Hej
Hej Jag tror antingen att jag monterat framhjulet lite snett eller så börjar mitt framhjuls lager att bli sämre (det kvittrar lite vid en bromsskiva efter att jag hade lös framhjulet senast, det ändrar sog lite när man lutar ned svänger med hojen)
Fråga
I vilken ordning bör man dra åt "mutter" respektive axel när man drar åt framhjulet på en zx9:a -99.
Ska man ha hojen uppställd på något speciellt sätt jag hade min på depåstör som sitter under gaffelbenen, kan detta göra att man ev får benen lite snedställda?
Vilken ordning skall man ha på hela proceduren?
Jag brukar göra så här:
Hojen står på depåstöd utan framhjul
Montera dit framhjul och tryck igenom axeln.
dra åt med spärrskaft och moment nyckel med låsningar på båda sidor öppna.
Dra därefter åt låsmuttrar på varje sida.
Klart.
(Kan axeln eller benen bli lite sneda vid denna procedur)?
Har läst att man kanske ska gunnga gaffeln komprimera några gånger
innan man drar åt låsningarna är det så?
Efter koll
Jag tror jag har hittat vad som kan vara upphovet till kvittrandet på min zx9a....
Drar jag åt enligt ovan och med angivet moment 110Nm på framaxeln så sitter inte distanserna stumt mot framgaffeln!!! Dvs dom snurrar med mot gaffelbenen (inte bra antar jag). Visst skall det vara så att när man dragit med moment skall väll distanser och inerringar på lagren vara stumt dragna mot gaffelbenen?
Någon som varit med om något liknande?'
Jag skall ändå i sär och byta packboxar i morgon får väll ta och kolla upp vad som hänt (han som skall hjälpa mig kör också zx9a så vi kanske kan kolla på hans hur det bör vara.)
Vad kan ha hänt?
Distanser borde ju inte kunna minska i dimension om inget lager skurit.
Något av lagren har börjat gå tungt (skurit och slipat ned någon distans) därför erhålls inte tillräckligt med tryck vid montage?
Har ni några förslag vaad som kan ha hänt?
MVH
Klas
Hej Jag tror antingen att jag monterat framhjulet lite snett eller så börjar mitt framhjuls lager att bli sämre (det kvittrar lite vid en bromsskiva efter att jag hade lös framhjulet senast, det ändrar sog lite när man lutar ned svänger med hojen)
Fråga
I vilken ordning bör man dra åt "mutter" respektive axel när man drar åt framhjulet på en zx9:a -99.
Ska man ha hojen uppställd på något speciellt sätt jag hade min på depåstör som sitter under gaffelbenen, kan detta göra att man ev får benen lite snedställda?
Vilken ordning skall man ha på hela proceduren?
Jag brukar göra så här:
Hojen står på depåstöd utan framhjul
Montera dit framhjul och tryck igenom axeln.
dra åt med spärrskaft och moment nyckel med låsningar på båda sidor öppna.
Dra därefter åt låsmuttrar på varje sida.
Klart.
(Kan axeln eller benen bli lite sneda vid denna procedur)?
Har läst att man kanske ska gunnga gaffeln komprimera några gånger
innan man drar åt låsningarna är det så?
Efter koll
Jag tror jag har hittat vad som kan vara upphovet till kvittrandet på min zx9a....
Drar jag åt enligt ovan och med angivet moment 110Nm på framaxeln så sitter inte distanserna stumt mot framgaffeln!!! Dvs dom snurrar med mot gaffelbenen (inte bra antar jag). Visst skall det vara så att när man dragit med moment skall väll distanser och inerringar på lagren vara stumt dragna mot gaffelbenen?
Någon som varit med om något liknande?'
Jag skall ändå i sär och byta packboxar i morgon får väll ta och kolla upp vad som hänt (han som skall hjälpa mig kör också zx9a så vi kanske kan kolla på hans hur det bör vara.)
Vad kan ha hänt?
Distanser borde ju inte kunna minska i dimension om inget lager skurit.
Något av lagren har börjat gå tungt (skurit och slipat ned någon distans) därför erhålls inte tillräckligt med tryck vid montage?
Har ni några förslag vaad som kan ha hänt?
MVH
Klas