Dispenser för blinkers etc

petmag

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Hoj
Zx-9
Skulle behöva lite hjälp...

Köpte en ZX-9 från 99 förra året. Baken var ombyggd i en mer slimmad och snyggare variant. Det skapade dock vissa polis-problem under året.

1. Skylten var för liten och hemgjord.
2. Ingen plats för reflex
3. För litet mellanrum mellan blinkers bak. (skall vara 17cm blev jag upplyst av en särdeles nitisk blå man)

Kan man få dispens för dessa grejer? Och i så fall hur går man tillväga för att skaffa sådan dispens?

Är tacksam för all hjälp som kan fås. Vill ju inte tvingas göra hojen fulare...

1. Skylten var för liten och hemgjord - Finns ingen dispens för detta, bara vägverkets gäller!!! Böter 1.500 kronor!!!
2. Ingen plats för reflex - Finns ingen dispens för detta, du måste ha det!!! Böter 1.000 kronor!!!
3. För litet mellanrum mellan blinkers bak - Finns ingen dispens för detta, det måste vara godkänd avstånd!!! Böter för detta vet jag inte...

Sorry...

Last edited:
Fan. Som man trodde då... Tack. Då är det bara att börja fundera hur man kan bygga då... Eller får man jobba övertid så man har råd med böterna ;-)

Om hojen är äldre än -73 så slipper man blinkers, kjedjeskydd och lite andra småsaker....

// Linus

Om hojen är äldre än -73 så slipper man blinkers, kjedjeskydd och lite andra småsaker....

// Linus

Aha, då har han ju bara att regga om den till en -72:a då, så är saken biff.:tummenupp

Annars blev jag fundersam på mina blinkers, så jag mätte just upp dom. Det visade sig att dom sitter 25cm från varandra, och jag tycker dom sitter precis lagom, sticker ut några cm på var sida om plåten(original). 17cm är väldigt tätt, ser det inte konstigt ut? Tack för upplysningen om reflexen också (T509), jag funderade på att skippa min, men jag täker nog om.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back