Diskussion olyckor 2010

Hej,

Jag har svårt att sätta fingret på -varför klotade jag...

Efter lugna 5 km utan direkta svängar skall jag köra på motorväg.

När jag är i påfarten till motorvägen lägger jag ner mcn för att skrapa knä. Får sladd bak när jag är på väg ner emot benskrap, känner att bakänden glider ut, tror att -nu kommer jag bara att glida på sidan...
Däcket får grepp och jag vobblar upp. Kastas som en high sider ur sadel. Mc´n flyger över mig. Både jag och mc ligger mitt på motorväg, E6. Änglavakt, ingen bil...!

Min teori:

Däcket är vamt i mitten. När jag lägger ner mcen får jag släpp på grund av kalla sidor. Kan det vara så att ett däck inte sprider värmen till sidorna tillräckligt under 5 km körning rakt fram?

Ingen singel och god vägbana, kanske lite grov. Efteråt ser bakdäcket rätt mysko ut, helt blankt polerat på den sidan, allt gummitrassel efter bankörning borta.

Hemskt tacksam av svar:)

vh Öjje
 
Sidornna blir inte varma av att köra rakt fram. Vidare kan man ju tycka att det är ganska omdömmeslöst att köra så hårt att däcktemepraturen blir avgörande för liv eller död!

Skönt att det gick bra med hälsan!:tummenupp
 
Många motorvägspåfarter och rondeller är hala av lite dieselspill från den tunga trafiken. Det gör att det känns olustigt att "pressa"på dom ställena.
 
Gör ett enkelt test. Kör dina 5 km på sval asfalt i lungt tempo.
Stanna och känn av däcktempen med handen.
I bästa fall är dom lite fisljumna.
Att sedan testa knäskrap på ett underlag du inte känt av innan är
att be om trubbel.

Men du är inte ensam om att ha gjort samma korkade misstag.
Jag och många, många andra har gjort det oxå...:gnissla

Se det positiva;
Vi tillhör skaran som kan sitta och begrunda i efterhand och se till att vi
inte gör samma groda igen...might not be so lucky 2nd time around :tummenupp
 
Nördig pryltok som man är så köpte jag en sån här ir termometer.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/IR-termometer/

Efter en "lugn" transport på Bulten i Söndags så var tempen 40 i mitten, 43 på kanterna på mitt Dunlop Sportsmart bakdäck.
Det lustiga var att framdäcket höll hela 50 grader. Av samma märke.
Asfaltstempen var ca 30 grader.
 
Nördig pryltok som man är så köpte jag en sån här ir termometer.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/IR-termometer/

Efter en "lugn" transport på Bulten i Söndags så var tempen 40 i mitten, 43 på kanterna på mitt Dunlop Sportsmart bakdäck.
Det lustiga var att framdäcket höll hela 50 grader. Av samma märke.
Asfaltstempen var ca 30 grader.

Känns som att solen fortf. värmer upp asfalten ganska bra.
Vore intressant att veta vad tempen är om det regnat ett par dagar och ingen sol varit där på ett tag.
 
Med anledning av den här olyckan, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7742938.ab, börjar jag nästan få belägg för min teori om att 1-2-system istället för motorväg ger fler olyckor trots att hastigheten sänks.

Nu säger inte artikeln något om att det är en sådan väg, men man kan ju bara dra slutsatser efter alla gånger jag själv har kampats med sekunderna innan vägen går ihop.
 
Med anledning av den här olyckan, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7742938.ab, börjar jag nästan få belägg för min teori om att 1-2-system istället för motorväg ger fler olyckor trots att hastigheten sänks.

Nu säger inte artikeln något om att det är en sådan väg, men man kan ju bara dra slutsatser efter alla gånger jag själv har kampats med sekunderna innan vägen går ihop.

All respekt till den avlidne med anhöriga.
Och jag har ingen aning om hur det gick till med den här olyckan..

Men rent generellt, och med tanke på det fetmarkerade i citatet av din text..

Det där är jättevanligt, att just hojåkare (men även bilister) "måste" förbi innan vägen går ihop.. det är lite att utmana ödet och jag förstår inte varför man gör det när det är tight marginal.. bättre då att gå in bakom bilen..

Har bilat till och från Öland ett par gånger genom åren, där är det mkt 2-1 väg.. Det har hänt flera gånger att hojåkare blåser förbi precis innan det går ihop.. ofta även över spärrområdet/målade linjer.. (utan att tänka på att greppet inte är det bästa på den där färgen?)

Nu är man själv ganska van med motorcyklar och "aktar sig".. men kan mkt väl tänka mig att en bilförare kan bli rädd när man ser nån komma farande och antingen vingla till eller bromsa.. recept för katastrof m ao..
 
Det där är jättevanligt, att just hojåkare (men även bilister) "måste" förbi innan vägen går ihop.. det är lite att utmana ödet och jag förstår inte varför man gör det när det är tight marginal.. bättre då att gå in bakom bilen..

