Distanser för Husabergframhjul

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Hej!

Ska montera mina endurohjul från 2002 på min Fs-04. Jag har beställt hjulaxel och kitet som behövs för att montera 20mm axel i 26mm hål. Men nu till frågan:
Endurohjulet från 2002 är förberett för hastighetsmätardrivning. Har ingen snäcka kvar som passar och jag undrar om det finns en färdig distans att köpa för att ersätta denna del. Alternativet är om någon har måtten på en sådan distans så svarvar jag till en egen. :va

wheelie82 skrev:
2612447 Hej!

Ska montera mina endurohjul från 2002 på min Fs-04. Jag har beställt hjulaxel och kitet som behövs för att montera 20mm axel i 26mm hål. Men nu till frågan:
Endurohjulet från 2002 är förberett för hastighetsmätardrivning. Har ingen snäcka kvar som passar och jag undrar om det finns en färdig distans att köpa för att ersätta denna del. Alternativet är om någon har måtten på en sådan distans så svarvar jag till en egen. :va
Den går att köpa, kika in din "userparts" i manualen. :tummenupp

Jag lyckas inte hitta nån som verkar passa. På modellerna utan hastighetsmätare sitter det likadana distanser på vänster och höger sida. Då skiljer även navet och distansen mellan hjullagren. Eller har du nån manual jag inte sett?

Mvh Johan

Ajjamän! Den måste det vara! Den ktm-sidan rockar! Synd det inte finns en lika bra till husaberg..

Tackar tackar, nu slipper jag köpa kaffebröd till nån kille med svarv!
:yoparty

wheelie82 skrev:
2612868 Jag lyckas inte hitta nån som verkar passa. På modellerna utan hastighetsmätare sitter det likadana distanser på vänster och höger sida. Då skiljer även navet och distansen mellan hjullagren. Eller har du nån manual jag inte sett?

Mvh Johan
Nr 7 på sida 17. Ar.nr 13016502 (BEAR. SPACERTUBE 20,5X25X80,3). Artikeländrat till 50309011000. En 0a mer än det numret du fick men det måste ju vara samma.

philsson skrev:
2613234 Nr 7 på sida 17. Ar.nr 13016502 (BEAR. SPACERTUBE 20,5X25X80,3). Artikeländrat till 50309011000. En 0a mer än det numret du fick men det måste ju vara samma.
Krångla inte till det nu när han redan fått ett så fint svar. ;)
Det där är röret som går genom navet på ett hjul utan hastighetsmätare, nu hade hans hjul det och då behövs 50309019100, har som sagt var varit i samma situation själv. :)

marcus56 skrev:
2613285 Krångla inte till det nu när han redan fått ett så fint svar. ;)
Det där är röret som går genom navet på ett hjul utan hastighetsmätare, nu hade hans hjul det och då behövs 50309019100, har som sagt var varit i samma situation själv. :)
My bad, visste vilken del han sökte så jag letade snabbt i manualen. Kan hända att den ändå finns där. Har själv en 00 jag monterat digital mätare på. Sen att en nolla i slutet på artikelnumret kunde bli så fel det anade jag inte. :näsblod :rolleyes:

Tackar tackar!

Original ktm/husa var billigare så jag tar den. Då blir det snart crossdäck i skogen då! 650kubik och motardfjädring. Lär ju vara spännande.

Förresten! Vet ni om det blir helt fel med motardskärmen och 21" hjul. Det kommer se knasigt ut och stänka upp som fan men kommer den att ta i hjulet?

//Johan

wheelie82 skrev:
2613728 Tackar tackar!

Original ktm/husa var billigare så jag tar den. Då blir det snart crossdäck i skogen då! 650kubik och motardfjädring. Lär ju vara spännande.

Förresten! Vet ni om det blir helt fel med motardskärmen och 21" hjul. Det kommer se knasigt ut och stänka upp som fan men kommer den att ta i hjulet?

//Johan
Ingen skillnad vad gäller att den tar i. Däremot ser det lite kansigt ut. Sätt brickor på de bakre skruvarna till skämen, på ovansidan skärmen, för att vara säker på att skärmen inte skaver mot ramen. Blir lite lackskav då.
Jag rekomenderar starkt att du köper en längre framskärm, den är bra både för att köra i skogen men även när du kör supermotorejsi regn och det blir skitigt är den längre skärmen att föredra :tummenupp

wheelie82 skrev:
2613728 Tackar tackar!

//Johan
Såhär Ser min Husaberg ut med motardskärm och endurohjul.

Supermoto skrev:
2613741 Ingen skillnad vad gäller att den tar i. Däremot ser det lite kansigt ut. Sätt brickor på de bakre skruvarna till skämen, på ovansidan skärmen, för att vara säker på att skärmen inte skaver mot ramen. Blir lite lackskav då.
Jag rekomenderar starkt att du köper en längre framskärm, den är bra både för att köra i skogen men även när du kör supermotorejsi regn och det blir skitigt är den längre skärmen att föredra :tummenupp

Ok det har du ju aldeles rätt i. Tycker min är jävligt jobbig när det regnar. Stänker upp som fan i ansiktet.
Jag måste ha en sån plastbit "fender brace" med tillhörande specialskruv eller klarar man sig utan?

wheelie82 skrev:
2613783 Ok det har du ju aldeles rätt i. Tycker min är jävligt jobbig när det regnar. Stänker upp som fan i ansiktet.
Jag måste ha en sån plastbit "fender brace" med tillhörande specialskruv eller klarar man sig utan?
Coolast = dyrast = kolfiber
Mellan = bra pris = plast
Enklast = ingen alls = funkar utmärkt

Ett tips kan vara att kolla de allra nyaste skärmarna som kommer med KTMs 07or, de ser lite annorlunda ut men jag vet inte vilka färger de finns i eller vad de kostar.

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back