 
Tjena. HAr precis köpt ett par motardfälgar som jag tänkte sätta på min CRM 125.

Så kommer dett problem med distanser. tillverkning av distanser blir inga problem . Problemet är att min axel är 10mm och innermåttet i fälgarna är 12. HUr löser man detta på bästa sätt? räcker det att man svarvar till distanserna lite snajsigt så att dom ar en diameter på 10 mm lr måste det vara 10mm hela vägen genom navet lixom? dvs måste jag göra distanser och sedan lägga ett rör i fälgen för att det skall bli bra?

Sedan till broblem två. Jag har haft en sådan skiva som går ut en bit från fästet i navet och mitt ok har en kolv på varje sida, på dessa fälgar så är skivan helt rak lixom, detta gör att oket tar i ekrarna. kan man göra så att man fixar till distanser så man flyttar ut skivan från navet? min första tanke var att bara lägg brickor men det känns som att det blir för stora krafter så skruvarna inte pallar och helt enkelt går av eller att allting blir skevt.

Problem 3. När jag ställer in det så att dreven spårar med varandra så ligger inte däcket centrerat längre. jag har utgått från orginaldäcket och med denna fälgen så ligger däcket ungefär en cm för långt åt höger. Går det att köra så utan att det blir för skumt? Kan jag lösa problemet genom att göra som jag tänkt göra med skivan (förutsatt att de får plats i svingen)?
Edit: vill helst slippa börja mecka med ekrarna å ha mej vilket jag har hört att man kan göra.


Det kansek är lite svårt att förstå men jag tror ni fattar vad jag menar. antar att inte detta är första tråden om detta men jag har försökt söka men får träffar på 10 sidor där man pratat om distanser och fälgar osv.

Tack så mycket för hjälpsamma svar // Linus

1:

Du svarvar en distans som går in i hjullagret (alltså 12 'utvändig' och sedan större utanför lagret. Denna måste gå igenom lagret. 10mm hål för axeln. Du behöver sedan mellan lagren ett rör för att inte pressa ihop lagren.


2:

Antingen göra ett nytt nav för skivan eller göra en spacerplatta som styr på befintlig styrning och har en styrning för skivan i sin tur så kommer det att hålla och fungera perfekt.


3:

Börja med att sätta fälgen i mitten på svingen, kolla med plankor eller laserpekare mot framhjulet att det 'kommer' i mitten.
Sedan får du justera drev eller anliggning för drev eller göra spacer som beskrivits i 2 för att få drevet att linjera.
Likadant sedan med bromskivan om du inte flyttar oket.
 
1:

Du svarvar en distans som går in i hjullagret (alltså 12 'utvändig' och sedan större utanför lagret. Denna måste gå igenom lagret. 10mm hål för axeln. Du behöver sedan mellan lagren ett rör för att inte pressa ihop lagren.


2:

Antingen göra ett nytt nav för skivan eller göra en spacerplatta som styr på befintlig styrning och har en styrning för skivan i sin tur så kommer det att hålla och fungera perfekt.


3:

Börja med att sätta fälgen i mitten på svingen, kolla med plankor eller laserpekare mot framhjulet att det 'kommer' i mitten.
Sedan får du justera drev eller anliggning för drev eller göra spacer som beskrivits i 2 för att få drevet att linjera.
Likadant sedan med bromskivan om du inte flyttar oket.



tack för svaret :tummenupp

jag har funderat lite mer och med hjälp av ditt svar har jag tänkt att jag gör ett par distanser som är exakt likadana som dom sitter på nu (fast jag har bara en så måste ände göra nya) fast jag anpassar längden på dom. skivan får en platta, samma med drevet om det får plats.


har kommit på en sak till... vilket matrial är bäst för ändamålet? funderar på rostfritt men det är ju inte jättelätt att jobba i. men jag tror det skall gå bra endå. vad brukar man använda för material till distanser?

// LInus
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top