Diskussionstråden om olyckor 2020.

En kompis klippte en älg i söndags med sin R1250 GSA. Han filmar när han kör och fick händelsen fångad på film.

Det går så sjukt snabbt. Han kör kanske 70 km/h på en grusväg med gräs på sidorna. Plötsligt kommer en älgtjur upp ur diket och krocken är ett faktum.

Han klarar sig med brutet revben och punkterad lungsäck. Älgen avlivas. Hojen klarar sig bra, mest kosmetik och plast (tack Telelever).

Screenshot från filmen han lade ut på Facebook:

074c06fe09efc0bc94ce0d0a4619c163.jpg



Vad lär man? Jo, att man ibland inte har en chans och då är det hastigheten som räddar en, dvs tillräckligt låg för att överleva.

Jag har råkat ut för vilt som hoppar upp på vägen rakt framför mig några gånger, men de brukar ju inte magiskt dyka upp på vägbanan.
 
Jag har råkat ut för vilt som hoppar upp på vägen rakt framför mig några gånger, men de brukar ju inte magiskt dyka upp på vägbanan.

Jag har haft tur och klippt en katt är det enda jag gjort men inte fasen såg jag den innan det var för sent...
 
Älgar är förvisso stora men de har förmåga att inte synas och att röra sig precis där de är maximalt dolda. Ett dike med salix räckte för att dölja älgen på bilden... filmen är skrämmande i det avseendet.
 
Älgar är förvisso stora men de har förmåga att inte synas och att röra sig precis där de är maximalt dolda. Ett dike med salix räckte för att dölja älgen på bilden... filmen är skrämmande i det avseendet.

Ingen länk till filmen eller missade jag den?
 
Två viktiga saker:
1. Föraren träffar rumpan.
Den är lättast att flytta på.
Ko och kalv lägger ca 65 % av sin kroppsvikt på de båda frambenen, tjur uppemot 75%.

Kan man väja undan så styr bakom älgen. En älg vänder mycket sällan, eller ens saktar in.
Däremot är dom snabba som satan och har alltid mer att ge.
Försöka styra framför är dömt att misslyckas, styra bakom kan funka.

2. Föraren träffar rumpan under gång.
Älgen är på väg bort, diagonalt över vägen och dessutom ökande.
Det bidrar absolut till den lyckliga utgången.

Sensmoral: denna föraren levde att berätta om en älgkrock i 70.
Det är inte säkert att någon annan gör det.
Om det finns ett närmast oändligt antal variabler vid en vanlig krock, så kan man lägga 10-potens på det vid viltolyckor.

Blir man youtube-miljonär på ett sådant här klipp?
Dollar? SEK?
 
Två viktiga saker:
1. Föraren träffar rumpan.
Den är lättast att flytta på.
Ko och kalv lägger ca 65 % av sin kroppsvikt på de båda frambenen, tjur uppemot 75%.

Kan man väja undan så styr bakom älgen. En älg vänder mycket sällan, eller ens saktar in.
Däremot är dom snabba som satan och har alltid mer att ge.
Försöka styra framför är dömt att misslyckas, styra bakom kan funka.

2. Föraren träffar rumpan under gång.
Älgen är på väg bort, diagonalt över vägen och dessutom ökande.
Det bidrar absolut till den lyckliga utgången.

Sensmoral: denna föraren levde att berätta om en älgkrock i 70.
Det är inte säkert att någon annan gör det.
Om det finns ett närmast oändligt antal variabler vid en vanlig krock, så kan man lägga 10-potens på det vid viltolyckor.

Blir man youtube-miljonär på ett sådant här klipp?
Dollar? SEK?

Man kan nog säkert sälja användningen av det till media med för en trevlig slant. Blir det vitalt på tuben med många miljoner visningar kan det nog bli några hundra, eller kanske några tusen, men miljonär på ett klipp blir man inte där.
 
Airbagväst bidrog sannolikt till den relativt lyckliga utgången. Älgen slog av vänster bakre höftled.

Av alla möjliga varianter på älgkrockar torde denna höra till de mildaste - älg på väg ifrån, träffar bakdel, inte tokfort, airbagväst, stabil hoj med Telelever osv.

Han körde själv 14 mil hem med hojen efteråt.:hojsmilie
 
Bör ju även ha varit en fördel att ha suttit på en GSA i det läget. Nästan samma storleks- och viktklass som älgen (nåja, men ett sådant ekipage väger ju ändå en bra bit över 300 kg med förare, ännu mer med korvlådorna fyllda).
 
Sitter och tänker på en del grejer när jag kollar några sidor i tråden. En sak som stuckit ut lite för mig på sistone, när jag ofta varit ute i tjotahejti tills sent och kör hem i mörker, både grusväg, mindre skogsväg, landsväg, motorväg. Folk i bilar är påfallande ofta skitdåliga på att stänga av helljuset. Det ska oftast dröja en till två sekunder tydligen. För någon dag sen blev det riktigt skitnödigt. Liten smal landsväg och jag är kanske tio meter från en kurva. Exakt då möter jag en biljävel som inte släcker hellyset under hela mötet. Jag tvingas helt enkelt tvärnita och börjar tuta åt idioten, ser ju inte ett smack. Reaktion hos bilen? Inget, noll, nada. Fortsätter lugnt åt sitt håll.
Naturligtvis kan sånt här hända som enstaka incident. Men det är inte enstaka, det händer ju oavbrutet. Minns inte att det var så här illa för bara några år sen.
 
