Diskussionstråd olyckor 2017

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Olyckan som WEST kommenterade skedde visst i Flen, dvs. en annan olycka än den i Finspång.


Aj aj aj - här går jag runt och dödförklarar folk utan att ha torrt på fötterna.
Jag scrollade upp en bit och hittade posten WEST måste menat egentligen.

Jag ändrar i min post:
Det är illa nog att bli skadad - man behöver inte bli avrättad på köpet.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från rapporttråden:

http://www.vk.se/2084624/mc-olycka-utanfor-umea-4

MC-olycka utanför Umeå
En trafikolycka med en motorcykel inblandad har inträffat mellan Bodbyn och Tålsmark utanför Umeå.

Räddningstjänsten har larmats till platsen.

Det är en singelolycka med en mc.

Två personer har skadats vid olyckan och förts med ambulans till sjukhus för vård. Hur allvarligt skadade de är finns det inga uppgifter om.

Vägen är helt avstängd och beräknas att så vara till ca kl 13:40.

Enligt polisen är det inte känt hur olyckan har gått till.


Enligt uppgift från mc-föraren till polisen har han mött en bil som körde på fel sida av vägen. Han blev då tvungen att göra en undanmanöver för att undvika en frontalkollision.

Den mötande bilen stannade inte vid olycksplatsen.

Är bilisten misstänkt för smitning?

- Man är tvungen att stanna vid en olycka även om man inte själv är orsak till den, så teoretiskt sett är föraren misstänkt för smitning, säger Börje Öhman, kommunikatör vid polisen i Umeå.

Mc-föraren är inte misstänkt för något brott.



Min fetning.

Vad liknar detta? Vad är det för ett jäkla uttalande? "teoretiskt misstänkt"...?
Tvivlar man på att det finns någon bil som skapat olyckan?
Eller skall man tolka det så att bilisten ursäktas?

"Man är tvungen att stanna vid en olycka även om man inte själv är orsak till den"
Hur kan man inte vara orsak till en olycka när man genar över i mötande trafiks körbana?

Jag fattar ingenting, och det blir allt vanligare att Polisers utsagor kring olyckor förvirrar mer än dom förklarar.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Från rapporttråden:





Min fetning.

Vad liknar detta? Vad är det för ett jäkla uttalande? "teoretiskt misstänkt"...?
Tvivlar man på att det finns någon bil som skapat olyckan?
Eller skall man tolka det så att bilisten ursäktas?

"Man är tvungen att stanna vid en olycka även om man inte själv är orsak till den"
Hur kan man inte vara orsak till en olycka när man genar över i mötande trafiks körbana?

Jag fattar ingenting, och det blir allt vanligare att Polisers utsagor kring olyckor förvirrar mer än dom förklarar.

En av mina tankar var väl att man kanske har svårt att veta om det fanns någon bil med i bilden. I praktiken tror jag de har svårt att hitta bilen om det inte finns goda vittnesuppgifter. Polisen är väl ganska försiktiga i sina uttalanden. Man får läsa mycket mellan raderna.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, vad han säger är att polisen inte tror på vad föraren (och dennes passagerare...?) uppger.

Jäkligt märkligt sätt att uttrycka sig på.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Det är nog tyvärr värre än så.
Den 15/3 2015 så mötte jag en skåpbil på en väg där sikten var utmärkt. Inga träd eller annat som skymde. Jag såg på långt håll att vi skulle mötas någonstans i kurvan. Hade tidigare på samma tur mött bilister som tyckte det var ok att "låna" lite av min del av vägen så jag var på min vakt. Ser till min fasa att skåpbilen skär kurvan som om jag inte finns. Tvingades ner vid sidan av asfalten men hade ett djupt dike till höger så jag kom inte helt undan bilens backspegel. Vänster handtag krossade hans stora backspegel och kopplingen mitt ringfinger. Backspegeln fortsatte ner på mitt lår med en lårkaka som följd och vidare bakåt där den slog sönder bakre blinkersen. Vi skrev ner liknande vittnesmål i polisens närvaro vilket några månader senare ledde till.........Utredningen nedlagd i brist på bevis:tummenupp
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
...så egentligen skapades olyckan av att du körde för långsamt?

