Diskussioner angående nybytta kolvar i alla annonser.

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
Sitter letar efter en nyare Enduro/cross och slås av att alla verkar har bytt delar för flera tusen strax innan dom säljer och tycker det känns märkligt varför man gör så?

vad tycker ni? är det troligt..

Att någon drabbas av ras och tvungen byta lite saker för huvudtaget få ut något för crossen kan jag köpa men nästan varje annons så står det bytt kolv 3timmar sedan totalt 13,000 senaste året bla bla bla. jag skulle då inte sälja min cross om jag nyligen renoverat den för 8000:-
är vi alla så oseriösa när vi ska sälja?

Vill inte hänga ut någon men jag kopiera ut lite text så ni förstår vad jag menar..

Cross nr1: service gjort för 2h sedan då gjordes följande:

Bakdrev (holeshot)
framdrev (holeshot)
kedja
bakre hjullager
bromspedal
även genomgången och startad.
---------------------------------------------
Kom han på 2h senare att han ska sälja?
eller tror han att crossen steg 5000 för han bytte lite delar?

Nästa

cross nr 2:
Fint skick och inte körd sen den kostade på 14500:- i vintras.Kylare,ventiler,säten,kolv mm mm pris 25.000:-
-----------------------------------
snacka om vrak förlust att sälja?

cross nr 3 : Motionskörd endast 4 timmars körnig efter
stormotorrenovering/genomgång hos... AB
Nya packningar i förgasaren,
nytt bakdäck Michelin. pris 19,500:-
--------------------------------------------
endast 4 timmar efter en sådan renovering?
jag hade kört alla fall 60 timmar efter en sådan renovering.

skulle vara kul att diskutera lite, är vi så givmilda att byta massa saker om vi tänkt sälja några dagar senare?

när jag går igenom blocket känner jag att, inte tror på ett ord av vad som skrivs
utgår från kolvras inom några timmar.
hur tolkar ni annonserna? tror ni på ny bytt kolv och betalar där efter?

Last edited:
Nja, bytte mycket saker på 380n i vintras, provkörde den en gång i somras i 1 timma för att se så allt funka och funderar faktiskt på att sälja den, och det mesta i motorn har gått, dedumdum... 1 timma :D

tror du överskattar hur mycket sakerna används, blir ju MAX 1½ timmar på en bandag (iaf för mig). YZ'an har gått 5 timmar i år och 380'n 1 timma.

Men finns säkert de som ljuger också, förvånas över hur många som försöker ljuga med årsmodellen på crosshojar, är ju inte sååå svårt att luska fram skillnader mellan modellåren på nätet och jämföra. Sett extremfall där folk försökt kränga 06'or som 2010

Allt är slitdelar på dessa hojar, försök sälja en cross som är tokslut i allt.
Sålde en cross häromveckan, det mesta på den va nytt sen 14 timmar.

Tycker snarare många annonser e roliga tvärtom, titta på små 2-taktare så ser man allt som oftast "ny kolv endast gått ca 15 timmar" på hojar som har bytesintervall på 10 timmar :crash speciellt på "ej bankörda" crossar, hade nog aldrig vågat köpa en sån

Min enduro som jag har till salu har gått 11 h sen 100h service som kostade x-antal tusen. Men där satte en axelskada stopp för mer. Men nu är det iofs en 4-takt, 2-takt bytes det ju oftare på.

Cross-åkarna är såna jekla materialare att om du skulle dyka upp på banan med gamla prylar blir du utskrattad och får inte va med i skitsnacket.
Ett kopplingshandtag med avbruten topp är bara att glömma, likaså ett bakdäck som gått ett träningspass. Det blir lite av dualism i det hela när man samtidigt ska skratta bort vurpor där både plast och fotpinnar flög åt helvete för att sedan glatt dyka upp nästa vecka med spretans excel-pryttlar och självklart hängde du i en ny kolv när du ändå skruvade lite, för visst fan kan du skruva, och flis.. det finns det gott om.

jo det finns säkert många som faktiskt bytt en del innan försäljning
Men köpa en cross för ett värde där man räknar med ny kolv och hela baletten för sen märka att den rasar några timmar senare, är det inte bättre att köpa en hoj för några tusen mindre och veta om att det är dags för kolvbyte och lägga pengarna på det, sen känna sig trygg att det är gjort.

Så mycket prat om ny bytta kolvar men när jag köper spelar det ingen roll för jag måste ändå byta för försäkra mig att det är gjort, så jag vardera hojen efter bedömningen behov av ny kolv genast m.m :hihi

tror det är ett försäljningsknep "köp min" sanningen är troligen: många timmar,alla fall inte ny bytt.

total renoverade min cross efter den sprängdes, kolven gick 300 timmar 2-takt annat än Suzukis service intervall på 15timmar :hihi

kostade mig runt 8000
skulle aldrig tänka tanken sälja den föns den har minst 150 timmar på nacken så lägga ut den på blocket med 2timme på nacken finns inte...
men jag talar alla fall om att den är behov av kolv så spara jag nya ägaren problem
tror ärlighet gör hojen lättare att sälja sen kan dom dra av 1200 för en kolv istället så blir jag av med den snabbt, om priset är rätt i övrigt vill säga.

