Diskussion olyckor 2012

Riktigt eländigt är det tyvärr då det förmodligen inte finns en sporthojsåkare som aldrig har gjort något liknande, dvs vrida på i ren inspiration vid fel tillfälle.
Har nog de flesta gjort nån gång. Det är dock betydligt vanligare hos oerfarna yngre förare. Och då de flesta hojar hostar upp sig i 100+ på bara en snärt med gasen är det lätt att försätta sig i en riskfylld situation om man är lite impulsiv och inte tänker framåt. Speciellt inom tätort.

En stor del förare, av både mc och bil, skulle nog minska risken i trafiken för både sig själva och andra genom att lägga lite träning på impulskontroll och allmän riskanalys snarare än att lägga allt på ren fordonshantering.
 
Det är aldrig roligt att läsa om sånt här :(.. Speciellt nu när man håller på att ta kortet :(.
 
Näe, det är inte roligt men man får hoppas att nån som läser tar lite lärdom och därigenom undviker att råka ut för samma sak. Köra motorcykel är roligt, låt det inte bli för roligt bara.

Det är aldrig roligt att läsa om sånt här :(.. Speciellt nu när man håller på att ta kortet :(.
 
Länkar till Flashback där en person som påstår sig bevittnat olyckan berättar om händelseförloppet.

https://www.flashback.org/sp37688580

Riktigt eländigt är det tyvärr då det förmodligen inte finns en sporthojsåkare som aldrig har gjort något liknande, dvs vrida på i ren inspiration vid fel tillfälle.

Så enligt den beskrivningen nånstans 70-100 km/h?
Det är ju inte helt ovanligt att man gasar på lite vid rödljus och missar 50 med 10-20 km/h och släpper av och återvänder ner... Få upp hojen på framhjulet behövs ju inga hiskeliga farter för heller...
 
Näe, det är inte roligt men man får hoppas att nån som läser tar lite lärdom och därigenom undviker att råka ut för samma sak. Köra motorcykel är roligt, låt det inte bli för roligt bara.

Ja. Det är nog nyttigt att läsa om sånt här... I små mängder. Ska nog dra på en SMC-kurs efter att jag har skaffat lappen.
 
Ja. Det är nog nyttigt att läsa om sånt här... I små mängder. Ska nog dra på en SMC-kurs efter att jag har skaffat lappen.

Bra idé.
En annan bra tråd att läsa här på forumet är ju konsekvenser av hojåkning, den ger de flesta en tankeställare.
 
Bra idé.
En annan bra tråd att läsa här på forumet är ju konsekvenser av hojåkning, den ger de flesta en tankeställare.

Jo, den har jag gått igenom. Jag vet vad det är för tankeställare man ska få sig. Blir man avskräckt så säger det väl något om en själv.. Somsagt, det är väl en härlig upplevelse att köra hoj men man måste förstå riskerna som tillkommer och aldrig överskatta sin egen förmåga.

När jag hade risktvåan så berättade läraren vi hade om att han var förbluffad då han har klarat sig i alla dessa år på hojen och hur många farliga situationer han har varit med om.
 
Bra idé.
En annan bra tråd att läsa här på forumet är ju konsekvenser av hojåkning, den ger de flesta en tankeställare.

Jag började med att läsa Minneslunden här på forumet när jag tog kortet, har haft 0st olyckor på 5 år, och hoppas jag undviker någon.
 
Jo, den har jag gått igenom. Jag vet vad det är för tankeställare man ska få sig. Blir man avskräckt så säger det väl något om en själv.. Somsagt, det är väl en härlig upplevelse att köra hoj men man måste förstå riskerna som tillkommer och aldrig överskatta sin egen förmåga.

När jag hade risktvåan så berättade läraren vi hade om att han var förbluffad då han har klarat sig i alla dessa år på hojen och hur många farliga situationer han har varit med om.

Det är riktigt härligt att köra hoj. En del av känslan på hojen är ju att det är just mer krävande och mer farligt än att sitta instängd i en plåtbur på hjul.

Jag började med att läsa Minneslunden här på forumet när jag tog kortet, har haft 0st olyckor på 5 år, och hoppas jag undviker någon.

Jo, min trafiklärare sa åt oss att kolla in minneslunden här på sporthoj på riskettan. (Men först visade de 5-6 videos på våldsamma krascher med motorcyklar.)
 
Så enligt den beskrivningen nånstans 70-100 km/h?
Det är ju inte helt ovanligt att man gasar på lite vid rödljus och missar 50 med 10-20 km/h och släpper av och återvänder ner... Få upp hojen på framhjulet behövs ju inga hiskeliga farter för heller...

Men det skall ganska bra fart för att mosa bilen på det viset som skedde i detta fallet.

När jag själv kör så är dom trafikanter jag är mest rädd för bilar som antingen skall göra en vänstersväng och korsa min körbana eller dom som står och väntar på att köra ut.
Dessa bilister är livsfarliga för oss mc åkare.

Varje gång så förutsätter jag att dom inte ser mig och det händer många gånger att bilisterna tycker att "jag hinner nog".
 
Last edited:
Har haft några nära stunder, men av dem är 98% bilister som orsakar saker.

Ta för givet att ni är osynliga, och att alla runt omkring er är fullständiga idioter :dummer
Då klarar man sig ganska långt.

Ta det lugnt så vi håller minneslunden så tom det bara går :tummenupp

BW
 
Varför skriver dom Mc-förare körde rakt in i bilen när det borde stå Billist körde rakt ut framför motorcyklist...

