Diskussion: Stockholms Stad vill införa avgift för MC-parkering

Samtliga taxeärenden kommer att tas upp i kommunfullmäktige, och klubbas, under juni-KF.

Trafiknämnden som utskott kan ej fatta beslut om enskilda taxeärenden, oavsett om det avser införande, sänkning eller höjning.
 
Kopierat från feber.se:

"Är det då ett sammanträffande att ordföranden i trafiknämnden (miljöpartisten Daniel Helldén) också är ordförande i Stockholm Parkering.. http://www.stockholmparkering....

Konstigt att han tycker om mer P-avgifter..."

:näsblod
 
Hoppas många mailar direkt till ledamöterna och inte till förvaltningens funktionslåda!

Jag har mailat alla och faktiskt fått svar.
 
Hoppas många mailar direkt till ledamöterna och inte till förvaltningens funktionslåda!

Jag har mailat alla och faktiskt fått svar.


Jag har mailat herr ordförande i nämnden, inte fått något svar dock. Fan, vilka är det som röstat fram MP till att vara med och bestämma någonstans öht?!
 
Jag har mailat herr ordförande i nämnden, inte fått något svar dock. Fan, vilka är det som röstat fram MP till att vara med och bestämma någonstans öht?!


Utan att veta men formodligen andra miljömuppar som lever i innerstan och hatar fordon och buller. Du vet sånna som vill bygga parker lite överallt inne i städer. Där det tidigare gick bilvägar.
 
Han sa i intervjun att det skulle bli mer plats för bebyggelse om man fick bort parkeringar på gatan. Han ville att parkering skulle ske på tomtmark. Undrar hur han tänkte där, för det är då ingen som bygger tillräckligt med garage under husen nu för tiden när de bygger nytt.

Kolla ung. 4:20 in i reportaget.
 
Han sa i intervjun att det skulle bli mer plats för bebyggelse om man fick bort parkeringar på gatan. Han ville att parkering skulle ske på tomtmark. Undrar hur han tänkte där, för det är då ingen som bygger tillräckligt med garage under husen nu för tiden när de bygger nytt.

Kolla ung. 4:20 in i reportaget.

Denna strategi kör MP i Göteborg också. Vad han egentligen menar är att han helst vill få bort motorfordon helt från stan. Minska antalet P-platser, gör gatuparkering dyrare och kombinera detta med ny policy som innebär så få P-husplatser som möjligt skapas när det byggs på tomtmark. Det låter kanske smart att fordonen skall in i P-husen, men vad resultatet blir i praktiken är att P-husen som ett resultat av totalt sett färre antal p-platser höjer sina avgifter rejält (vanlig marknadsekonomi), så man inte har råd att parkera där.
 
När ska dom ta beslutet i nämnden?
 
14 april beslut om förslaget i trafiknämnden, slutgiltigt beslut i kommunfulmäktige i juni
(när alla opponenter har sommarlov)
 
Jaha. Då blir det att plocka med sig skylten när man parkerar. Idioter.
 
Jag tror detta kommer betyda döden för hela marknaden kring moped klass I. Återförsäljare av fordon och personlig utrustning, serviceverkstäder samt förarbevisskolor kommer gå i backen med konkurser, uppsägningar och arbetslöshet som följd, och därigenom också minskade skatteintäkter. Ingen kommer vilja ha en sån om det plötsligt läggs på tusentals kronor per månad i parkeringsavgift överallt samt boendeparkering. Moped klass I kommer att försvinna helt.

Hojbranschen tror jag kommer få sig en smärre knäck med en minskad marknad och efterfrågan när liksom nyttoaspekten inte riktigt finns där längre - roligt, snabbt, smidigt, billig pendling. Vi kommer dock fortsätta nöjesköra ute på landet som vanligt och köra långresor på sommaren.

Bilar kommer vara kvar i stan och pendlas med, osäkert om omfattningen kommer minska särskilt mycket, medan hojpendling kommer bli en sällsynt syn och mopeder klass I ett minne blott.

Det är min gissning.

Jag får lite vibbar av den där hösten när miljöpartister lite hysteriskt fick igenom ett stopp på vidarebygget av förbifart Stockholm och omedelbar nedläggning av bromma flygplats. Ogenomtänkta katastrofbeslut, och dessutom såna ofantliga summor som slösades bort när bygget stod still. De styrande i regeringen och stockholms stad fick ju till slut göra en pinsam kovändning med politisk prestigeförlust som följd.

Jag förstår inte den lokala miljöpolitiken. Jag vill också rädda planeten.
Gnuer, bufflar och elefanter är gjorda för att transportera sig själva över enorma områden. Vi människor är inte det. Vi har utvecklat vår förmåga att göra det genom att använda hästar och andra långfärdsdjur, sen uppfinna olika maskiner som går på olika slags bränslen. Att enkelt och snabbt kunna förflytta oss över större sträckor är en av grundpelarna i vår arts utveckling från grottmänniskor och jägare till vad vi har blivit idag. Nu har alla transporteringsmaskiners utsprutande av bränsleavgaser blivit ett globalt miljöproblem. Något måste göras.
Svaret är inte att återgår till ett tidigare häst-och-vagn stadie, utan att utveckla våra fordon. Klimatsmarta bilar är bättre än 3L/mil-slukande monster; el-&hybridbilar än bättre; mc&moped bättre än bil; klimatsmarta, snåla, el-&hybrid mc/moped än bättre. Där måste framtidens miljöpolitik ligga. Inte i cykel och promenad.
Förbifart Stockholm, och andra nya vägbyggen, måste till eftersom stillastående trafik är mycket värre för miljön än trafik som flyter. Och man kan inte bara tänka på Stockholmare som pendlar, hela jävla Sverige som behöver ta sig upp och ner längs mitt/öst måste ju igenom här.
Och ingen som bor här i stockholmsområdet ska behöva tacka nej till ett jobb därför att det inte kommer att kunna kombineras med SL eller cykel/promenad, barn/dagis/mathandla på storICA samt ha värdefull fritid till just lagning av densamma mat och umgänge med desamma barnen. På en SL-buss kan man liksom inte spela boll med sina barn och göra hemmagjorda pannkakor...
 
Last edited:
Jag tror detta kommer betyda döden för hela marknaden kring moped klass I..

Du vet att världen är större än innesrtan i sthlm va?

Jag tror knappast HELA marknaden för mopeder kommer dö ut för att det läggs på p avgift i sthlm.
 
Du vet att världen är större än innesrtan i sthlm va?

Jag tror knappast HELA marknaden för mopeder kommer dö ut för att det läggs på p avgift i sthlm.

Jamen... naturligtvis handlar hela mitt inlägg om Stockholm. Vi är ju också i Stockholmsforumet. Moped klass I - marknaden i Stockholm, konkurser och uppsägningar i Stockholm, minskad mc-pendling i Stockholm. Och inte bara innerstan. P-avgift och boendeparkeringsavgift införs också i ytterområden. Nej, jag tror inte heller att moppemarknaden i Luleå berörs av detta.
 
Om jag kommer loss från jobbet kommer jag. Har tyvärr möte inbokat med min chef just 15:30.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top