Diskussionstråden om olyckor 2021

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Från rapporttråden:



"Allvarligt skadad" blev "avliden" när motorcyklisten vart patient och inlagd på sjukhus några timmar.
Det finns säkert en lärdom att dra där också, men jag är nyfiken på hur tre motorcyklister kan gå för sig att krocka med en och samma bil...?

Bilfarbror som kör ut mitt framför?

Coronanybörjare som inte kan hålla spår?

"Bästa svängen Hökarängen" som varit ute och bombat i grupp?


Någon som vet mer kring vad som skedde?
"Bästa svängen Hökarängen" som varit ute och bombat i grupp?"

Svar: Ja.

Jag bor i Svanå inte så långt ifrån olycksplatsen, inte direkt längs med vägen men på så nära håll att jag såg dem på håll när de svischade förbi kanske en kvart före. Det är en populär MC-väg och den här gången reagerade jag på att de hördes på så långt håll. 11-12 sportisar med skrik-pipa på ett pärlband. Möjligt att de saktade ner en aning genom byn men det gick i klart momsad fart.

Jag körde vägsträckan de kraschade på igår och kunde inte riktigt se eller fatta exakt var det hände men det mest troliga är det klassiska att de driftade ut i en högerkurva och bilen låg för nära mitten. Antingen det eller att bilen kommit från en sidoväg på höger sida, strax efter samma högerkurva, och svängt ut. Hökarängen har sedan kommit med alldeles för hög fart och sen har förste man kanske bromsat omkull sig eller liknande. De 2 närmst efterföljande har legat rakt bakom och gjort nåt liknande.

Pressens beskrivning "tappat kontrollen, wobbel kört in i sidan på bilen" låter som något en polis på plats dragit till med.

Vägen är kurvig och fin och med den nya beläggningen förstår jag att man blir inspirerad. Dock är den som de flesta andra populära MC-vägar full av skymda kurvor, utfarter, vilt och annat som gör det klart olämpligt att bomba järnet på. I kombination med en större grupp som kört helt utan marginaler så blev det som det blev.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Bästa svängen Hökarängen" som varit ute och bombat i grupp?"

Svar: Ja.

Jag bor i Svanå inte så långt ifrån olycksplatsen, inte direkt längs med vägen men på så nära håll att jag såg dem på håll när de svischade förbi kanske en kvart före. Det är en populär MC-väg och den här gången reagerade jag på att de hördes på så långt håll. 11-12 sportisar med skrik-pipa på ett pärlband. Möjligt att de saktade ner en aning genom byn men det gick i klart momsad fart.

Jag körde vägsträckan de kraschade på igår och kunde inte riktigt se eller fatta exakt var det hände men det mest troliga är det klassiska att de driftade ut i en högerkurva och bilen låg för nära mitten. Antingen det eller att bilen kommit från en sidoväg på höger sida, strax efter samma högerkurva, och svängt ut. Hökarängen har sedan kommit med alldeles för hög fart och sen har förste man kanske bromsat omkull sig eller liknande. De 2 närmst efterföljande har legat rakt bakom och gjort nåt liknande.

Pressens beskrivning "tappat kontrollen, wobbel kört in i sidan på bilen" låter som något en polis på plats dragit till med.

Vägen är kurvig och fin och med den nya beläggningen förstår jag att man blir inspirerad. Dock är den som de flesta andra populära MC-vägar full av skymda kurvor, utfarter, vilt och annat som gör det klart olämpligt att bomba järnet på. I kombination med en större grupp som kört helt utan marginaler så blev det som det blev.


