Diskussionstråden om olyckor 2023.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Eftersom det diskuteras i denna tråd också 2023, frågar jag här.

Gäller den tragiska dödsolyckan på Sviestad igår, strax efter jag lämnat.

Vad hände och vem är den förolyckade utländske föraren? (Lär inte veta men det är en avliden människa).

Tidningsartiklarna låsta utom DN. Vilken klass? Hur gick det till och var på banan inträffade olyckan?

Tacksam om någon som bevistade årsracet vill klargöra!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Eftersom det diskuteras i denna tråd också 2023, frågar jag här.

Gäller den tragiska dödsolyckan på Sviestad igår, strax efter jag lämnat.

Vad hände och vem är den förolyckade utländske föraren? (Lär inte veta men det är en avliden människa).

Tidningsartiklarna låsta utom DN. Vilken klass? Hur gick det till och var på banan inträffade olyckan?

Tacksam om någon som bevistade årsracet vill klargöra!
Så tragiskt...
Var också där men hade hunnit lämna innan det hände...

Hade lite svårt att hitta i Aftonbladet men är därför också tacksam att de valt att inte blåsa upp det.

 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Åkte efter att kört klart i dag, söndag. Som vanligt lite olika gissningar i depån. Men det enda officiellt kända hittills är norsk omkommen och svensk svårt skadad. Dämpad stämning i depån. Tyckte folk körde lugnare än vanligt. I alla fall jag.
Ska ha hänt i torparn.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Eftersom det diskuteras i denna tråd också 2023, frågar jag här.

Gäller den tragiska dödsolyckan på Sviestad igår, strax efter jag lämnat.

Vad hände och vem är den förolyckade utländske föraren? (Lär inte veta men det är en avliden människa).

Tidningsartiklarna låsta utom DN. Vilken klass? Hur gick det till och var på banan inträffade olyckan?

Tacksam om någon som bevistade årsracet vill klargöra!
500/750 klassen.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag blir faktiskt lite provocerad av det här: https://www.dn.se/sverige/40-aring-omkom-i-mc-olycka-med-rattonykter/
View attachment 489427
Nu vet jag inte vem som var vållande, man varför står det just MC-olycka, och inte bilolycka? Eller alkoholrelaterat dödsolycka? "Onykter bilförare dödar motorcyklist" borde väl ge lika mycket klick?
Jupp, för lite data för ögonblicket och hemskt för de anhöriga, kan bara beklaga utgången...

Vet inte om rubriksättarna bara skriver som folk i gemen säger eller om de väljer att spetsa till det?

Hade det varit två bilar och samma utgång är det inte säkert det tagits upp i AB, DN, osv men är det är en MC inblandad så är det ganska självklart, alltså fokuseras det på MCn.

Undrar hur rubriken sett ut om MC föraren klarat sej och bilföraren avlidit men att denne var vållande??

Eller om en MC och ett flygplan krockat?

Jag tycker nog att är det en olycka mellan samma fordonsslag så skriver man det.
Är det mellan olika fordonsslag hoppar det upp till närmaste samlingsnamn, dvs Trafikolycka..

Polisens rapport tycker jag är korrekt..

Screenshot_20230910_151012_WPS Office.jpg

Screenshot_20230910_143850_Samsung Internet.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag blir faktiskt lite provocerad av det här: https://www.dn.se/sverige/40-aring-omkom-i-mc-olycka-med-rattonykter/
View attachment 489427
Nu vet jag inte vem som var vållande, man varför står det just MC-olycka, och inte bilolycka? Eller alkoholrelaterat dödsolycka? "Onykter bilförare dödar motorcyklist" borde väl ge lika mycket klick?
Nu är jag van men på 40 år borde det kunna ändrats. Då, en kulturfarbror och chefredaktör för en stor kvällstidning, skrev om motorcyklister som organdonatorer. För alla vet ju, då som nu, motorcykel då TjÖRmaNIGälsIGdIreCKt. Så det är klart att motorcyklisten är vållande..

Olycksplatsen, om det stämmer, är en korsning med god sikt. Erfarenhet är summan av begångna misstag, jag är en erfaren motorcyklist, Bilister är som älgar, fast fler och farligare! :fakta
Om vår vän var en nybliven motorcyklist med god erfarenhet som bilist som dessutom inte gasade satan finns stor risk att denne för sent märkte fyllskallen.


1694356548515.png
1694356593083.png

Tyvärr är GPS- och telefonanvändare lika farliga...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu är jag van men på 40 år borde det kunna ändrats. Då, en kulturfarbror och chefredaktör för en stor kvällstidning, skrev om motorcyklister som organdonatorer. För alla vet ju, då som nu, motorcykel då TjÖRmaNIGälsIGdIreCKt. Så det är klart att motorcyklisten är vållande..

Olycksplatsen, om det stämmer, är en korsning med god sikt. Erfarenhet är summan av begångna misstag, jag är en erfaren motorcyklist, Bilister är som älgar, fast fler och farligare! :fakta
Om vår vän var en nybliven motorcyklist med god erfarenhet som bilist som dessutom inte gasade satan finns stor risk att denne för sent märkte fyllskallen.