Själv har jag missat (pga stor bil till höger)skylten för att det 2-filiga upphör under omkörning vid flertal tillfällen, det är läskigt när det goda utrymmet krymper tokfort :tungan
 
Ligger man, som man brukar, i 29km/h över hastigheten och man ser en lastbil eller släpkörare som man vill hinna om innan vägen går ihop så gör man vad man kan. Det är en kamp om sekunder som är idiotiskt men en effekt av 1-2-systemen imo.
 
Med anledning av den här olyckan, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7742938.ab, börjar jag nästan få belägg för min teori om att 1-2-system istället för motorväg ger fler olyckor trots att hastigheten sänks.

Nu säger inte artikeln något om att det är en sådan väg, men man kan ju bara dra slutsatser efter alla gånger jag själv har kampats med sekunderna innan vägen går ihop.

Mig veterligen är det helt vedertaget i samtliga läger att motorväg är det klart säkraste alternativet. Dock är det mycket dyrt att bygga motorväg, varför man på många håll av kostnadsskäl väljer 1-2 väg istället. Detta är ett (enligt statistiken) mycket säkrare väg-alternativ än den traditionella landsvägen.
 
Med anledning av den här olyckan, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7742938.ab, börjar jag nästan få belägg för min teori om att 1-2-system istället för motorväg ger fler olyckor trots att hastigheten sänks.

De är så förbannat stolta över att dödsolyckorna har minskat drastiskt så resten låter de vara. Och var det tänkt att den 2-filiga delen skulle vara en fartsträcka,,, idiotiskt men så funkar det.

Varför var den mc-olycka det var ju en bil inblandad också.:va:va Djävla propagandatidning.
 
Mig veterligen är det helt vedertaget i samtliga läger att motorväg är det klart säkraste alternativet. Dock är det mycket dyrt att bygga motorväg, varför man på många håll av kostnadsskäl väljer 1-2 väg istället. Detta är ett (enligt statistiken) mycket säkrare väg-alternativ än den traditionella landsvägen.

Och det tråkiga med detta är att den numera även används vid nybyggda tvärleder i StorStockholm där det redan är trångt... så när två filer blir en rakt in i en tunnel... visst, trafikfarligt är det inte men de några km långa köerna som uppstår VARJE dag kan nog orsaka en cardiac arrest vilken dag som helst. Sen att det är just i en tunnel gör ju att det inte är så lätt att göra om till tvåfiligt heller... jävla plantor på VV! :huvet
 
Brukar nästan aldrig läsa här inne. Håller mig ifrån sånt samt tidningarnas frosseri. Men det känns som vi har förlorat färre i trafiken i år än förgående år stämmer det?
För hösten var det ju hur många vurpor som helst.
 
Brukar nästan aldrig läsa här inne. Håller mig ifrån sånt samt tidningarnas frosseri. Men det känns som vi har förlorat färre i trafiken i år än förgående år stämmer det?
För hösten var det ju hur många vurpor som helst.

Yes, enligt statistiken som presenterats nyligen så har ca 10 personer färre satt livet till... vilket är 20% av totala antalet omkomna förra året.

Men ärligt talat, känns nästan lite magstarkt att klappa sig på axeln just nu då det var en kvinna som satte livet till på Essingeleden igårkväll. :(
 
Yes, enligt statistiken som presenterats nyligen så har ca 10 personer färre satt livet till... vilket är 20% av totala antalet omkomna förra året.

Men ärligt talat, känns nästan lite magstarkt att klappa sig på axeln just nu då det var en kvinna som satte livet till på Essingeleden igårkväll. :(

+1 på den dock så läser inte alla nyheterna eller alla trådar på forumet så man kan ju vara ovetande om det som hände igår...

Tragiskt det som hände igår.
 
Sorry om jag agerade plumpt. Missade det hoppas hon är på ett bra ställe nu.
 
Borde det inte vara dags att folk tar det lite lugnare i trafiken?

Bombning kan väl ske på ställen där inte så många trafikanter är? Typ skogsvägar...

Helt värdelöst att folk sätter livet till för lite onsdagsbus.
 
Yes, enligt statistiken som presenterats nyligen så har ca 10 personer färre satt livet till... vilket är 20% av totala antalet omkomna förra året.

Men ärligt talat, känns nästan lite magstarkt att klappa sig på axeln just nu då det var en kvinna som satte livet till på Essingeleden igårkväll. :(

Måste bara inflika att jag tror att den där statistiken tyvärr bara är "tillfällig" snarare än ett trendbrott. Vi hade en lång och kall vinter där även våren och försommaren var ovanligt kall. Det har nog dragit ner siffrorna.

Sommaren i övrigt har även den varit ganska dålig och ostadig bortsett från 3 veckor i slutet av juni/början av juli som var riktigt bra.

Känns som att framförallt de få Onsdagar med bra väder så har det kraschats som vanligt.

Och ang. olyckan på Essingeleden så hade jag inte heller läst om den förrens jag såg i den här tråden. rip.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top