Diskussionstråden om olyckor 2021

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Jag får en olycksstatistik mailad till mig varje morgon, detta efter en förfrågan från Sporthoj om någon hade lust/ork/tid att lägga ut olyckorna. Tog på mig detta, då jag ändå sitter framför skärmen varje morgon.

Mvh B
Aha där fick man en förklaring på något jag undrat över (Utan att irriteras bara undrat... ) flera år nu.
Fortsätt gärna med dina rapporter, ingen rolig läsning men bra ändå att veta vad som händer.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ska väl erkänna att jag främst ville provocera.. ?

Jag förstår vad det handlar om, men tycker att kollektivet eller snarare viljan att bilda ett kollektiv runt ordet motorcyklist är lite ängsligt.

Ni får hitta på ett nytt ord för den typen av motorcyklister som är behöriga!
En nyfiken fråga, om jag som haft behörigheten i 7 år och kört relativt felfritt då får jag kalla mig motorcyklist?
Om jag en dag är full och kör hoj, slutar jag då vara motorcyklist under de.n turen, men får tillbaka titeln när jag är nykter igen? ?
Handlar mer specifikt om du är kapabel att hantera en motorcykel i trafik. Skulle det du ger som exempel hända så hamnar du i kategorin rattfylla för mig oavsett om det händer med en trampbil eller finlandsfärja och giltigt behörighet eller ej.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
RookieM,
Ilska är fel uttryck, men när dessa puckon kallas motorcyklister ser alla möjliga människor det och tycker att vi som kollektiv ska straffas. Om tidningarna istället skrev att det var en påtänd idiot som kraschat sitt fordon hade det lagt skulden där den hör hemma. Jag ger inte mer pluspoäng till den som försöker slå rekord på landsvägen än till haschtomtar på två hjul. Även idioter förekommer i olika former.

Envisas droganvändare med att vurpa sönder motorcyklar så gör de det i egenskap av drogare.
Jag kan hålla med dig i princip. Men faktum är att även om det i tidningsartiklarna står som en Motorcyklist när någon stulit en motorcykel och kört den in i en bergvägg hög och full så är det faktiskt så att i statistiken så räknas det på samma sätt. Dvs om samma person gjort samma sak i en bil istället så hade det räknats som en död i biltrafik. Så sett till hur det ser ut i statistiken så är det samma för bil som motorcykel. Dock är det ju så att om du är full och kör bil så kan du hamna i diket och bli en del av statistiken utan att du dör. Men om du gör detsamma på motorcykel så är sannolikheten att du går oskadd därifrån i stort sett obefintlig eftersom vi är så oskyddade och om man är full och kör en stulen motorcykel så har man dessutom troligen inte full skyddsmundering.