View attachment 489432
View attachment 489433

Tyvärr är GPS- och telefonanvändare lika farliga...
Eller så kom bilisten i hög fart och totalt missade att det var rött för denne och mejde rakt in i motorcyklisten.
Det räcker med att du kollar åt ena hållet i en sekund för att bilen skall dyka upp från andra hållet.
 

Monodepth

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2023
Hoj
2007 Suzuki GSR600
Nu är jag van men på 40 år borde det kunna ändrats. Då, en kulturfarbror och chefredaktör för en stor kvällstidning, skrev om motorcyklister som organdonatorer. För alla vet ju, då som nu, motorcykel då TjÖRmaNIGälsIGdIreCKt. Så det är klart att motorcyklisten är vållande..

Olycksplatsen, om det stämmer, är en korsning med god sikt. Erfarenhet är summan av begångna misstag, jag är en erfaren motorcyklist, Bilister är som älgar, fast fler och farligare! :fakta
Om vår vän var en nybliven motorcyklist med god erfarenhet som bilist som dessutom inte gasade satan finns stor risk att denne för sent märkte fyllskallen.


View attachment 489432
View attachment 489433

Tyvärr är GPS- och telefonanvändare lika farliga...
Precis den korsningen var det. Körde förbi vid 21 tiden på väg hem och då var fortfarande filen i norrgående riktining avstängd plus vägen in mot Spånga. Skulle tippa på att bilisten dundra på genom rödlyset och mc föraren kom från nån av de små vägarna, Sämre sikt när man kommer ut från dem.

Lite otäckt då man själv kör genom den korsningen flera gånger i veckan
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag blir faktiskt lite provocerad av det här: https://www.dn.se/sverige/40-aring-omkom-i-mc-olycka-med-rattonykter/
View attachment 489427
Nu vet jag inte vem som var vållande, man varför står det just MC-olycka, och inte bilolycka? Eller alkoholrelaterat dödsolycka? "Onykter bilförare dödar motorcyklist" borde väl ge lika mycket klick?
Är en mc involverad är det (nästan) alltid en "mc-olycka".
De vill alltså ge en bild av att det är motorcykeln som är problemet, orsaksupprinnelsen, det som framkallar själva olyckan. När såg ni senast "bilolyckan" i en tidskrift?

Skuldförflyttning, de som färdas på mc ska åläggas ansvaret inte bara för egna misstag/klantigheter/överträdelser utan även klä skott för övriga trafikanters tillkortakommanden.
"Vad hade du på dig som gjorde att någon kände sig föranledd att våldta dig?"

Själv upplevt det när det hette att jag "körde på" mötande bil som svängde vänster framför mig. Ingenstans att ta vägen och han hade bilar bakom sig. Beskrivningen är ju tekniskt korrekt såtillvida att jag körde in i fordonet, som effektivt blockerade alla andra alternativ...

Man kan ju tycka att han har inte i mötande körfält att göra förrän det är fritt och vänstersvängen kan genomföras säkert. En mc-olycka.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Man kan väl säga att det rann över en smula igår. Har passerat Fröderyd, (vägen mellan Ramkvilla och Landsbro), ett antal gånger denna sommar, ibland själv och ibland med en hoj till.

Det är smalt och väldigt kurvigt i några av byarna. Invånarna ställer/hänger ut diverse objekt, trehjulingar, varningstrianglar o dyl. De har säkert fog för sin frustration men att ställa ut rena hinder? Populärt område för mc, cyklister och annat.

I Fröderyd finns ett kurvparti där det blivit oroväckande tight ett par gånger. Där har flanen ställt en numera totalt trashad trehjuling. En lastbil eller traktorekipage, en cyklist med barn eller kajak efter på släp, lägg till en personbil och det blir fort farligt.
Vägkanten har en tvärgående räffling och under 1 meter från den står flanens staket. Han ställer 3-hjulingen, eller vad som är kvar av den på den räfflade, asfalterade delen.

Jag tog ett snack med WT-snubben, utan förhoppning om att han skulle fatta farligheten och det olämpliga i att ställa hinder på den enda flyktytan som finns att tillgå om det blir trångt.

Förklarade att han kommer inte åt buskörarna, utan bara de mest utsatta av de som befinner sig på vägen och han har ingen rätt att ställa ut hinder på en allmän väg.

Han, exalterad; "Körde du på den?"
Jag; "Nej, då hade jag inte stått här, men 2 gånger när jag kommit här bara i år har andra varit illa ute p g a din egenmäktighet."

Han var nog mest sur för att de körde nära staketet.
"Men var går tomtgränsen, är det staketet?"

Den står där för att framkalla fara. Hade han velat signalera kunde han ställt en var sida tomten, före och efter problemområdet, men den här står så den ska åsamka de sämst skyddade trafikanterna så mycket obehag det bara går.

