Diskussionstråden för olyckor 2014

Jag tycker hela den här tråden är tragisk.
Istället för att ta lärdom av olyckshändelser och skicka en tanke till de drabbade så fokuserar man på att kasta skit åt alla håll.
Mc-kollektivet var trevligt en gång i tiden.
Jag fattar inte varför det gnälls när folk inte hälsar ibland, när man sen orkar slå sig ner framför datorn när man kommer hem (oskadd) och hata varandra på nätet.
Nä, skrota internet så ses vi på stan istället.

Peace
 
Jag tycker hela den här tråden är tragisk.
Istället för att ta lärdom av olyckshändelser och skicka en tanke till de drabbade så fokuserar man på att kasta skit åt alla håll.
Mc-kollektivet var trevligt en gång i tiden.
Jag fattar inte varför det gnälls när folk inte hälsar ibland, när man sen orkar slå sig ner framför datorn när man kommer hem (oskadd) och hata varandra på nätet.
Nä, skrota internet så ses vi på stan istället.

Peace

Du bangar ju alltid. ;) :krama
 
Åsså dagens moralkaka:
Se till att du syns, kör på minst halvljus, jag ser många som åker på p-ljus eller helt utan.
Tänk åt alla andra mottrafikanter, ingen ser dig.

Kör bra och stay alive.
 
Jag tycker hela den här tråden är tragisk.
Istället för att ta lärdom av olyckshändelser och skicka en tanke till de drabbade så fokuserar man på att kasta skit åt alla håll.
Mc-kollektivet var trevligt en gång i tiden.
Jag fattar inte varför det gnälls när folk inte hälsar ibland, när man sen orkar slå sig ner framför datorn när man kommer hem (oskadd) och hata varandra på nätet.
Nä, skrota internet så ses vi på stan istället.

Peace
Ibland skulle man vilja kunna gilla något flera gånger :fakta

Folk tänker otroligt kortsiktigt i trafiken, en majoritet verkar stirra på det som är precis framför dom, inte några fordon fram, tänka på vad som finns bakom kurvan osv. Jag märker det i snitt en gång per träningsrunda med trampcykel, jag ligger i samma hastighet som bilen framför mig, 30-60kmh, och så kommer det ett snille som ser mig och tänker cykel = långsamt, så dom mosar om, för att i nästa sekund nästan kroka med bilen framför :dummer Däckskrik är ganska vanligt. Det är ju knappast svårt att se förbi en cyklist, och det är knappast svårt att inse att jag följer trafikrytmen, men som verkar bara se det som är närmast, och tänker inte ett steg längre.

Så länge folk bara tänker på sig själva, inte tänker på konsekvenserna av sina handlingar och inte bryr sig om varandra i trafiken så kommer olyckorna fortsätta, oavsett vad dom ändrar hastighetsgränserna till :fakta
 
Så om man inte kör på ett sätt som maximerar risken för en själv, eventuella passagerare och omgivningen så är det alltså onödigt att köra hoj alls?

Du är inget geni va?

Läs om, läs rätt.

Och frågan om intelligensnivå är i allra högsta irrelevant
 
Ja och alla bilister är säkert innerligt trötta på alla självmordsbombare som inte tar andras liv på allvar när de drar fram på 70 vägar i över 200. Alla borde köra med insidan av skallen istället för kukförlängargenen.

Nu är det ju inte kukförlängargenen som i ca 20 års tid gjort att mellan 7-9 av 10 olyckor mellan MC
och annat fordon har det andra fordonet bedömts vara vållande.

200 på just den 70-vägen är ju ruggigt olämpligt om det finns den minsta risk att annan trafikant skall bli inblandad.

Jag tycker det är riktigt märkligt att få ett sådant mothugg från en motorcyklista (finns det ordet ?) när
inlägget handlar om våran säkerhet.
 
Man måste även ge bilister chans att upptäcka oss. Du har bra sikt och bilister likaså på v225 om du håller 70. Den sikten minskar kraftigt om du kör det dubbla eller mer. Tunnelseendet tar över för dig som hojförare och för en bilförare kan det se tomt ut ena sekunden i backspegeln för att helt plötsligt ha en hoj tätt inpå.

Kör man själv bil så förstår man hur svårt det kan vara att upptäcka en hoj som kommer i hög hastighet bakifrån. Jag försöker ändå hålla utkik men det går ju inte att tokglo bakåt.

Sedan är vi hojförare väldigt pigga på att tala om trafikregler för andra men skiter fullständigt i att följa dom själva. Jag är inte guds bästa barn här heller men försöker ändå använda insidan för det är jag som får ont om det händer något.

Under mina ca 15 år som yrkeschaufför så har jag sett det mesta och där måste jag
framhålla att motorcyklister är dom som har skött sig bäst, det tyckte jag även
innan jag själv började köra mc.

En tråd som jag startade för "några" år sedan, hälften av inläggen verkar ha försvunnnit
alternativt raderats av moderator det är därför som det står i femte inlägget:

"Tre svar på ett försök till säkrare mc-körning,
4 sidor mestadels otrevliga svar till en som undrar om han kan köra ostrypt?
Vill vi inte mer? Vill vi inte hålla ner svåra olyckor? Hålla nere premier?"

