Diskussion olyckor 2011

  • Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
Citerar ett inlägg ifrån Olyckstråden 2011.

Försöker Trafikverket få bort oss motorcyklister?

.../...

Skall bromsa inför en tvär sväng, pang! Så ligger jag på backen och stannar två meter innan ett räcke. Går tillbaka och kollar, ser då att det är fullt med fint lösgrus i samma färg som asfalten.

Jag var med om nå snarlikt för några år sedan. Jag svängde in på 50-vägen som bokstavligt talat är min mammas gata så jag har åkt här tusentals gånger. Direkt efter korsningen är det en svag kurva som jag gasar på i i helt normalt tempo. Alltså inge hets överhuvudtaget. Gissa om man blir chockad när man i denna svaga sväng helt plötsligt får bredsladd på torr gammal asfalt i perfekt sommarväder!

Tack o lov så går jag inte omkull med Thundern men jag stannar direkt för att försöka förstå vad som hände. Då märker jag såsmåningom att vägen är full i grus som har exakt samma färg och struktor som asfalten. Det var 2-3 mm stora korn som var omöjliga att urskilja från asfaltens färg t.o.m. när jag stod och tittade på dem. Jag upptäckte dem först när jag sparkade med foten för att kolla friktionen på asfalten. Nån utskickad väg-nisse hade tydligen fyllt igen några hål i vägen med sådana korn. Då det ej fanns något bindemedel så spreds de över hela vägen så fort en bil körde över nått av hålen.

Jag svor en ganska lång ramsa och lämnade platsen. Nån timme senare så ser jag vägverkssnubben i hans traktor och stoppar honom och påtalade att gruset är omöjligt och se och livsfarligt för motorcyklister. Jag frågade om han inte borde sätta ut varningsskyltar?

Enligt honom så behövde vägverket dock inte sätta ut varningsskyltar när de strör ut dylikt fint grus på vägen... Om de däremot strör ut större grus/stenar (Läs; som om kan orsaka stenskott) så måste de sätta ut varningsskyltar.

Jag tyckte att hans svar sa väldigt mycket om trafikverket/vägverkets (eller va f-n de heter numera) förståelse/omtanke rörande motorcyklister... Att strö ut lösgrus i kurvor och i direkt anslutning till korsningar utan att varna för det verkar alltså vara helt ok enligt vägverkets egna bestämmelser. :huvet

Brandmännen ber mig vara kvar till polisen kommer, så att jag kan göra en anmälan, även polisen visste om oljeläkaget!

Vore jag du Klotgren skulle jag absolut skicka räkningen för reparationen till trafikverket. Bifoga en kopia på din polisanmälan. En artikel i tidningen vore nog inte heller en dum idé.
 
Last edited:
Citerar ett inlägg ifrån Olyckstråden 2011.



Jag var med om nå snarlikt för några år sedan. Jag svängde in på 50-vägen som bokstavligt talat är min mammas gata så jag har åkt här tusentals gånger. Direkt efter korsningen är det en svag kurva som jag gasar på i i helt normalt tempo. Alltså inge hets överhuvudtaget. Gissa om man blir chockad när man i denna svaga sväng helt plötsligt får bredsladd på torr gammal asfalt i perfekt sommarväder!

Tack o lov så går jag inte omkull med Thundern men jag stannar direkt för att försöka förstå vad som hände. Då märker jag såsmåningom att vägen är full i grus som har exakt samma färg och struktor som asfalten. Det var 2-3 mm stora korn som var omöjliga att urskilja från asfaltens färg t.o.m. när jag stod och tittade på dem. Jag upptäckte dem först när jag sparkade med foten för att kolla friktionen på asfalten. Nån utskickad väg-nisse hade tydligen fyllt igen några hål i vägen med sådana korn. Då det ej fanns något bindemedel så spreds de över hela vägen så fort en bil körde över nått av hålen.

Jag svor en ganska lång ramsa och lämnade platsen. Nån timme senare så ser jag vägverkssnubben i hans traktor och stoppar honom och påtalade att gruset är omöjligt och se och livsfarligt för motorcyklister. Jag frågade om han inte borde sätta ut varningsskyltar?

Enligt honom så behövde vägverket dock inte sätta ut varningsskyltar när de strör ut dylikt fint grus på vägen... Om de däremot strör ut större grus/stenar (Läs; som om kan orsaka stenskott) så måste de sätta ut varningsskyltar.