Pratade med en på jobbet för ett par år sen, hans bil bländade av automatiskt. Kan det vara en orsak till problemet och att intelligensen i automatiken missar motorcykel?
 
Ett par av mina bilar har automatiskt hel/halvljus och det kan vara lite slumpartat. Ibland bländar det av för ett annalkande hus och i nästa stund möter man en bil och måste blända av själv.
Oftast funkar det dock bra.
 
Sitter och tänker på en del grejer när jag kollar några sidor i tråden. En sak som stuckit ut lite för mig på sistone, när jag ofta varit ute i tjotahejti tills sent och kör hem i mörker, både grusväg, mindre skogsväg, landsväg, motorväg. Folk i bilar är påfallande ofta skitdåliga på att stänga av helljuset. Det ska oftast dröja en till två sekunder tydligen. För någon dag sen blev det riktigt skitnödigt. Liten smal landsväg och jag är kanske tio meter från en kurva. Exakt då möter jag en biljävel som inte släcker hellyset under hela mötet. Jag tvingas helt enkelt tvärnita och börjar tuta åt idioten, ser ju inte ett smack. Reaktion hos bilen? Inget, noll, nada. Fortsätter lugnt åt sitt håll.
Naturligtvis kan sånt här hända som enstaka incident. Men det är inte enstaka, det händer ju oavbrutet. Minns inte att det var så här illa för bara några år sen.

Kan bekräfta. Det är ett tilltagande problem.
Det är riktigt illa i regn, och kombinera vajerväg till det, så...

Förr fanns det två klassiska anledningar till folk inte bländade av: fylla och fatigue.
Utmattade förare missar ofta att blända av, eller bländar av sent. Samma gäller rattfyllerister.

Men, nu känns det mer som folk inte bryr sig.
Längs mötesseparerade vägar kan man se bilar som blir blinkade på av varannan, var tredje bil dom möter, men dom ligger kvar på helljus ändå.
Obekymrat. Ovetande. Oförstående.
Vid körning i mörker kan man också se trafikanter som antingen kör sakta hela tiden, eller saktar in markant - rent av bromsar in när dom bländar av.

Det är som om folk inte kan köra i mörker plötsligt. Inte klarar att spana efter silhuetter längre, inte förmår utnyttja den mötande bilens halvljus för att skapa sig en bild av vad som händer härnäst.

Kanske har det med bristen på trafikpropaganda att göra, kanske lärs det inte ens ut i trafikskolorna längre, kanske orkar ingen bry sig längre - de självkörande bilarna är ju snart här...

Kanske har det med den avskaffade värnplikten att göra. Hade man inte hört talas om stavar och tappar innan, så fick man det då - tillsammans med praktisk träning att vara ute i mörker, dra nytta av andras ljus och att hela tiden flytta blicken och träna upp hjärnan att tolka signalerna från det indirekta seendet.

Ja, eller också har folk bara blivit dummare.
Det är väl en teori så god som någon.

Bästa receptet nere på individbasis är tyvärr att återupprätta terrorbalansen - bygga på så mycket extraljus att man kan väcka det sovande folket man möter.
Trist, men så är det.
 
Vet inte om folk blivit dummare eller om det är så att dom är mer okunniga.
När du tagit körkort förväntas du ha tillräcklig kunskap för all framtid.
Olika kompetensbevis, t.ex. arbete på väg, yrkesförarkompetens och flera andra har begränsad giltighetstid. Därefter måste du gå en ny kurs.
Kunskap kräver repetition.

När jag efter ett antal år skulle utöka körkortsbehörigheten, upptäckte jag hur mycket jag förträngt och hur mycket nytt som tillkommit.
 
Last edited:
*KLIPP*
Förr fanns det två klassiska anledningar till folk inte bländade av: fylla och fatigue.
Utmattade förare missar ofta att blända av, eller bländar av sent. Samma gäller rattfyllerister.
*KLIPP*

Finns en annan stoooor anledning:
Automatiska och adaptiva helljus!

"-Men vadådå, min bil har ju automatiskt helljus...eller förresten...det var visst inte på den här bilen..."


Med tanke på hur många enögda (ett trasigt halvljus) eller helblinda (inga fungerande lampor alls) man ser ute på vägarna är jag inte det minsta förvånad.

"-Men vadådå, min bil har ju inte varnat mig, det kan ju inte vara MITT ansvar att se till att belysningen fungerar..."


Ironi: ON
Nej, det finns bara ett sätt att komma till rätta med det här: Autonoma fordon!
Ironi: OFF
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top