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?157419-S%E4krare-MC-K%F6rning-Tips(t)r%E5d


Och nu stöter man på patrull igen från motorcykelkollegor när man påpekar
att övriga trafikanter måste skärpa sig i våran trafikmiljö.

Sannerligen inte lätt detta att försöka hjälpa till att få ner olyckorna för oss :confused:
 
Nu är det ju inte kukförlängargenen som i ca 20 års tid gjort att mellan 7-9 av 10 olyckor mellan MC
och annat fordon har det andra fordonet bedömts vara vållande.

200 på just den 70-vägen är ju ruggigt olämpligt om det finns den minsta risk att annan trafikant skall bli inblandad.

Jag tycker det är riktigt märkligt att få ett sådant mothugg från en motorcyklista (finns det ordet ?) när
inlägget handlar om våran säkerhet.
Vissa känner de som omkom, vissa var med på körningen - det innebär att detta gäller en speciell händelse med dess speciella förutsättningar.

Så ur en generell synpunkt har Du en poäng, när det gäller korsningsolyckor med svängande fordon. Omkörningsstatistiken är inte lika munter läsning med mc-ögon sett.

Mothuggen kommer sig av att så var måhända inte fallet i denna specifika olycka.

Tror jag. I övrigt håller jag med Sportbike. Peace... :)
 
Last edited:
Nu är det ju inte kukförlängargenen som i ca 20 års tid gjort att mellan 7-9 av 10 olyckor mellan MC
och annat fordon har det andra fordonet bedömts vara vållande.

200 på just den 70-vägen är ju ruggigt olämpligt om det finns den minsta risk att annan trafikant skall bli inblandad.

Jag tycker det är riktigt märkligt att få ett sådant mothugg från en motorcyklista (finns det ordet ?) när
inlägget handlar om våran säkerhet.

Vår säkerhet? Skulle väl säga att det handlar om allas säkerhet. Ska man verkligen tänka egoistiskt i trafiken?

Mothugg om du nu vill kalla det så sker av den enkla anledningen att man vid exakt varje tur på den väg olyckan gäller och vägar runt omkring möter just självmordsbombare på motorcyklar i hiskeliga hastigheter på fel sida av vägen. Därav inte sagt att även vissa bilister har svårt att hålla spår. Om man tar det som ett påhopp eller mothugg så kan det kanske vara för att man tar åt sig?

Jag svär även jag över bilister i trafiken dagligen, men att påstå att det aldrig händer med motorcyklister skulle vara att ljuga.

Bilen som någon nämnde tidigare som klövs på mitten i bro tex berodde på att ett pensionärspar ej hann att upptäcka en mc som kom i 200 på en 70 väg. De dog allihop. Är det värt det? Är det värt att ens tjafsa om?
Vilket är mest tragiskt, att de dog eller att tjafsa om vems fel det är?
 
Last edited:
Vissa känner de som omkom, vissa var med på körningen - det innebär att detta gäller en speciell händelse med dess speciella förutsättningar.

Så ur en generell synpunkt har Du en poäng, när det gäller korsningsolyckor med svängande foedon, Omkörningsstatistiken är inte lika munter läsning med mc-ögon sett.

Mothuggen kommer sig av att så var måhända inte fallet i denna specifika olycka.

Tror jag. I övrigt håller jag med Sportbike. Peace... :)

Mothugget kommer nog för att på den aktuella vägen (225:an) så är det inte ovanligt, snarare ganska vanligt, att folk kör i närmare 200 km/h. Det är 70 egentligen.
(Det är generellt ang. den vägen, vet inte hur det kördes i Lördagens olycka)

I 70kmh så hinner du typ 20 meter på en sekund. I 200 blir siffran 55m/s.
Var går gränsen för vad en bilist eller vilken medtrafikant som helst ska förvänta sig?
Ska man räkna med att fordonet i backspegeln som borde vara framme om 10 sekunder visar sig vara jämsides redan efter 4s?

Jag kör bil i området ibland, och det händer att man blir jävligt förvånad ibland när det plötsligt ligger en hoj i arslet även fast man själv nästan har mer uppsikt bakåt än framåt.
 
Mothugget kommer nog för att på den aktuella vägen (225:an) så är det inte ovanligt, snarare ganska vanligt, att folk kör i närmare 200 km/h. Det är 70 egentligen.
(Det är generellt ang. den vägen, vet inte hur det kördes i Lördagens olycka)

I 70kmh så hinner du typ 20 meter på en sekund. I 200 blir siffran 55m/s.
Var går gränsen för vad en bilist eller vilken medtrafikant som helst ska förvänta sig?
Ska man räkna med att fordonet i backspegeln som borde vara framme om 10 sekunder visar sig vara jämsides redan efter 4s?

