Diskussion olyckor 2011

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Hur kan man fan kan man tycka att polisen inte gjorde något fel när de jagade en mcförare med passagerare i farter uppemot 250 km/h? Visst om han satt själv på hojen så hade det varit en helt annan sak. Polis hade ren tur att tjejen överlevde det hela.

Sen säger jag inte det är okej utav föraren heller han har sitt ansvar i det hela men polis skulle ha avslutat jakten efter ett par minuter pågrund utav passagerare istället för att jaga dem i flera timmar.
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Många inlägg och jag måste säga det att fler laglydiga människor som är samlade här i tråden får man leta efter.
Det är ju i sig väldigt positivt med laglydiga människor men tänk om det var så på riktigt och inte en jävla fasad!

Ni som tycker att killen gjort fel och förtjänar att dö hur fan kan ni sitta med denna dubbelmoral! Skäms ni inte?

Killen gjorde ett snesteg som kostade honom livet, han blev 22 år gammal. Ni borde läsa på mer hur människan utvecklas! Varför gäller en barnförsäkring tills man är 25 år?

Kan vi inte samla våran kraft till att försöka göra något positivt åt det hela och visa vår heder till killens familj. Som ni alla vet kan vem som helst läsa i denna tråd och just ni sitter det en hel familj samt vänner och sörjer.

Polisen insats talar för sig. Polisen måsta göra sitt jobb men till vilket pris. Är denna insats ett sätta att ner foten och visa oss sporthojförare att det inte är okej att överträda hastighetsbegränsingen.

Men vad är det för jävla pellejöns som åker omkring och kör mot rött/enkelriktat utan körkort och med tidigare vårdslöshet i trafikdom, mitt i stan som vimlar av snutar.
Snacka om att dra på sig onödig uppmärksamhet.

Han ville väl helt enkelt ha lite jag så han kunde berätta för sina fräna polare om hur han stekte snuten som han gjort så många gånger förr och flickan tyckte det var spännande att hänga med.

Tyvärr gick det fullständigt åt helvete den här gången och det är jävligt sorgligt.
Men att åka omkring i city och bryta regler utan körkort kräver en hel del beslut redan innan polisen är inblandad. Det låter helt enkelt som ett beteende..

Om så är fallet så decimerar det ju polisens förtroende bland trafikanter om de låter det fortgå. Jag ser betydligt hellre att de lägger stora insatser på den här typen av beteenden än att stå vid E4an i påskhelgen och plocka folk på löpande band som kör 16km/h för fort.

Kan inte du berätta för mig hur det går till när du är ute och åker på din hoj?
Vill gärna höra hur du framför ditt fordon samt om du någongång blåst ur din maskin på allmänväg. Jag förutsätter att du ALDRIG kört över tillåten hastighet samt hållt på med varken wheelis eller annat som samhället uppfattar som idioti.
 
Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Ni som tycker att killen gjort fel och förtjänar att dö hur fan kan ni sitta med denna dubbelmoral! Skäms ni inte?

Men lägg ner nu Adde, det är i stort ingen som har uttryckt det så skärp till dig och sluta böla om det.

Vi diskuterar ändå en kille som körde en skenförsäkrad hoj utan körkort med tidigare dom om vårdslöshet i trafik och som vid ett enda tillfälle begår flera förseelser än genomsnittsföraren här på forumet klarar av på en livstid.
 

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Om polisen i en sådan här situation backar pga av det går för fort och är för farligt, så är väl alla chanser att få tag på mc-föraren borta? Polisen kan väl aldrig sätta dit någon som kör med hjälm med svart visir om dom inte grips på bågen eller precis i närheten till bågen?
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Många inlägg och jag måste säga det att fler laglydiga människor som är samlade här i tråden får man leta efter.
Det är ju i sig väldigt positivt med laglydiga människor men tänk om det var så på riktigt och inte en jävla fasad!

Ni som tycker att killen gjort fel och förtjänar att dö hur fan kan ni sitta med denna dubbelmoral! Skäms ni inte?

Killen gjorde ett snesteg som kostade honom livet, han blev 22 år gammal. Ni borde läsa på mer hur människan utvecklas! Varför gäller en barnförsäkring tills man är 25 år?

Kan vi inte samla våran kraft till att försöka göra något positivt åt det hela och visa vår heder till killens familj. Som ni alla vet kan vem som helst läsa i denna tråd och just ni sitter det en hel familj samt vänner och sörjer.

Polisen insats talar för sig. Polisen måsta göra sitt jobb men till vilket pris. Är denna insats ett sätta att ner foten och visa oss sporthojförare att det inte är okej att överträda hastighetsbegränsingen.



Kan inte du berätta för mig hur det går till när du är ute och åker på din hoj?
Vill gärna höra hur du framför ditt fordon samt om du någongång blåst ur din maskin på allmänväg. Jag förutsätter att du ALDRIG kört över tillåten hastighet samt hållt på med varken wheelis eller annat som samhället uppfattar som idioti.