Högre fart = mer nedlägg = går fri från hans backspegel

Ja, plus att du hade varit igenom kurvan innan mötet, dessutom. :)



Nä, det är läskigt vad hänsynslösa somliga är i trafiken mot oss motorcyklister, och det är ett märkligt bemötande man får från alltför många poliser.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Ja, vad han säger är att polisen inte tror på vad föraren (och dennes passagerare...?) uppger.

Jäkligt märkligt sätt att uttrycka sig på.

Varför tycker du polisen ska anta att deras historia stämmer? MCn kan ju ha varit vårdslös och bristande i sin körning och hittat på historian. Polisen bör väl bara samla vittnesmål som en del av all bevisning och sen bygga sin bild utifrån vad man har. Att direkt efter olyckan anta att förarens historia stämmer låter inte så proffsigt.
Med reservation för att jag missat något.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
...så egentligen skapades olyckan av att du körde för långsamt?

Högre fart = mer nedlägg = går fri från hans backspegel

Ja, plus att du hade varit igenom kurvan innan mötet, dessutom. :)


Nä, det är läskigt vad hänsynslösa somliga är i trafiken mot oss motorcyklister, och det är ett märkligt bemötande man får från alltför många poliser.

Haha, hade det inte varit för grussträngen så:rock Seriöst så hade jag väl fått ner farten från ca. 90 till 40 km/h när det small. Skåpbilen hade minst 80 km/h och bromsade inte förrän efter smällen. Han såg mig aldrig. Det som skrämmer mig är att det tydligen inte är ett brott att köra i mötande fil vid möte. Räcker det att säga "jag såg honom inte"?
 

Kexfabriken

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Boras
Hoj
Yamaha XV750 -82 // MT-09 -16
Från rapporter:

http://www.dalademokraten.se/blaljus/olyckor/mc-och-bil-i-olycka-en-till-sjukhus

MC och bil i olycka – en till sjukhus

Brandkåren i Leksand larmades på onsdagseftermiddagen till en trafikolycka på väg
Larmet om olyckan kom in klockan 13.57. Det var en motorcykel och en bil som var inblandade i olyckan, som inträffade på Moravägen. När bilen svängde ut på vägen ska föraren av motorcykeln ha kört in i den från sidan.

Två personer var inblandade i olyckan, och föraren av motorcykeln fick föras till sjukhus med lindriga skador.

Det ska nu vara fullt framkomligt för trafiken på platsen.

Ännu en som inte "sett" eller "hann inte se"??
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag såg den också.
Bilens agerande är det självklara - hur vettlöst det är är.
"bilen skulle korsa vägen, och då körde motorcykeln in i sidan" typ.

Man ser det gång på gång i rapporteringen: Motorcyklisten är den agerande, aktiva som "kör in i" medans bilisten är den passive, offret som blir utsatt för "olyckan" - även om skulden till det inträffade i verkligheten ligger fullt ut på bilisten.

Fan vet hur man skall komma åt det, men jag är övertygad om att den bristande rapporteringen är till skada för motorcyklismen i stort - och fan vet om inte enstaka motorcyklister skadas rent fysiskt också som ett resultat av denna mellanmjölksrapportering.


"Föraren av bilen nonchalerade väjningsplikten och skadade motorcyklisten svårt" bränner nog igenom dimridåerna liiite bättre...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Från rapporter:



Ännu en som inte "sett" eller "hann inte se"??

Tyvärr fungerar hjärnan så att man oftast bara ser det man tittar efter. Bilister måste lära sig att titta efter motorcyklar. Som förare kan vi helt enkelt inte ta in allt vi ser utan måste sålla ut det som är viktigt. Och för många är vi inte en fara. För oss i sadeln är det mer, oljefläckar, grus och snorblankasfalt behöver en bilist inte bry sig om.
Sitter de dessutom med telefonen eller är upptagen med sin gps minskar möjligheten att vi syns ännu mer.
Dessutom fungerar hjärnan så att mindre yta betyder längre bort. Och en motorcykel är mindre än en bil, alltså längre bort. När vi sedan är framme blir naturligtvis känslan "Djä..ar vad fort hojen kom" när vi kör lika fort som andra fordon.