så jag kan hålla med dig om att det i tidningsartiklar framställs på ett sätt som kanske är ofördelaktigt för oss motorcyklister men det är trots allt så att det läggs ut på samma sätt för bilar. Det är bara det att i fallet med bilar så är följderna inte alltid samma eftersom man sitter i en skyddande stålbur.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Lite lömsk situation. Svårt att förutse om en traktor gör en random vänstersväng rakt ut i spenaten. ?
Om det nu är så det gått till.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Lite lömsk situation. Svårt att förutse om en traktor gör en random vänstersväng rakt ut i spenaten. ?
Om det nu är så det gått till.
Med andra fordon kan man räkna med att det räcker att inte köra förbi i en korsning. En traktor kan svänga när som helst.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Med andra fordon kan man räkna med att det räcker att inte köra förbi i en korsning. En traktor kan svänga när som helst.
Oftast kör dom ju inte över vilka diken som helst, men visst, en liten infart till en åker är ju extremt svår att se om det är lite gräs och småsly i vägrenen. Man funderar ju på om det skulle kunna finnas någon typ av teknisk lösning, typ blinkande lampor, som man kan använda för att visa att man ska svänga. Ännu bättre om man hade 2 på vardera sida, en fram och en bak, så att man kunde visa åt vilket håll man ska svänga.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Oftast kör dom ju inte över vilka diken som helst, men visst, en liten infart till en åker är ju extremt svår att se om det är lite gräs och småsly i vägrenen. Man funderar ju på om det skulle kunna finnas någon typ av teknisk lösning, typ blinkande lampor, som man kan använda för att visa att man ska svänga. Ännu bättre om man hade 2 på vardera sida, en fram och en bak, så att man kunde visa åt vilket håll man ska svänga.
Nä, det är ingen idé. Ingen skulle använda sånadäringa orange blinkljus som du föreslår. Det låter som en ren utopi. ;)
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En traktor kör oftast ganska långsamt, särskilt när föraren tänker svänga av vägen. Det åligger bakomvarande trafikanter att anpassa sig till de som ligger framför. Ett bra sätt kan ju vara att bromsa in bakom traktorn och därifrån göra en bedömning om när/hur det är lämpligt att köra om. Skippar man den bedömningen och ANTAR att framförvarande fordon bara tänker fortsätta rakt fram tar man en avsevärd risk, SÄRSKILT när det finns avtagsvägar, nedfarter, åkrar etc på vänster sida om vägen.

Traktorer är hårda.
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Detta exempel på olycka med svängande traktor tas upp i mc teori. Det är väl en välkänd olyckstyp, dock inte den vanligast förekommande. Dock blev ju ingen misstänkt för brott i detta fall. Vilket indikerar att polisen inte ansåg att traktorföraren hade gjort något fel baserat på den fakta som fanns.

Hittade nedanstående artikel från 21 september 2020 i Helsingborgs Dagblad som kanske är intressant i sammanhanget.

Tre dömda för dödsolycka utanför Kattarp​

I augusti omkom en 77-årig mc-förare, sedan han kört in i ett traktorsläp. Traktorföraren dömdes på måndagen till dagsböter och skadestånd till familjen. Han ska också bekosta begravningen. Men även hans chef och kollega dömdes för att ha försökt mörka vem som kört.


 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Trafikverket har släppt en rapport, citat:
"Syftet med att mäta ”regelefterlevnaden bland motorcyklisterna” är enligt rapporten inte att fokusera på enklare mänskliga misstag, utan på grova medvetna felhandlingar (så kallade violations). Med rätt användning menas att motorcykeln framförs enligt nedan:

• Föraren och passagerare har hjälm.

• Föraren är nykter (inte påverkad av alkohol eller narkotika).

• Föraren har giltigt körkort för motorcykel.

• Föraren kör inom gällande hastighetsgräns.

• Föraren framför inte motorcykeln på ett ”olämpligt sätt”, till exempel på bakhjulet."


3 av 5 är väl godkänt?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
• Föraren och passagerare har hjälm.

• Föraren är nykter (inte påverkad av alkohol eller narkotika).

• Föraren har giltigt körkort för motorcykel.

• Föraren kör inom gällande hastighetsgräns.

• Föraren framför inte motorcykeln på ett ”olämpligt sätt”, till exempel på bakhjulet."


3 av 5 är väl godkänt?
3 av 5 är ju rätt ok. Det blir sisådär ...90 %.. eller 87 %... eller så. Minns inte det där med procenträkning riktigt. :D :D

Den sista måste ju betyda att man inte skall använda bakhjulet. Utan göra stoppies hela tiden? :D

*Beklagar det något pubertala inlägget. Men lite måste man ju flamsa även på ett så seriöst forum som SH.*
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R
Den här olyckan är jag nyfiken på? Hur gick det till, var det vändningen i högfartsbanan? Krockat med annan elev? Hon kan ju knappast fallit av motorcykeln när hon skulle starta den och bli allvarligt skadad eller?