Det är väl ingen som sagt att han förtjänade att dö vad jag har sett iaf...

Däremot att det var hans eget val att köra hoj utan kort, att köra bryta mot trafikregler så att polisen ville stoppa honom, att sen försöka sticka, han tog risken, han betalade det ultimata priset. Tragiskt, men ingen annans fel än hans eget.
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Men lägg ner nu Adde, det är i stort ingen som har uttryckt det så skärp till dig och sluta böla om det.

Vi diskuterar ändå en kille som körde en skenförsäkrad hoj utan körkort med tidigare dom om vårdslöshet i trafik och som vid ett enda tillfälle begår flera förseelser än genomsnittsföraren här på forumet klarar av på en livstid.

Precis, en helt vanlig kriminell, det enda som gör grabben till ett offer istället för nån som ska ha däng är att han inte stal en mc utan gjorde nåt som skall försvaras och skyllas på nån annan, stanna och ta straffet som en man, jag kör för fort och blir jag stoppad så stannar jag och betala priset, det är spelreglerna.


Sent from Iphone 4 via Tapatalk.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Tråkigt att grabben dog, jävligt skönt att ingen oskyldig trafikant blev ihjälkörd.

Snuten bör backa ner för att inte dra igång en jakt, undvika att hetsa mc-föraren att göra ett misstag. Men det är ju aldrig svart och vitt som vissa tror.

Hojföraren ska stanna om inte för sin egen säkerhet så för andras.

Om det vore så att hojen tagit en barnvagn på ett övergångsställe eller en familjebil i sidan så hade jag hellre sett att snuten kört honom av vägen tidigare.
Snutens prio ska vara att skydda oskyldiga.

Därför blir det så svårt, hur hade diskussionen gått om snuten hade backat ner helt och mcn fortsatt blåsa på och dödat nån annan? Hade polisen inte fått skit som fan då?

Om folk hade en förmåga att reflektera över sina handlingar och fatta att de måste ta konsekvenserna av sina handlingar på ett eller annat sett så skulle sånt här minska. Att säga att 22-åring inte har åldern att göra en konsekvensanalys håller inte som ursäkt för sitt handlande. Gäller samma sak för våldtäktsmän, folk som slåss, knarklangare, bankrånare?
"Nä tyvärr, jag är bara 21 förstår inte vad man får och inte får göra."

Ett jävla daltande med alla satans snorungar leder till sånt här. Handling - konsekvens.


När jag var i kosovo i utlandsstyrkan hörde jag om en Nato-nation som skydda en kyrka från att brännas ner, de slog 3 ringar runt kyrkan.
Passerar man den yttersta ringen blir man bortkörd,
tar man sig förbi den andra ringen så får man stryk med batong,
passerar man den inre ringen blir man skjuten.

Detta upplystes det om väldigt tydligt.

Vad jag vet så står kyrkan kvar.
 
Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Kan inte du berätta för mig hur det går till när du är ute och åker på din hoj?
Vill gärna höra hur du framför ditt fordon samt om du någongång blåst ur din maskin på allmänväg. Jag förutsätter att du ALDRIG kört över tillåten hastighet samt hållt på med varken wheelis eller annat som samhället uppfattar som idioti.

Vi kan säga så här Adde.

Jag har aldrig kört utan körkort.
Jag har aldrig blivit dömd för vårdslöshet i trafik.
Jag har aldrig skenförsäkrat något.
Jag har aldrig smitit från polisen (jag har alltid stannat vid polismans tecken).

Det finns alltså inget sätt för polisen att hetsa mig till döden eller vad det nu är för något du försöker få fram. :confused:
 

GuzziKungen

Kör snyggt!
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Järfälla
Hoj
R6 + MotoGuzzi V11 LeMans
Hur får du det till att det är ett dödsstraff? Självklart måste polisen få observera ett pågående brott samt singnalera till överiga trafikanter att hålla sig undan.

Dessutom tog de ju ett beslut att inte följa efter med målade bilar.

Det är lika valfritt att bromsa som att fortsätta.

Håller med där , hade polisen skjutit honom så hade det varit ett dödststraff ,nu höll han själv i bössan.
Om mc-körning överhuvudtaget kommer att förbli legalt så måste
det bli ett stopp på sådana här vansinnesfärder.
I slutändan så förlorar endast dom som INTE vill köra på ett reko sätt på att polisen inte släpper igenom rödljuskörningar e.t.c.