Jag hoppas Polisen överraskar mig och kollar om billisten hållt på med sin mobil/iphone vid olyckstillfället - är det så så borde det handla om vållande till annans död...
Det är inte många som följer högerregeln nu för tiden...
 
Men det skall ganska bra fart för att mosa bilen på det viset som skedde i detta fallet.

När jag själv kör så är dom trafikanter jag är mest rädd för bilar som antingen skall göra en vänstersväng och korsa min körbana eller dom som står och väntar på att köra ut.
Dessa bilister är livsfarliga för oss mc åkare.

Varje gång så förutsätter jag att dom inte ser mig och det händer många gånger att bilisterna tycker att "jag hinner nog".

Det är jag inte helt övertygad om att det gör. Dels är dörrarna på bilar svaga punkter, dels är moderna bilar byggda för att knycklas ihop för att ta upp energin i en smäll. 70 knyck tror jag räcker gott och väl för den där tillknycklingen, och tyvärr finns det väl inte krocktester på mc vs bil så att man säkert kan veta.
 
Varför skriver dom Mc-förare körde rakt in i bilen när det borde stå Billist körde rakt ut framför motorcyklist...

Jag hoppas Polisen överraskar mig och kollar om billisten hållt på med sin mobil/iphone vid olyckstillfället - är det så så borde det handla om vållande till annans död...
Det är inte många som följer högerregeln nu för tiden...

Vad har högerregeln med detta att göra?

Mötande, vänstersvängande bil vs mc i överljudsfart är min tolkning. Sämsta möjliga förutsättningar mao.
 
Vad har högerregeln med detta att göra?

Mötande, vänstersvängande bil vs mc i överljudsfart är min tolkning. Sämsta möjliga förutsättningar mao.

På bilden såg det ut som om bilisten brutit mot väjningsplikt/högerregel etc...

I det här fallet tror jag det handlar om en bilist som inte tittat ordentligt...
 
Det är jag inte helt övertygad om att det gör. Dels är dörrarna på bilar svaga punkter, dels är moderna bilar byggda för att knycklas ihop för att ta upp energin i en smäll. 70 knyck tror jag räcker gott och väl för den där tillknycklingen, och tyvärr finns det väl inte krocktester på mc vs bil så att man säkert kan veta.

Stämmer nog rätt bra framifrån och bakifrån men från sidan är balkarna jävulskt hårda, knappt att brandkåren kan klippa i vissa. Man vill inte knyckla till en bil vid krock från sidan eftersom föraren/passageraren sitter bara några centimeter från dörrarna och där med finns det inte utrymme för att ta upp smällen.
 
Exakt! Dessutom är det ju oftast en front på en annan bil som träffar sidan, och då är det tänkt att den fronten ska ta upp krafterna istället, precis som att Smart-bilar utnyttjar andras deformationszoner.
 
På bilden såg det ut som om bilisten brutit mot väjningsplikt/högerregel etc...

I det här fallet tror jag det handlar om en bilist som inte tittat ordentligt...

Det finns rätt tydligt visat i tråden hur det gått till. Frågan är väl mer varför bilisten genomfört manövern och varför vederbörande inte upptäckte mc-n alls eller i tid. Jag har smällt på det här sättet i, vad jag är övertygad om, betydligt mer modest hastighet och det med hyfsat tråkiga följder. Den bilen (745) var det inga större problem att återställa, min mc var sönderslagen bortom räddning men fortfarande i någorlunda ett stycke på lite småbitar när. Mc-n låg kvar på den sida av bilen som kollisionen var, inte jag då jag flög över huven.


När folk pratar om 70-100 knyck kan jag inte låta bli att hånle en smula, även om det är en otrolig skillnad i kraft bara i det hastighetsspannet.

Jag håller med dig om allt med mobiler etc som förare tillåter sig distraheras av. Goaste anekdoten är en läkare jag känner, vilkens bilar alltid är på reparation för "smärre plåtskador", han kör också mc med liknande resultat. Glider fram i sin ståndsmässiga BMW 7-serie, följande sig själv på gpsen när han helt enkelt negligerar förekomsten av en kurva, (som tydligt visas på skärmen på hans dagliga pendlingsrutt), fortsätter rakt fram och ut i gropen på det mest osannolika ställe du kan föreställa dig, vääldigt flack kurva, 50-60 km/h. Han sitter alltså och ser detta hända, totalt absorberad av sin nya leksak, oförmögen att kunna ta ögonen från den!

Ett exempel på vad vi har att ta hänsyn till som omgivande trafikanter.
 
Stämmer nog rätt bra framifrån och bakifrån men från sidan är balkarna jävulskt hårda, knappt att brandkåren kan klippa i vissa. Man vill inte knyckla till en bil vid krock från sidan eftersom föraren/passageraren sitter bara några centimeter från dörrarna och där med finns det inte utrymme för att ta upp smällen.
Jag råkade backa in i en bil med min panzermerca för 10 år sen, det gick i kanske 5 km/h och jag hade kopplat och skulle precis bromsa så det var bara rörelseenergin i bilen, ingen drift. Dörren jag träffade såg ut som den där dörren ungefär, med undantag för taket som jag av förståeliga skäl inte träffade... Träffade med ena hörnet rakt i mitten av dörren, så det behövs inga stora krafter för att få en dörr att se ut sådär.
 
Last edited:
Tjafsa inte mer om hur fort det gick och försök analysera det med exempel från tidigare händelser.
Det spelar ju ingen roll.
Killen dog = det gick för fort.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top