Ystad 2/6

Olycka: Motorcyklist körde omkull på skolans övningsbana – kvinna skadades allvarligt

Föll av motorcykeln när hon skulle starta den
www.ystadsallehanda.se
www.ystadsallehanda.se

Olycka: Motorcyklist körde omkull på skolans övningsbana – kvinna allvarligt skadad​

En olycka inträffade vid 10.30 på onsdagen på en övningsbana på Tettes MC-skola på Öja industriområde. Räddningstjänst och ambulans skickades till olycksplatsen.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Trafikverket har släppt en rapport, citat:
"Syftet med att mäta ”regelefterlevnaden bland motorcyklisterna” är enligt rapporten inte att fokusera på enklare mänskliga misstag, utan på grova medvetna felhandlingar (så kallade violations). Med rätt användning menas att motorcykeln framförs enligt nedan:

• Föraren och passagerare har hjälm.

• Föraren är nykter (inte påverkad av alkohol eller narkotika).

• Föraren har giltigt körkort för motorcykel.

• Föraren kör inom gällande hastighetsgräns.

• Föraren framför inte motorcykeln på ett ”olämpligt sätt”, till exempel på bakhjulet."


3 av 5 är väl godkänt?
Jag hakar upp mig (helt i onödan såklart) på språkbruket. ”Violations”? Verkligen? Duger inte ”överträdelser”? Det blir ju stört omöjligt att ta avsändaren på allvar.

Och är verkligen ALLA hastighetsöverträdelser en ”grov medveten felhandling”? Så 79 km/h på 70-väg är att jämställa med styrfylla, olovlig körning och att köra utan hjälm?

Gnäll gnäll gnäll… men vafan liksom? :va
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den här olyckan är jag nyfiken på? Hur gick det till, var det vändningen i högfartsbanan? Krockat med annan elev? Hon kan ju knappast fallit av motorcykeln när hon skulle starta den och bli allvarligt skadad eller?

Ystad 2/6

Olycka: Motorcyklist körde omkull på skolans övningsbana – kvinna skadades allvarligt

Föll av motorcykeln när hon skulle starta den
www.ystadsallehanda.se
www.ystadsallehanda.se

Olycka: Motorcyklist körde omkull på skolans övningsbana – kvinna allvarligt skadad​

En olycka inträffade vid 10.30 på onsdagen på en övningsbana på Tettes MC-skola på Öja industriområde. Räddningstjänst och ambulans skickades till olycksplatsen.


Man kan ju också fundera över hur de som skriver i tidningar nuförtiden viktar begreppet "allvarligt skadad"...

Exempel taget ur luften, utan direkt koppling till det som bekrivs i artikeln:


Det är fullt möjligt att ståramla och har man inte rutin kring hojar så kan man bli kvar med benet på fel ställe och bryta fotled, underben eller vrida sönder knät.

Har man då övningskört till platsen med MC finns det ingen bil att hoppa in i, utan ambulans måste ringas in och vips! är det en "Allvarlig skada" enligt somligas sätt att se på saker och ting.

Som sagt, ingen insyn i vad som skett på platsen - men illa förskräckt över det som händer på tidningsredaktioner runt om i landet.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag hakar upp mig (helt i onödan såklart) på språkbruket. ”Violations”? Verkligen? Duger inte ”överträdelser”? Det blir ju stört omöjligt att ta avsändaren på allvar.

Och är verkligen ALLA hastighetsöverträdelser en ”grov medveten felhandling”? Så 79 km/h på 70-väg är att jämställa med styrfylla, olovlig körning och att köra utan hjälm?

Gnäll gnäll gnäll… men vafan liksom? :va
Off topic men språket JA! Jag har fullständigt råtröttnat på dessa engelska termer i onödan och har i alla lägen börjat skriva sånt med fånig svensk stavning på jobbet (däpplåjja t.ex.... DRIFTSÄTTA???).