Jag tyckte att hans svar sa väldigt mycket om trafikverket/vägverkets (eller va f-n de heter numera) förståelse/omtanke rörande motorcyklister... Att strö ut lösgrus i kurvor och i direkt anslutning till korsningar utan att varna för det verkar alltså vara helt ok enligt vägverkets egna bestämmelser. :huvet



Vore jag du Klotgren skulle jag absolut skicka räkningen för reparationen till trafikverket. Bifoga en kopia på din polisanmälan. En artikel i tidningen vore nog inte heller en dum idé.

Jag råkade ut för samma jävla sak i en rondell när jag körde upp till kalmar för ett par veckor sedan. Lyckligtvis tog jag det lugnt i just den rondellen (för att jag var osäker på hur jag skulle köra) så jag hade inte mycket fart. Blev otrevlgit överraskad av att bakänden helt plötsligt for ut. Stannade och gick tillbaka till rondellen för att kolla vad fan som hänt eftersom att inget synts, konstaterar precis som dig att det var grus på vägbanan i samma färg som asfalten när jag sparkar för att testa friktionen. Tog mig lite tid och sopade ner så mycket av gruset i innern i rondellen från vägbanan som jag hittade.
Nästa motorcyklist kunde ju komma i högre fart än mig.

Hittade samma grus längs vägkanten på ett par ställen till.

Bad far om nummer till vägansvariga så jag kunde ringa och undra vad fan de håller på med, men de ville inte kännas vid det alls.

Kanske dags att bussa SMC på det här med? Verkar vara oerhört dumt påhitt.
 
Vore jag du Klotgren skulle jag absolut skicka räkningen för reparationen till trafikverket. Bifoga en kopia på din polisanmälan. En artikel i tidningen vore nog inte heller en dum idé.[/QUOTE skrev:
Jag har gjort det, jag har smaskigt bildbevis också:yoparty

Hörde förresten av svärmor idag att det varit en till kille som klotat på samma ställe, verkar vara en riktigt seg olja det dära och ena riktiga USLINGAR till vägarbetare:mad:

SMC är också informerat - här lämnas inget åt slumpen, vill inte att mina hojåkarbröder skall uppleva samma som mig!
 
Spåra ur...

Tjena!

Kan ta och dela med mig av en lite halvrolig händelse som hände mig för något år sen då man höll på med enduro.

Var efter jobbet en sommardag som var varm och skön och helt utmärkt bra för enduroåkning på kvällen.

När man hade varit ute ett tag och åkt i spåret så kom man fram till ett ställe där det var himla spårigt, det visste man ju om men körde på som vanligt, har man ju gjort tidigare och det gått bra.
Men nu så kan man säga att det spåra ur.. På något vis så får jag till så att framhjulet klättrar ur spåret så däcken inte spårar. Då förväntar man sig att man ska bli avkastad rätt fort, men bakdäcket följde med efter att man tappade balansen och gjorde så att man flög in i ett träd. Om ni tänker er tecknat film..Där ett benen är på varsin sida om trädet...Jaa, så var det för mig. Flyger runt 3 meter rätt in i trädet, hojen fortsätter in i trädet så styret och plast får sig en törn.

Lyckas precis rädda familjelyckan från att krossas mot trädet men får ett blåmärke modell STOR precis invid familjelyckan på benet, tappar luften för att jag försöker ta emot mig med händerna precis vid magen vilket gjorde att man gjorde en heimlich manöver på sig själv och tappa all luft. Huvudet slog man i trädet men hjälmen tog den stöten, viktigare att rädda familjelyckan. :tummenupp
Åkte på handledsstukning och allmänt mörbultad, och hade svårt att gå ett tag.

Nu i efterhand så får man sig ett gott skratt när man tänker tillbaka på händelsen.
 
Mycket olyckor på stulna hojar verkar det som.

En stilla undran blir ju då om det inte vore mer trafiksäkerhetsfrämjande om polisen utredde stölderna ordentligt än att gödsla med hastighetskontroller på E4:an?

Ev om polisen utredde alla stölder oavsett vad som tillgripits då jag kan slå mig i backen på att hojstöld inte är den enda brottslighet som tjuvarna ägnar sig åt. Som det är idag får man ju med vändande post ett besked om att ärendet är nedlagt.

Kontrasten är ju dessa plåtpoliser där det verkar finnas hur mycket resurser som helst för att reda ut vem som kört bilen.
 
Ett sånt antagande ligger väl nära till hands.

Jag förstår inte riktigt varför det ligger så nära till hands, så otänkbart är det inte att någon kört alldeles för fort på fel ställe på sin egen motorcykel, filmer på den typen av beteende läggs upp på tuben (och på SH) med stor stolthet från förarna titt som tätt. Inte ett dugg förvånande att en sådan "bombrepa" kan sluta med att en fotgängare blir ihjälkörd. Oerhört tragiskt dock!