Det vi som motorcyklister kan göra är att förklara detta för så många som möjligt.
(Tragikvärket lär inte göra det, däremot tala om att vi måste få ner hastigheten...:( )

Om vi själva är medvetna om detta och inte kör som en bilist i sadeln så undviker vi själva att hamna där.

Precis som en duktig hockeyspelare kan "läsa" spelet kan vi med erfarenhet lära oss att se vad som kommer att hända innan det händer och se till att det inte händer.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vem som är juridiskt eller moraliskt ansvarig spelar ju mindre roll när man är ute och kör, då handlar det om att undvika en olycka, även om det som motorcyklist allt som oftast innebär att man måste kompensera för andra trafikanters brister för att klara sig helskinnad.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Allt utom ovan i ditt inlägg gillade jag, att lägga hela ansvaret på Mc föraren är lika illa som den dåliga Journalistiken!!!

Samma indoktrinering i medvetandet att mc föraren kunde/borde hindra olyckan uppstår av sådana påståenden !

Tänk bort det stycket ur ditt första inlägg och ditt budskap blir mycket starkare i mina ögon !!

(+ ett "försöka hindra " i stycket efter om man ska vara väldigt kinkig ;-)


Skickat med Tapatalk

Du läser ju som fan läser bibeln! Att det kallas "indoktrinering" att veta saker som kan ha betydelse för min överlevnad tycker jag känns lite konstigt.
Jag lägger inte ansvaret på mig som motorcyklist utan gör det jag kan för att undvika en olycka. Om det kallas ansvar så tar jag det.

Att ansvaret hos bilisten också borde vara att undvika en olycka kan man tycka men nu har vi Noll Vision som säger att en olycka inte ska betyda död eller allvarlig skada.
Då behöver vi inte längre undvika en olycka bara hålla en hastighet så olyckan inte resulterar i död eller allvarlig skada. Tyvärr gäller det bara för bilister...

Vem som är juridiskt eller moraliskt ansvarig spelar ju mindre roll när man är ute och kör, då handlar det om att undvika en olycka, även om det som motorcyklist allt som oftast innebär att man måste kompensera för andra trafikanters brister för att klara sig helskinnad.

:tummenupp
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från rapporttråden:


Under natten till fredagen larmades räddningstjänst och ambulans till en trafikolycka med en motocross i närheten av kyrkan i Östervåla.
Larmet om olyckan inkom till SOS Alarm strax efter midnatt under natten till fredagen. Olyckan inträffade på Gräsbovägen, intill kyrkan i Östervåla.

– Det är en motocrossolycka med en person inblandad. Ambulanshelikopter kommer att ta med personen till sjukhus, säger Caroline Edström, ledningsoperatör vid Storstockholms räddningscentral.

Hur olyckan har gått till är oklart, det uppges inte finnas några vittnen

http://www.salaallehanda.com/blalju...ill-sjukhus-efter-motocrossolycka-i-ostervala


Hur kan det vara en motocrossolycka om den inträffar på en väg - efter midnatt...?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Huvudsaken ingen motorcyklist var inblandad eller kom till skada.
Eller hur..?:glömdet

Det kan ligga en provokation dold här, men jag bjuder gärna på det:

Den som är ute på gatan i mörkret efter midnatt och dönar runt på en crosshoj som kanske eller kanske inte är hans egen är ingen motorcyklist.

Motorcyklist, hävdar jag, det är något mer än att hjälpligt kunna framföra en motorcykel.
Jag engagerar mig mer i motorcyklisternas väl och ve, än random troublemaker som förstör både för oss och sig själv.

Förvånad, någon?

Jag diskuterar gärna sätt som vi gemensamt i samhället kan komma åt denna typen av "olyckor" innan de får mer
vittgående konsekvenser för oss som kör MC på allvar: motorcyklisterna.

Faktum är att jag tror att vi engagerade motorcykelmanniskor kan vara en bra bit av lösningen - om vi fick igång debatten.
 
Last edited:
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top