Sugen på en Ktm exc 400 runt 05-09 Eller en klx450r 06-09 "Enduro" max 24 loppor med eller utan kolv ,)

Last edited:
Kikade runt för första gången häromdagen på KTM:er- 660 och 640 i 30 - 40 000 kr nivån.

Blev väldigt överaskad att så många, av de jag kikade på ivf, precis hade genomgått en fullständig motorrenovering:confused:

Lika knepigt det?? Hojarna hade inte gått mer än 1000 - 1500 mil.

Kikade runt för första gången häromdagen på KTM:er- 660 och 640 i 30 - 40 000 kr nivån.

Blev väldigt överaskad att så många, av de jag kikade på ivf, precis hade genomgått en fullständig motorrenovering:confused:

ja visst blir man osäker? sen har dom lagt på några tusen på priset..
visst är det bra om det är sant men det höjer inte värdet i mina ögon.

ja visst blir man osäker? sen har dom lagt på några tusen på priset..
visst är det bra om det är sant men det höjer inte värdet i mina ögon.

Enig, jag blev ist riktigt snopen och funderade på om det är rätt hoj för mig:( Vill testa en roligare hoj än min pansarkryssare och kommer få lite pluringar snart hoppas jag.

Men jag vill ju inte helrenovera motorn stup i kvarten. Någon gång, ok. Men redan efter så lite mil verkar mysko. Eller så är det något jag inte fattat.

Då har du säkert kikat på min med.
Ramlagret på den generationens lc4:or håller inte mycket längre än 1500-2000 mil. Läst allt som fanns att läsa om dem motorerna innan jag ändå köpte min vid 1100 mil.
Att min höll 1800 mil va ju positivt. Vad beror det på ? jag är ingen ingenjör men kollar man på den nya lc4 07 och uppåt så har den en helt annan balansaxel och vibrerar 90% mindre av våra äldre.

Så varför bytade jag så mycket annat samtidigt, well, ska de va ska de va ordentligt. efteråt provade jag en 690 och blev helsåld.
Skulle nog aldrig ändå få för mig att sälja hojen i delar, för mycket bry och med rasad motor, hmm vad får man då ?
Man kan bara hoppas man får igen pengarna, om inte annat kan man sova gott om natten med vetskap att man inte blåst något. Karma är läskigt skit!:krama

Tongångarna på gixxerzx-r1sidan är att säljaren är en idiot om inte serviceboken är fullklottrad med stämplar, luftburkens insida högglanspolerad, batteriet nyvaxat och bromsslangar bytta.
Allt i vittnens närvaro. Ve den som fipplat bort en nyckel på en -01.

I mitt fall handlar det om service.
Jag vill inte lämna ifrån mig en maskin med omedelbar rasrisk så en ny kolv och glappfritt länkage tycker jag är normalt minimum om målgruppen är köpa första gången-folk.

Byta plast, eller bromsskivor däremot. Nja.

Last edited:
Har lite samma dilemma och det är ju inte precis så att man kan öppna och titta efter om det faktiskt är sant. Bästa man kan göra är väl att begära kvitton, det borde de ju ha om de precis renoverat för tusentals kronor för att enklare kunna sälja?

Cross-åkarna är såna jekla materialare att om du skulle dyka upp på banan med gamla prylar blir du utskrattad och får inte va med i skitsnacket.
Ett kopplingshandtag med avbruten topp är bara att glömma, likaså ett bakdäck som gått ett träningspass. Det blir lite av dualism i det hela när man samtidigt ska skratta bort vurpor där både plast och fotpinnar flög åt helvete för att sedan glatt dyka upp nästa vecka med spretans excel-pryttlar och självklart hängde du i en ny kolv när du ändå skruvade lite, för visst fan kan du skruva, och flis.. det finns det gott om.

Du satte pricken över i:et för oss som hellre ser bra ut i depån än kör fort och mycket på banan :D :Bugar:banana
eller som inte har takang att köra fort

Eller så är det för mig i alla fall, men då gäller det alla hojarna inte bara cross, den ska vara fräsh och snygg :) men framförallt mekaniskt 100% då byter man innan nåt börjar bli slitet på riktigt. Visst kostar det men ett ras kostar nog många gånger mer.

"Cross nr2" har jag en känsla av är en kompis hoj. Den är inte ens körd efter detta. (kamkedjan hoppade).
Det är många som har hojarna stående för att köra nån gång ibland, och klart man byter drivpaket mm inför försäljning om det är slitet och man ändå har grejerna liggande.
Tror många som har enduro är i medelåldern och har råd samt energi att se efter grejerna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT