Diskutera Gruppkörningar - Risker och tänka på!

O varför ska man ligga varannan höger vänster?
Kör jag på vägen så ligger jag mitt i mitt krfält. Jag ska ha mitt vingelutrymme åt båda håll om det händer något. Jag vill inte göra en lite undanmanöver o hamna i diket/mötande körbana.

Inte tusan ligger jag och kör sick-sack när ja kör aktivt ute på vägen. Då skall man kunna utnyttja hela körfältets bredd. Sick- sack körning används lämpligen vid transportkörning i grupp, t.ex. vid 50 sträckan genom byn där man kommer i grupp.

Sant, jag menar mer att de flesta börjar läsa här för att sen komma till en gruppkörning. Har de då läst en sån här tråd på forumet och sedan kommer till en körning och träffar på dig tex, som då säger ungefär samma sak som står här så kanske ungtuppen tar åt sig på riktigt. :)

Detta ska ju bara vara en liten kom ihåg, det riktiga jobbet gör ju alla de erfarna på själva gruppkörningarna. :tummenupp

Gruppkörning är ett ypperligt tillfälle att förmedla attityd tycker jag. Ju tidigare man kan ta bort 'moppe- fuckot' ur ungtuppen, desto större överlevnadschanser har han. Det som äldre förare kan förmedla till yngre förare är kunskap om var man INTE gasar någonstans. Att visa med exempel att ger en betydligt högre effekt än att mässa om det i SH-trådar eller annan skrift anser jag. 'Om jag slår av på 50-sträckor så kan ta mig f-n du också göra det'

Ofta är det ju nybörjare som dyker upp på gruppkörningar av det enkla skälet att de inte vet var de kul vägarna finns. Ett bra tillfälle att bedriva lite positivt grupptryck enligt min mening.

Sant, jag menar mer att de flesta börjar läsa här för att sen komma till en gruppkörning. Har de då läst en sån här tråd på forumet och sedan kommer till en körning och träffar på dig tex, som då säger ungefär samma sak som står här så kanske ungtuppen tar åt sig på riktigt. :)

Detta ska ju bara vara en liten kom ihåg, det riktiga jobbet gör ju alla de erfarna på själva gruppkörningarna. :tummenupp

De gånger jag har varit riktigt duktig vid kallelse till onsdagskörning, så har jag länkat till den Sticky som benkar och Plonkan skrev en gång i förhoppning att någon läser den.

Iden med instruktionsfilm verkar riktigt cool tycker jag. Att göra en en film med löjligt överdrivna do and don't kan ju vara ett underhållande sätt att sprida kunskap.:tummenupp

* Killen som glömt tanka innan avfärd får bjuda övriga på fika t.ex. :D

Absolut enklast är ju att ta det på plats innan körningen. Och då menar jag inte "Har du läst Stickyn på SH? Bra, då gazzar vi."

Förutom Reiseleider så har Backmarkern också en oerhört viktig roll att fylla i form av att observera riskfyllt beteende/märkliga spårval (precis som alla andra erfarna förare i gruppen).

Snacka med personen i nästa paus och fråga lite om konkreta situationer som hänt. Kolla läget helt enkelt.

- Det är svårt att hänga med i det höga tempot
- Men kör fortare så ser du hur han framför kör, så blir det mycket lättare

:huvet

Eller skit i att hänga på och välj en grupp med bättre anpassat tempo nästa gång.

Instruktioner i all ära men de problembarn som kanske är de största riskerna vid gruppkörning med analfabetism, lätt bokstavskombination dedikerad till sig och en nujävlarskadetbrassassatan-mentalitet kommer inte gå igenom detta. Åtminstone som ett komplement så skulle man ha ett filmmaterial avsett för just gruppkörning, det blir mer målande och ingen med godkända synkrav för körkort missar budskapet.

Filmen behöver inte vara särskilt svår att göra bara några vill göra den som har erfarenhet av gruppkörning och kan visa det hela tydligt i sitt sammanhang, skulle tippa på att filmen inte behöver vara längre än 3-5 min. Det som visas är exempelvis:

Placering, varannan höger/vänster, sekvens med hur smidigt det fungerar och en hur osmidigt det fungerar om alla ligger rakt bakom varann.