Jag kan bara beklaga att en så ung kille inte värdesatte sitt liv högre och framför allt inte värdesatte sina närmaste liv mer än så.
Man önskar att ingen skulle behöva dras med sådan sorg ,saknad p.g.a någon anhörigs dumhet ,det är nog med annan bråd död här i världen.
Ha dé
 
  • Gilla
Reaktioner: Tpn

Menno

bikepics.se
Gick med
11 Aug 2010
Ort
Norrort
Hoj
GSX-R 600 -06
Allvarligt mich... ! Tycker du att en rödljuskörning är en så allvarligt trafikföreteelse, att det befogar en polisjakt under flera timmar med ett okänt antal bilar (på bilden jag såg var det ca 10st), motorcykel + helikopter... anta att det var en "kontrollerad" rödljuskörning!?
Utanför mig i ett villaområde så har jag en grannkärring som håller åtti knyck förbi mitt hus.. Ja, det är 30 km/h här...
VIlket brott är värst anser du? , Det bor 11 ungar i varierande åldet, ingen över tio år på min gata... På nynäsvägen sent på kvällen har jag aldrig sett en en liten kille på sin cykel.. Det gäller att sätta brottet i paritet med andra lagöverträdelser...

Känns som att killen ville ha snutjag? Han körde väl mot rött ett antal gånger inne i stan om jag fattat det rätt?
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Ett felaktigt beslut (som i det här fallet att dra snuten) kan tas på en bråkdel av en sekund. Har man sen tagit beslutet att dra istället för att stanna är det nog högst troligt att man fortsätter på den vägen. Har sett människor bete sig på liknande sätt i många situationer.

Vad vill polisen få ut av hetsjakten? Såvida mannen på mc:n inte får slut på soppa så har jag svårt att se att han fullpumpad med adrenalin ska omvärdera beslutet och helt plötsligt stanna när han har halva Sthlms poliskår i hälarna. Ser bara två troliga utvägar av sån här jakt. 1. Mc drar ifrån snuten och kommer undan eller 2. Mc-hetsas till en högfartskrasch med döden eller allvarliga skador som trolig utgång. Inget av alternativen kan väl vara önskvärt från samhällets sidan.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Ett felaktigt beslut (som i det här fallet att dra snuten) kan tas på en bråkdel av en sekund. Har man sen tagit beslutet att dra istället för att stanna är det nog högst troligt att man fortsätter på den vägen. Har sett människor bete sig på liknande sätt i många situationer.

Vad vill polisen få ut av hetsjakten? Såvida mannen på mc:n inte får slut på soppa så har jag svårt att se att han fullpumpad med adrenalin ska omvärdera beslutet och helt plötsligt stanna när han har halva Sthlms poliskår i hälarna. Ser bara två troliga utvägar av sån här jakt. 1. Mc drar ifrån snuten och kommer undan eller 2. Mc-hetsas till en högfartskrasch med döden eller allvarliga skador som trolig utgång. Inget av alternativen kan väl vara önskvärt från samhällets sidan.

Klart man kan göra felaktiga beslut men har man en väl fungerande hjärna så fattar man att det kommer gå åt helvete och tar ett nytt beslut, stanna och ta konsekvensen innan någon dör.

Det snuten ville ha ut av hetsjakten var förmodligen att få stopp på honom innan han kör ihjäl nån annan.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Klart man kan göra felaktiga beslut men har man en väl fungerande hjärna så fattar man att det kommer gå åt helvete och tar ett nytt beslut, stanna och ta konsekvensen innan någon dör.

Du har aldrig varit med om att ett felaktigt beslut leder till ett annat och att ju längre det går desto svårare blir det att avbryta?


Det snuten ville ha ut av hetsjakten var förmodligen att få stopp på honom innan han kör ihjäl nån annan.

Eller så ville de bara få stopp på honom till varje pris p g a av att statuera ett exempel eller för att de hade för stora egon för att ge upp jakten. Risken att någon annan skadas ( t ex passageraren) är betydligt större om jakten fortsätter.
 

wrebba

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2008
Ort
vendelsö
Hoj
Kawasaki ZX10 -88, yz426f -00
Fantasktiskt av polis på rapport att blanda in honom i street race med bilar OCH MC ??
Har jag missat nått ??
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Eller så ville de bara få stopp på honom till varje pris p g a av att statuera ett exempel eller för att de hade för stora egon för att ge upp jakten. Risken att någon annan skadas ( t ex passageraren) är betydligt större om jakten fortsätter.

Vad grundar du detta på?
Om man läser artiklarna så tycker jag polisen verkar ha gjort helt rätt, som många har skrivit tidigare. Dom tog upp jakten, hastigheten ökade, polisen backade av och försökte enbart hålla koll på var han åkte för att till slut helt avbryta jakten och med enbart helikoptern som höll koll.

Tror för övrigt inte ett smack på att helikoptern flög i ca 200km/h på så låg höjd som 15-20m över marken, som några påstår. Undrar om ens amerikanska piloter i apache-helikoptrar flyger så extremt (med den fart och höjdnivån).
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top