Inget inlägg man kan gilla, direkt - men tusen tack för klargörandet.
Nu vet man lite mer vilket fack man kan sortera in eländet i.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från rapporttråden:

Trollhättan 27/7

MC-förare förd till sjukhus – körde omkull på bro​

En MC-förare har först till sjukhus med allvarliga skador efter att ha kört omkull på en bro i Trollhättan under natten.
Larmet kom strax innan midnatt.
– Föraren var vaken och talbar när vi kom till platsen, men började sedan pendla i medvetandet. Hans skador bedöms som mycket allvarliga, säger polisens presstalesperson Christer Fuxborg.
Föraren, en man i 45-årsåldern, är nu misstänkt för grov vårdslöshet i trafik och olovlig körning.
Motorcykeln är tagen i beslag för en teknisk undersökning.


Ttela vet lite mer:

Under tidiga natten mot tisdagen skedde en singelolycka vid Stallbackarondellen i Trollhättan, där en MC-förare på något sätt kört in i vägräcket.

Stallbackarondellen, efter bron alltså.
Vägräcke, hmmm....



Låst artikel, men det går utläsa "vårdslöshet i trafik" och "grov olovlig körning".


"Grov olovlig körning" blir brottsrubriceringen när du antingen redan haft körkort men kör trots att det är indraget, eller gjort dig skyldig till "vanlig" olovlig körning upprepade gånger.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Har en ytlig bekant som körde in i en hare i början på 90 -talet, farten var väl runt 150+ Var på en raka som var väldigt trafikerad. Han hade tur som körde när det var lite trafik+ att han hade skinnställ. Han for ut på en åker, missade en betongbrunn med några meter. Bröt ganska många ben, han körde aldrig mer mc vad jag vet.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Tycker man läser att varannan dag har nån kört ihjäl sig?
Färre än tidigare år tydligen.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Fan vet om inte trenden har vänt sen mitten av augusti. Tycker jag läser varje dag om dödsolyckor på mc och äldre människor som gått åt.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Fan vet om inte trenden har vänt sen mitten av augusti. Tycker jag läser varje dag om dödsolyckor på mc och äldre människor som gått åt.
bara senaste veckan har 5 st omkommit, varav 1 st på bana
men det är fortfarande väldigt lågt antal döda på mc, bättre hojar, bättre utrustning (t.ex airbag västar) räddar liv

stor del av omkomna representeras av körkortslösa eller påverkade eller båda och
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Vad hände på Sturup den 5/9? Hur gick det till?
Jag undrar också, men vill samtidigt inte gräva i det. Har många vänner som kört i Sydskånes, det är en väldigt fin och seriös förening. Så himla trist att detta hände.

Mina tankar går till de anhöriga.
 

Bjoerlin76

Medlem
Gick med
3 Jul 2018
Ort
Lund
Hoj
Triumph 955i Speed Triple -05
Nej det var det inte... Jag körde i samma grupp och min vän låg bakom. Han fick en lowsider med bakhjulet i utgången av en kurva. Hojen var omkull och han höll sig kvar vid den. På något jävla sätt fick däcken grepp igen så hojen reser sig upp, men då pekar den istället snett in mot räcket så där hamnade han. Oerhört tråkigt.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Nej det var det inte... Jag körde i samma grupp och min vän låg bakom. Han fick en lowsider med bakhjulet i utgången av en kurva. Hojen var omkull och han höll sig kvar vid den. På något jävla sätt fick däcken grepp igen så hojen reser sig upp, men då pekar den istället snett in mot räcket så där hamnade han. Oerhört tråkigt.
Mycket tråkigt oavsett händelseförlopp, tack för ditt svar.
Mina kondoleanser till förarens familj och vänner.
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Nej det var det inte... Jag körde i samma grupp och min vän låg bakom. Han fick en lowsider med bakhjulet i utgången av en kurva. Hojen var omkull och han höll sig kvar vid den. På något jävla sätt fick däcken grepp igen så hojen reser sig upp, men då pekar den istället snett in mot räcket så där hamnade han. Oerhört tråkigt.
Så fruktansvärt tragiskt!
Har själv kört mycket med klubben och ingen skugga över deras säkerhetstänk. Dom är mycket seriösa.
Men vilken kurva var det?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top