Omkörning, hurvida det är tillåtet eller ej, sekvens med säker omkörning om tillåtet och en med en minde lyckad sådan. Att den som kör om bär ansvaret om att det går säkert till och att den som blir omkörd bestämmer hurvida det gjorde det eller ej.

Att man slår av där man bör, visa exempel och hur påskkäringen står o vinkar kontra kastar ägg efter oss om det brassas förbi hennes gård.

Vikten av att ha koll bakåt, exempelvis innan inbromsning eller bara för att se att alla är med. Att någon utses för att samla ihop flocken, fördelen med det.

I de fall man har någon form av markeringssystem i gruppen, kan ju kanske bli lite stökigt för någon ny som inte ville erkänna det men om så, visa fördelar och nackdelar. Alltså exempelvis ut med foten för grus, upp med handen för stopp, olycka, möte, hästar eller vad systemet nu är.

Kanske allmänna körtips, skulle kunna bli väldigt målande med en hjälmkamera, exempelvis upp med blicken, titta genom kurvan med jämförelse om man inte gör det.

Snabb kompanistryksekvens (läs böghög) efter varje failexempel och hur alla sitter o äter glassbåtar och är glada o nöjda efter varje lyckat exempel.

Filmmaterialet skulle naturligtvis ligga här på sidan men även ute vid gruppkörning där folk ofta tar ledarroll och har allvarliga instruktioner om reglerna så skulle man även kunna slänga upp en ajjpadd eller liknande med tillräckligt stor skärm och ha som obligatorisk genomgång. I vissa fall kanske man skulle kunna få låna en sådan reklamtv av donken i fem minuter då de torde ha usb-anslutning.

Överambitiöst och krångligt kan tyckas, men det skulle kunna bli en bra grej om några orkar göra det =)

En god tanke men vem drar i detta 1-3 ggr gång i veckan:va

En god tanke men vem drar i detta 1-3 ggr gång i veckan:va

Det är nog inte något jättebekymmer, alltså säg att man gör en filmsnutt o som läggs på youtube. Den exponeras flitigt här på forumet och säkerhetstänket brukar det ju inte vara något fel på i de gruppkörningar som jag åkt på vilket är ett gäng iaf, men ibland kan ju någon ha otur när den tänker under körningen. SÅ för att förhindra detta är sådant material bra, nykomling vid gruppkörning som kanske inte hänger här får se filmen vid fikat innan, räcker ju men en ippphone eller så. Blir det en "snackis" så är det ju bra och budskapet når ut där det behövs förhoppningsvis.

Att alltid ha 100 i säkerhetstänket är inte lätt men man ska ju alltid sikta på det inom rimliga gränser (är inte bordtennis vi sysslar med) :)

När jag var ute på min första längre gruppkörning.
Jag låg kanske 4 bakifrån av 12-13, det började gå fortare och fortare. De framför höll högre kurvhastighet och man fick jaga igen på rakorna för att inte tappa helt. i backspeglarna så var de andra med. Efter en stund vinkade jag förbi nästa för jag kände mig stressad och att jag inte ville pressa så på vägen jag inte kört innan, låg precis på gränsen till vad jag klarade av. Till min stora förvåning så saktade han ner tempot ~5km/h. Det blev behagligt tempo utan idiotruscher med hårda inbromsningar innan kurvorna och det var bara att hålla linjen efter framförvarande med 30?års erfarenhet. Han hade naturligtvis sett att jag kämpade..

Detta händer nog flera och det jag vill ha sagt till alla nya som läser detta är att kör efter din egen magkänsla och utmana inte ödet. Det är ingen som kommer gnälla över att man säger i från och försök matcha körkompisar efter hur fort man vill köra. Folk i mc kretsar är oftast väldigt trevliga och villiga att ge tips och råd, utnyttja det i början.

Vet inte om det bara blev massa nattmössesvammel.. Får ta ställning till det i morgon :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT