Diskussion olyckor 2011

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Angående den tragiska olyckan utanför Örebro, hur fan kan Aftonbladet tillåtas skriva så här?

Citerar:
"En 54-årig man och en kvinna färdades på motorcykeln och såg inte att en mötande buss gjorde en vänstersväng. Inte förrän det var för sent."
Slut citat.

Det är väl för h**vete bussföraren som inte sett en motorcykel när han gjorde en vänstersväng? Vad MC-föraren gjorde eller inte gjorde spelar ju mindre roll. Bussföraren var den som inte såg/gjorde fel och åstakomm en död MC-ist!

V.I.F. på en förhoppningsvis mindre korkad plats.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
1791378966.jpg


Det är 70 fram till korsningen där det blir 90. Kan mcn färdats i en alltför hög hastighet att det för busschaufförens räkning varit alltför svårt att upptäcka?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
1791378966.jpg


Det är 70 fram till korsningen där det blir 90. Kan mcn färdats i en alltför hög hastighet att det för busschaufförens räkning varit alltför svårt att upptäcka?

Det nämns inget om hastighet, bara att MC-isten "missade" att bussen svängde. Sen kan jag ha fel, men en 54-åring med frugan ibak säger iaf inte direkt tokfart till mig...
 

bebis_ann

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Ort
Falköping
Hoj
Yamaha TZR 125
1791378966.jpg


Det är 70 fram till korsningen där det blir 90. Kan mcn färdats i en alltför hög hastighet att det för busschaufförens räkning varit alltför svårt att upptäcka?

Mig veteligen ska alltid en vänstersvängande med möte lämna företräde och i en olycka som denna borde det vara den första misstanken om du frågar mig... Det viktiga i sammanhanget är dock inte vem som är skyldig till olyckan, utan hur det framställs i media...
I AB första rapport om olyckans skrivs, "Två personer på motorcykel skadades svårt när de körde in i en buss...". Som att båda på motorcykeln varit aktivt körande och ansvariga, medans samma reporter skriver "Olyckan inträffade när personbilen som de fyra männen färdades i skulle köra om en buss...", om olyckan i Landskrona där en man vid vägen dog av att dessa "männens bil" körde av... :mad:

Känns konstigt med denna syn hos AB att bilar kör sig själva, medans motorcyklar körs av personer som får skylla sig själva?!? :huvet
 

Monica

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
Kawa Z750s, MT-01 och Suzuki GSX1400
Mig veteligen ska alltid en vänstersvängande med möte lämna företräde och i en olycka som denna borde det vara den första misstanken om du frågar mig... Det viktiga i sammanhanget är dock inte vem som är skyldig till olyckan, utan hur det framställs i media...
I AB första rapport om olyckans skrivs, "Två personer på motorcykel skadades svårt när de körde in i en buss...". Som att båda på motorcykeln varit aktivt körande och ansvariga, medans samma reporter skriver "Olyckan inträffade när personbilen som de fyra männen färdades i skulle köra om en buss...", om olyckan i Landskrona där en man vid vägen dog av att dessa "männens bil" körde av... :mad:

Känns konstigt med denna syn hos AB att bilar kör sig själva, medans motorcyklar körs av personer som får skylla sig själva?!? :huvet

Har någon kontaktat reportern på AB och i vettiga ordalag bett om en förklaring till varför h*n skriver så? Man kan ju också förklara hur vi upplever den vinkling som de tydligen gör..........
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Har någon kontaktat reportern på AB och i vettiga ordalag bett om en förklaring till varför h*n skriver så? Man kan ju också förklara hur vi upplever den vinkling som de tydligen gör..........

Jodå, jag mailade den ena artikelförfattaren om varför de skrev så och fick, vad jag anser, ett ganska luddigt svar tillbaka:

"Ja, det förstår jag - och jag har i dag pratat med polisen igen, men de har inget mer att säga om vems felet är eller vad som ligger bakom. De kan heller inte säga vad busschauffören har sett och inte har sett.
Men självklart är det den som gör vänstersvängen som har brustit.
Det jag fick veta i går, och som ligger bakom att mc:n såg bussen för sent, är att det fanns bromsspår - de har alltså försökt bromsa. Och det är tyvärr det enda som gick att få fram. Jag vet alltså bara att de har upptäckt bussen (som borde ha sett dem) och försökt bromsa, men inte hunnit.
MVH"

Jag skrev igen och frågade hur i hela friden de kunde avgöra att MC-isten inte sett bussen pga att det fanns bromsspår? Borde inte det vara ganska uppenbart att han sett bussen svänga över i hans fil och han försökte bromsa för att rädda sitt liv?

Jag fick inget svar på det mailet.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Busschaufören hävdar att han inte såg något fordon någonstans. Har man inte hunnit bromsa som ovan skriver så känns det väldigt hastighetsrelaterat. Vi kan dra en annan tråd om reaktionsförmågor och dylikt. Trist iallafall för Anders som får åka vidare ovan molnen. Rip
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Busschaufören hävdar att han inte såg något fordon någonstans. Har man inte hunnit bromsa som ovan skriver så känns det väldigt hastighetsrelaterat. Vi kan dra en annan tråd om reaktionsförmågor och dylikt. Trist iallafall för Anders som får åka vidare ovan molnen. Rip

Jag är inte alls säker på att det är hastighetsrelaterat om du menar som i att mcn har kört för fort. Att busschaffören "inte sett mc´n är ganska vanligt. det är ju inte sällan man får väja eller bromsa rejält för att undvika ett annat fordon som "inte sett en", Mc´n fanns ju där oavsett vad busschaffören anser sig ha sett eller inte.
iom att kvinnan överlevt så skulle jag nog säga att det med stor sannolikhet inte är hastighetsrelaterat på så sätt att de skulle ha kört överdrivet för fort.
Det enda hon har haft mellan sig och bussen har ju varit mannen som avled.
Hade de träffat bussen i 90 eller mindre, så har jag svårt att se att bussen flyttar sig speciellt mycket = extremt kort stoppsträcka (cm) vilket ger att interna organ slås loss/sönder vid träffen mot bussen.
Det är inte svårt att tänka sig att mannen har agerat krockkudde för kvinnan som därmed fått ytterliggare några centimeter uppbromsningssträcka och därmed minskat skadorna till den nivå att hon har överlevt.

vi vet att olyckor i så låg fart som 30 Km/h kan vara dödande.
vi vet också att ju längre stoppsträcka ju högre hastighet kan man överleva en olycka i och vice versa.

Nu är det omöjligt att veta vad som hänt bara med någon artikel i en tidning skriven av någon som inte vet halvsju om vad de skriver om.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Busschaufören hävdar att han inte såg något fordon någonstans. Har man inte hunnit bromsa som ovan skriver så känns det väldigt hastighetsrelaterat. Vi kan dra en annan tråd om reaktionsförmågor och dylikt. Trist iallafall för Anders som får åka vidare ovan molnen. Rip

Jag skrev att det fanns bromsspår. Sen bevisar inte bromsspårs vara eller icke vara något om hastigheten om de inte är sjukt långa, vilket det inte framkommit om de är.
Men som tidigare talare sa så kan inte hastigheten varit extrem om föraren omkom men passageraren överlevde.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Vilken bom i södra länken körde personer(na) in i? Nacka avfarten var avstängd så kan det ha varit den? Enligt källor så hade hojen glidit säkert 100meter...otäckt
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Diskutera olyckan här och inte i den andra tråden där olyckor rapporteras. Det underlättar för moderatorerna. Jag satte in en direktlänk till rapporten om vansinnesfärden som slutade illa i Stockholm i natt.

http://www.dn.se/sthlm/mc-korde-in-i-bom-tva-skadade

Vilken bom i södra länken körde personer(na) in i? Nacka avfarten var avstängd så kan det ha varit den? Enligt källor så hade hojen glidit säkert 100meter...otäckt

Jag vet inte så mycket om olyckan mer än det som stått i media. Kommer nog att hagla åsikter om både vad polisen gjort och inte gjort och förarens kör beteende när fler läser om olyckan under natten och morgondagen.

Mer information kommer säkert att komma av de som varit vittnen till händelsen eller kört förbi strax efteråt. Såg ut som det var ett par stycken från forumet som gjort det som skrev i den andra tråden.
 
Last edited:

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Busschaufören hävdar att han inte såg något fordon någonstans. Har man inte hunnit bromsa som ovan skriver så känns det väldigt hastighetsrelaterat. Vi kan dra en annan tråd om reaktionsförmågor och dylikt. Trist iallafall för Anders som får åka vidare ovan molnen. Rip

Hur kan Du enfaldigt fortsätta att mala på om att olyckan var hastighetsrelaterad?
Vi får väl alla förutsätta att busschauffören fälls för vårdslöshet i trafik. Skulle så ej ske så bör resurser sättas in på att överklaga. Kan ej se annat än att busschauffören är 100% vållande till en människa omkommit.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Hur kan Du enfaldigt fortsätta att mala på om att olyckan var hastighetsrelaterad?
Vi får väl alla förutsätta att busschauffören fälls för vårdslöshet i trafik. Skulle så ej ske så bör resurser sättas in på att överklaga. Kan ej se annat än att busschauffören är 100% vållande till en människa omkommit.

Det är väl för i helvete 99% hastighetsrelaterat i olyckor med mc. Klart bussen kan ha svängt utan att tittat samtidigt som mcn kan ha färdats i för hög hastighet och blivit överraskad av en svängande buss. Använd röven en gång till.
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Det är väl för i helvete 99% hastighetsrelaterat i olyckor med mc. Klart bussen kan ha svängt utan att tittat samtidigt som mcn kan ha färdats i för hög hastighet och blivit överraskad av en svängande buss. Använd röven en gång till.

Då vill jag gärna att Du visar mig siffror/källa på att 99% av mc olyckorna är hastighetsrelaterade?

Har Du fakta i ärendet som ingen annan har kanske?

Och har Du personliga åsikter om vad jag tänker med, så förutsätter jag att Du i fortsättningen tar dom i PM, eller öga mot öga. Du kan få mitt telenr. i PM direkt.
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
http://www.dn.se/sthlm/mc-korde-in-i-bom-tva-skadade



Mer information kommer säkert att komma av de som varit vittnen till händelsen eller kört förbi strax efteråt. Såg ut som det var ett par stycken från forumet som gjort det som skrev i den andra tråden.

Såg början på jakten. Hann bara uppfatta att det var en svart hoj med 2st svartklädda personer på. Hojen saknade regskylt alt var den monterad inne i hjulhuset. Hoppas det går vägen för dom! Uppgifterna från tidningarna verkar inte tillförlitliga
 

qemboad

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW K1300R 2009

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Nu har Aftonbladet skrivit lite mer:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13354054.ab

Hoppas verkligen att tjejen som satt bakpå klarar sig "bra"
Hur fan kan man tycka att det är värt sitt eget liv och hälsa och dessutom personen man har bakpå, istället för bara indraget körkort..??

Om texten i aftonbladet stämmer något sånär så är det inte ett försök att komma undan polisen som gjort att han kört så fort...
Han har ju kört från Sthlm i en jäklar fart, vänt i Södertälje för att sedan igen köra apfort till Sthlm...

Åkte förbi olycksplatsen på vägen hem... Alla vägar asvtängda osv... Kändes sådär att köra hoj uppe på Åbyplan och se att det som var orsaken till avstängningarna var hojen som låg nere på motorvägen..
 
Last edited:

Katte.N

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
StockholM
Hoj
Hojlös
Nu har Aftonbladet skrivit lite mer:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13354054.ab

Hoppas verkligen att tjejen som satt bakpå klarar sig "bra"
Hur fan kan man tycka att det är värt sitt eget liv och hälsa och dessutom personen man har bakpå, istället för bara indraget körkort..??

Håller med dig till 100 %, dock kan jag berätta från min egna erfarenhet att polisen är inte så snälla vid jakt av MC som de påstår sig att vara. Sorligt det som hände....
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Nu har Aftonbladet skrivit lite mer:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13354054.ab

Hoppas verkligen att tjejen som satt bakpå klarar sig "bra"
Hur fan kan man tycka att det är värt sitt eget liv och hälsa och dessutom personen man har bakpå, istället för bara indraget körkort..??

Spekuationsmode ON
Detta är bara spekulationer men man kan ju spekulera i om det var en stulen hoj, eller om han hade något kort att förlora. Dagligen läser man om drogpåverkade förare utan behörighet för fordonet dom framfört.
Spekuationsmode OFF

Men dom flesta som kör känner ju nån medlem eller är själva medlem på SH så det lär visa sig.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top