Vi på SH är oerhört snabba med att bortförklara många idiotkörningar som slutar illa med "det måste varit en stulen hoj", ibland är det så, men oftast inte!
 
Jag förstår inte riktigt varför det ligger så nära till hands, så otänkbart är det inte att någon kört alldeles för fort på fel ställe på sin egen motorcykel, filmer på den typen av beteende läggs upp på tuben (och på SH) med stor stolthet från förarna titt som tätt. Inte ett dugg förvånande att en sådan "bombrepa" kan sluta med att en fotgängare blir ihjälkörd. Oerhört tragiskt dock!
!

Antagandet att hojen var stulen grundar sig nog i att olyckan skedde i just Tensta, inte i att det skulle var otänkbart att nån kör oförsiktigt på sin egen hoj. :)
Om du bekantar dig lite med Stulet-forumet så kommer du inse att det finns några förorter runt om i landet där det är mer troligt att en MC som passerar är stulen än framförd av ägaren.
 
Antagandet att hojen var stulen grundar sig nog i att olyckan skedde i just Tensta, inte i att det skulle var otänkbart att nån kör oförsiktigt på sin egen hoj. :)
Om du bekantar dig lite med Stulet-forumet så kommer du inse att det finns några förorter runt om i landet där det är mer troligt att en MC som passerar är stulen än framförd av ägaren.



Skäms du inte ens över vad du skriver?
 
Antagandet att hojen var stulen grundar sig nog i att olyckan skedde i just Tensta, inte i att det skulle var otänkbart att nån kör oförsiktigt på sin egen hoj. :)
Om du bekantar dig lite med Stulet-forumet så kommer du inse att det finns några förorter runt om i landet där det är mer troligt att en MC som passerar är stulen än framförd av ägaren.

menar du allvar med det du skriver?
 
Varför flyr man från platsen. Det tycker jag i sig är väldigt suspekt. Blir inte riktigt klok på uppgifterna i artikeln ärligt talat. Tycker aftonhoran borde komma med en uppdatering av texten och ge en bättre förklaring av det som hänt.
 
Varför flyr man från platsen. Det tycker jag i sig är väldigt suspekt. Blir inte riktigt klok på uppgifterna i artikeln ärligt talat. Tycker aftonhoran borde komma med en uppdatering av texten och ge en bättre förklaring av det som hänt.

Läs riktiga tidningar.

http://www.svd.se/nyheter/stockholm/13-aring-dog-i-svar-mc-olycka_6287232.svd

" ...Föraren är 16 år gammal pojke som är känd av polisen sedan tidigare.

- Han brukar gäcka polisen genom att köra ifrån polisbilar med motorcykeln på vägarna i hög hastighet, säger Diana Sundin.

16-åringen är misstänkt för vållande till annans död, grov vårdslöshet i trafik, narkotikabrott, rattfylleri under påverkan av narkotika och smitning."
 
Antagandet att hojen var stulen grundar sig nog i att olyckan skedde i just Tensta, inte i att det skulle var otänkbart att nån kör oförsiktigt på sin egen hoj. :)
Om du bekantar dig lite med Stulet-forumet så kommer du inse att det finns några förorter runt om i landet där det är mer troligt att en MC som passerar är stulen än framförd av ägaren.

Så folk i Tensta kan inte köpa sina egna hojjar? orka.
 
så underbart att folk läser aftonhoran och läser i stulet-tråden på SH och därefter konstaterar att i förorten finns alla stulna hojar.

Och det måste ju självklart bero på att där bor ju massa nysvenskar. :tummenupp. pinsamt, mycket pinsamt!

Ingen som läst om vad som föregick i vasatan (stockholm) för några år sedan. :gnissla

Men tar man ut ett spridningsmått från stulet-tråden här på sporthoj så finns alla stulan hojar i norra-botkyrka. DÅ MÅSTA DET JU BARA VARA SÅ OCH DÄR FINNS ALLA STULNA HOJAR. Lär er att hämta övergripande fakta.

Pungt
 
Läs riktiga tidningar.

http://www.svd.se/nyheter/stockholm/13-aring-dog-i-svar-mc-olycka_6287232.svd

" ...Föraren är 16 år gammal pojke som är känd av polisen sedan tidigare.

- Han brukar gäcka polisen genom att köra ifrån polisbilar med motorcykeln på vägarna i hög hastighet, säger Diana Sundin.

16-åringen är misstänkt för vållande till annans död, grov vårdslöshet i trafik, narkotikabrott, rattfylleri under påverkan av narkotika och smitning."

Fan vad tragiskt. Hade inte tänkt på att det var frågan om så unga människor inblandade. Förklarar kanske varför kompisen sprang iväg.
 
Back
Top