Jag kör bil i området ibland, och det händer att man blir jävligt förvånad ibland när det plötsligt ligger en hoj i arslet även fast man själv nästan har mer uppsikt bakåt än framåt.
Du har naturligtvis rätt i det och jag säger inte emot - då är det en speciell vägsträcka vi talar om.

Siffrorna Du nämner blir ännu mer tankeväckande om Du betänker att de flesta har en sekunds reaktionstid och förmodligen ytterligare en sekund att vidta en åtgärd (t ex bromsa). Det innebär att vi inte kan göra ett dyft om något dyker upp inom de närmaste 110 metrarna. Sedan blir bromssträckan ungefär 8 ggr längre i nästan tre ggr skylthastigheten, ca 200 meter i stället för 25 meter. Så från upptäckten av fara till Du står still har vi kanske 40+30 = 70 meter, i tvåhundra km/h talar vi om över 300 meter. Och vid 200m rullar vi fortfarande med ca 150 km/h i det senare fallet...

Så visst ställer vi motorcyklister till det för oss själva också...
 
Du har naturligtvis rätt i det och jag säger inte emot - då är det en speciell vägsträcka vi talar om.

Siffrorna Du nämner blir ännu mer tankeväckande om Du betänker att de flesta har en sekunds reaktionstid och förmodligen ytterligare en sekund att vidta en åtgärd (t ex bromsa). Det innebär att vi inte kan göra ett dyft om något dyker upp inom de närmaste 110 metrarna. Sedan blir bromssträckan ungefär 8 ggr längre i nästan tre ggr skylthastigheten, ca 200 meter i stället för 25 meter. Så från upptäckten av fara till Du står still har vi kanske 40+30 = 70 meter, i tvåhundra km/h talar vi om över 300 meter. Och vid 200m rullar vi fortfarande med ca 150 km/h i det senare fallet...

Så visst ställer vi motorcyklister till det för oss själva också...

I denna olycka skjutsade han även sin tjej som omkom i olyckan. Vittnen vet att det gick skapligt fort i denna olycka och med skapligt fort verkar det röra sig om minst dubbla lagliga. Olycksplatsen visar tydligen en hel del även idag. :(
 
Jag säger bara fy fan vilken livslång ångest.
Tanke till bådas anhöriga.

Ja och bilföraren lär nog inte må så bra heller.
Jag vet när jag ramlade framför en bil på min hoj hur den stackaren sprang omkring som en yr höna o då var ändå allt mitt eget fel. Slutade med att jag gick fram och klappade kraken på axeln och sa åt honom att allt var ok och att han kunde åka. Tyckte så synd om honom.

Detta måste ha varit en av de hemskaste saker man kan vara med om när någon till och med får sätta livet till. :(
 
Var var det någonstans? Var det omkörning eller mötande?

Bor i Tumba och har sommarstuga ute på Lisö (ca 1,5 mil söder om Spångbro (som kallas Sorunda fast Sorunda är ett område ung. som Grödinge)) så man har ju åkt den vägen rätt många gånger. Jag kan inte påstå att det är vanligt (även om det händer) att det kommer bombare. I alla fall inte när jag åker.

Vill förstå hur olyckan gått till.
 
Var var det någonstans? Var det omkörning eller mötande?

Bor i Tumba och har sommarstuga ute på Lisö (ca 1,5 mil söder om Spångbro (som kallas Sorunda fast Sorunda är ett område ung. som Grödinge)) så man har ju åkt den vägen rätt många gånger. Jag kan inte påstå att det är vanligt (även om det händer) att det kommer bombare. I alla fall inte när jag åker.

Vill förstå hur olyckan gått till.



Om du åker ifrån rosenhill mot nynäs så när du kommer upp för en backe och vid en busshållplats och det står stutby till vänster så har du platsen där. Står ljus och blommor, blir svårt att missa..
 
Jag vet var det är, ett par hundra meter till så är nedfarten till Södertörn ryttarcenter. Kagghamrabacken kallar vi den för, backen upp.

Skulle bilen svänga in mot Stutby? Samma riktning, alltså MC köra om? Eller var det mötande som svängde framför MC?
 
Jag beklagar verkligen olyckan i sig, det är inte kul. Men vad menar de på Aftonljuget?

----8<---
Närboende upprörd

En boende i närheten av olycksplatsen säger till Aftonbladet att föraren på motorcykeln inte tycks ha sett att bilisten var på väg att svänga.
Han är upprörd över trafiksituationen och säger att han har hört av sig till myndigheterna efter att hastigheten höjts.
----8<----

Hastigheten har inte höjts. Hela vägen (i alla fall nästan hela) ända ut till där den svänger vänster mot Ösmo var tidigare 90 km/h. Ca 10-15 år sedan så sänkte man över malmen (där olyckan skedde) till 70 km/h. Ca 5-10 år sedan sänkte man hela till 70 km/h. Det finns många liknande vägar som är 90 km/h, min personliga åsikt är att de sänkt för att slippa underhålla vägen. Helt andra krav på underhåll på en 70 resp 90 km/h väg.

Inte fan har de höjt hastigheten någonstans.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top