I grannbyn är det en som hänger flaggor och varningstringlar i en skymd kurva så folk tvingas ut i körbanan. Den där boende lär ha en bra arsenal av trianglar, sönderkörda om inte annat...

När det står en rostig barncykel eller söndervittrad plastleksak...tror de att det har någon effekt när de barnen troligtvis är utflugna för ett decennie sedan? Inte i detta fallet, men hela fastigheten var för bedrövlig för att beskriva... Taskiga odds för barnskocken.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Körde igenom Säve samhälle häromdagen - i bil, i ett led av bilar som låg relativt tätt och alla höll en bit över 50.
Kommer en idiot på hoj och kör om hela ledet - skulle tippa på en bra bit över 100. Där han kör om finns ett par dolda utfarter - om någon kört ut där och mött honom så hade han antingen smackat i det fordonet eller kört in i röven på någon av oss i ledet.
Helt svartklädd med en No Fear tröja - (borde stått No Brain) - hoppas det inte var någon här på forumet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man kan väl säga att det rann över en smula igår. Har passerat Fröderyd, (vägen mellan Ramkvilla och Landsbro), ett antal gånger denna sommar, ibland själv och ibland med en hoj till.

Det är smalt och väldigt kurvigt i några av byarna. Invånarna ställer/hänger ut diverse objekt, trehjulingar, varningstrianglar o dyl. De har säkert fog för sin frustration men att ställa ut rena hinder? Populärt område för mc, cyklister och annat.

I Fröderyd finns ett kurvparti där det blivit oroväckande tight ett par gånger. Där har flanen ställt en numera totalt trashad trehjuling. En lastbil eller traktorekipage, en cyklist med barn eller kajak efter på släp, lägg till en personbil och det blir fort farligt.
Vägkanten har en tvärgående räffling och under 1 meter från den står flanens staket. Han ställer 3-hjulingen, eller vad som är kvar av den på den räfflade, asfalterade delen.

Jag tog ett snack med WT-snubben, utan förhoppning om att han skulle fatta farligheten och det olämpliga i att ställa hinder på den enda flyktytan som finns att tillgå om det blir trångt.

Förklarade att han kommer inte åt buskörarna, utan bara de mest utsatta av de som befinner sig på vägen och han har ingen rätt att ställa ut hinder på en allmän väg.

Han, exalterad; "Körde du på den?"
Jag; "Nej, då hade jag inte stått här, men 2 gånger när jag kommit här bara i år har andra varit illa ute p g a din egenmäktighet."

Han var nog mest sur för att de körde nära staketet.
"Men var går tomtgränsen, är det staketet?"

Den står där för att framkalla fara. Hade han velat signalera kunde han ställt en var sida tomten, före och efter problemområdet, men den här står så den ska åsamka de sämst skyddade trafikanterna så mycket obehag det bara går.

I grannbyn är det en som hänger flaggor och varningstringlar i en skymd kurva så folk tvingas ut i körbanan. Den där boende lär ha en bra arsenal av trianglar, sönderkörda om inte annat...

När det står en rostig barncykel eller söndervittrad plastleksak...tror de att det har någon effekt när de barnen troligtvis är utflugna för ett decennie sedan? Inte i detta fallet, men hela fastigheten var för bedrövlig för att beskriva... Taskiga odds för barnskocken.
Du kan alltid polisanmäla folk som ställer saker på vägbanan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
De har hållit på så i åratal där. Finns säkert de som stör sig mer än jag som passerar någon enstaka gång.

Han verkade njuta av det. Likgiltig för vilken skada han potentiellt kan åstadkomma.

"Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves."

Du vet dom som slåss för den goda sidan är goda människor oavsett vad de utsätter andra människor för.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Såg denna rubrik nyss. Slår inte in öppna dörrar utan jag tror ni förstår vad dom vill få "drevet" att tro... ?

Screenshot_20230918_143517_Chrome.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Är en mc involverad är det (nästan) alltid en "mc-olycka".
De vill alltså ge en bild av att det är motorcykeln som är problemet,

Kan det vara så att man oftast prioriterar den minst skyddade? En MC är ju mindre skyddad än t ex en bil, eller traktor. Om en MC kör ihjäl en cyklist, hur hade man skrivit en sådan rubrik? Cykelolycka eller MC-olycka?

.. bara funderar lite.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Kan det vara så att man oftast prioriterar den minst skyddade? En MC är ju mindre skyddad än t ex en bil, eller traktor. Om en MC kör ihjäl en cyklist, hur hade man skrivit en sådan rubrik? Cykelolycka eller MC-olycka?

.. bara funderar lite.
För sensationsvärdet, menar du? För om avsikten skulle vara att lyfta oskyddade trafikanters utsatthet har de misslyckats kollektivt och kapitalt. Om något så är syftet att belysa hur dessa egocentriska livsnjutare förstör komforten för mobilknapprande bilister, en grupp de själva ingår i, förutom att klumpa ihop påtända crosstjuvar med den vanlige mc-föraren till en oönskad massa.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top