Sen är reportrar ganska sämst på att skriva om saker utan för deras komfortlåda, spelar liksom ingen roll område, det kan vara trafik, jakt eller ishockey...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Off topic men språket JA! Jag har fullständigt råtröttnat på dessa engelska termer i onödan och har i alla lägen börjat skriva sånt med fånig svensk stavning på jobbet (däpplåjja t.ex.... DRIFTSÄTTA???).

Sen är reportrar ganska sämst på att skriva om saker utan för deras komfortlåda, spelar liksom ingen roll område, det kan vara trafik, jakt eller ishockey...
Utanför ämnet, men amerikaniseringen går nog inte att stoppa.
När det blir för mycket brukar jag slänga in lite tyska, ber sedan om ursäkt, det är ju jättelarvigt att använda ett annat språk än svenska med svenskar! :crash :rodnar:hihi

Tillbaka till Noll Vision

1623221286028.png
Inga färdiga strategier? :va
Ställa högre krav på rätt användning bland motorcyklisterna själva?:va
Det är upp till oss själva att överleva alltså för Tragikvärket tänker inte göra något. Men djä..ar om du håller över skyltad hastighet. :huvet
Stor andel körkortslösa men det står inget om att räcken dödar flest andel motorcyklister i hela världen... :huvet
Sidan 45, direkt efter snömoset om motorcyklisters säkerhet, handlar det om målet om mötesseparerade vägar.
1623221744752.png
Självklart nämns inte motorcyklister men Noll Vision är skapad av bilister, för bilister.

1623222486348.png
1623222551056.png
Om Sverige hade 120 miljoner invånare, skulle vi ha samma siffror? Om vi fick anpassa hastigheten och köra upp till 96 kph på nuvarande 70-vägar?
Skulle inte tro det, men siffror visar måste betyda att det skulle vara så.:fakta

Jag tror att det är hela UK de menar och inte bara Storbritannien. Majoriteten svenskar förstår inte att Storbritannien är tre länder och UK är fyra sedan snart 100 år. :tungan
Ingenting om GPS- och telefonpåverkade förare naturligtvis.
Ingenting om aktiv säkerhet, att undvika olyckor utan bara passiv säkerhet, räcken, säkra fordon, lägre hastighet och liknande. Regelefterlevnad gäller bara motorcyklister, ingen annan trafikantgrupp. Trots att de skriver att allvarligt skadade cyklister ökar mest är ökad regelefterlevnad inte att tänka på. :huvet

Återigen är hastigheten det viktiga. Och det stämmer för bilister.:fakta
Men för oss på motorcykel stämmer inte det, vi kan inte hålla hastigheten för att vara säkra, vi måste anpassa hastigheten och göra allt för att undvika en olycka. :fakta
Vi kan vurpa i 160 utan nämnvärda skador eller dö i ett räcke i 60, det är slumpen som avgör.
 

Bifogat

  • 1623220941708.png
    1623220941708.png
    51.2 KB · Visningar: 17
  • 1623222455397.png
    1623222455397.png
    6.3 KB · Visningar: 15

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från rapporttråden:

Surahammar 18/7

En allvarligt skadad i mc-krock​

En bil och tre motorcyklar var inblandade i en trafikolycka i Surahammar kommun vid 14-tiden på söndagen, rapporterar TT.
Två personer har förts till sjukhus. En av dem vårdas för livshotande skador, den andra för lindriga skador.
Vägen stängdes av i båda riktningar under räddningsarbetet.


"Allvarligt skadad" blev "avliden" när motorcyklisten vart patient och inlagd på sjukhus några timmar.
Det finns säkert en lärdom att dra där också, men jag är nyfiken på hur tre motorcyklister kan gå för sig att krocka med en och samma bil...?

Bilfarbror som kör ut mitt framför?

Coronanybörjare som inte kan hålla spår?

"Bästa svängen Hökarängen" som varit ute och bombat i grupp?


Någon som vet mer kring vad som skedde?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top