Distans för motardfälg till Husa

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Jag har en Husa FE450 -04 och har fått låna en uppsättning motardfälgar, Husaberg Org 4.25 bak.
De har tidigare suttit på en Husa FE650 -08.

Nu visar det sig att bakhjulet inte passar. Distansen vid bromsskivan är för stor. Det diffar ca 4mm för att jag ska kunna få hjulet på plats.

Har jag tänkt fel ?
Var hittar jag en distans som passar ?

Kommer bromsskivan att passa mot bromsoket när jag får dit hjulet ?

Du har tre saker att ta hänsyn till:

1. Hjulet ska sitta centrerat. (så att den spårar)
2. Bakdrevet ska sitta i linje med framdrevet.
3. Bromsskivan ska sitta i bromsokets arbetsområde. ( inte millimeterprecision då det finns ett spel i oket)

Om det inte gör detta från början måste olika distanser dit för att fixa detta.
Hur mycket som krävs på ditt hjul har jag ingen aning om.
Mät upp mot gamla hjulet (offroad) och kolla...

Last edited:
Jodå, jag har hyfsad koll på detta.

I min värld så borde det finnas färdiga distanser för att montera en Husabergfälg på en Husaberg.

Jag trodde att det skulle passa rakt av mellan en 450 och 650, men det verkar som att 650'n har redare fälg. Kanske för att kunna få plats med en 5" fälg.

Det ska vara samma bredd på båda.Sitter drevhållaren "bottnad" i ryckutjämnaren?

Hjulen kommer från en FS650 -06, men det ska inte spela någon roll. Om inte svingen skiljer mycket mellan en FS och en FE?!? Vilket inte borde spela någon roll eftersom jag utan problem ploppade in endurohjul på min 650. :confused:

Jag funderade på om det har betydelse att din hoj inte har ryckutjämnare orginal, men jag hade inga problem att få in hjul utan ryckutjämnare i min sving så navbredden ska liksom inte vara någon skillnad heller. :va

Har förra ägaren bytt sving? (han har ju en tendens att byta ut saker och ting på sina hojar...)

Jag fattar ingenting, men så kom jag ju på att jag är ju tjej, så det förväntas inte heller. :tuttar

:D

Vissa dagar är bra dagar och vissa dåliga.

Idag är en bra dag. Idag passade hjulet....:va

Jag kan inte säga vad det beror på men jag sätter mina pengar på att drevet inte satt bottnat i fälgen, trots påtryckningar.

Yasha: Du har ganska rätt om min hoj. Den är inte helt original och det bör jag nog tänka på i framtiden. Det är till och med så att svingen inte sitter fast på rätt ställe i ramen. Den ska visst bli mycket snabbare så här, men jag har inte märkt något....

Tack för hjälpen alla inblandade. Nu blir det motard på Tuvängen på lördag, för första gången i mitt liv :tummenupp

Vissa dagar är bra dagar och vissa dåliga.

Idag är en bra dag. Idag passade hjulet....:va

...

Tack för hjälpen alla inblandade. Nu blir det motard på Tuvängen på lördag, för första gången i mitt liv :tummenupp
Jag tänkte väl det. Jag satt just för en stund sedan och sade att du antagligen behövde vålda lite, för det SKA passa, jag hade nämligen inga problem att byta grejer mellan 04an och 06an FS-modellen.

Bra där, ha kul! :tummenuppPå lördag alltså. Fälgarna kan tänkas vara till salu. Eventuellt. Vi får se. :D

Jag tänkte väl det. Jag satt just för en stund sedan och sade att du antagligen behövde vålda lite, för det SKA passa, jag hade nämligen inga problem att byta grejer mellan 04an och 06an FS-modellen.

Bra där, ha kul! :tummenuppPå lördag alltså. Fälgarna kan tänkas vara till salu. Eventuellt. Vi får se. :D

Jo, våld kan ju lösa en hel del, men man vill ju inte vålda för mycket på annans egendom :)

Vi får väl se hur snabba fälgarna är om det är intressant att ev köpa :tummenupp

Nå, hur gick det? Var det roligare med lillmoppen än stora klunsen på gokartbanan? :D

(skiter björnen i skogen liksom)

Nå, hur gick det? Var det roligare med lillmoppen än stora klunsen på gokartbanan? :D

(skiter björnen i skogen liksom)

Det var löjligt lätt att köra. Dock tyckte jag synd om min lilla 450-motor + att Reklusekopplingen inte trivdes så bra på en gocart-bana.
Men kul var det, så kul att jag nu har sålt min stora kluns.

Nu blir det troligtvis att prova köra Superduke ett tag

*haha* :tummenupp

Neeeh, Rekluse är nog inten höjdare på bana, slirkoppling däremot is da shit.

Grattis till omvändningen! :yoparty

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back