Diskussion olyckor 2010

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Sportbike - jag tycker tråden är bra, och den måste absolut leva vidare..

Kanske jag kan få lite hjälp och inputs - eftersom jag ska träffa polisen i början på veckan.
- Vi så på Bogesund att problemet kom närmare en lösning efter al polis övervakning - det är min och flera boendes värdering (jag bor i Vaxholm), och nästa steg blir en beläggning som det ska vara "läskigt" att åka fort på med MC! (Vi får väll tacka oss själva!)

- Självfallet har vi en problemställning med allmän väg nyttjas utanför lagens ram, och vilke svar och lösningsförslag ska jag ta med mig till mötet?

Sittar just nu på FEMA möte i Geneve och har diskuterar en del med SMCs övriga kollegor i EU - Man har en likvärdig problemstälning i det tyske, och man jobbar med olika lösningar i dom olika delstater: Från vass polis ingripen och avstängning av vägar under helger, fängelse - till samtal utbildning av riskar... I Schweiz är det t. ex fulkomligt utänkbart att man drar polisen (stef & konsekvens!).


Som sagt hjälp mig med gärna med inputs...
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Finns nog ingen kompromiss som löser problemet för båda parter på ett tillfredsställande sätt. Att försöka försvara beteendet med att gasa på allmänna vägar är nog mest dumt, enda sanningen är väl "för att det är så jäkla kul att köra hoj"?

Däremot kanske man kunde mildra jakten på adrenalin ute på vägarna hos många om det fanns ett alternativ, löser absolut inte problemet och argumentet är söndertjatat,jag vet. Många kommer fortsätta krascha och dö på vägen oavsett, men tror det är möjligt att delar av hojentusiasterna skulle komma till insikt med hur mkt roligare och säkrare hojåkning på bana är om det var något smidigare (billigare + bekvämare + enklare=poppis?). Dvs en bana inom en timmes resväg från Stockholm. Kanske kan det skapa en positiv trend då man ser att fler börjar tänka "ska ändå piska hojen på bana på lördag" och inte tänjer gränserna fullt lika mkt på Bogan eller Bulten?

Vet inte hur det funkar i andra storstäder, men känns som Stockholm har störst problem? Gjorts några undersökningar ang detta och jämfört med andra städer som har lite mer banåknings-kultur pga närhet till vettig bana?

Jag skulle iaf önska att det fanns en tydligare och utbredd banåknings-kultur bland stockholms (sjukt många) hojåkare oavsett Bulten/Bogans vara eller icke vara.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag skulle iaf önska att det fanns en tydligare och utbredd banåknings-kultur bland stockholms (sjukt många) hojåkare oavsett Bulten/Bogans vara eller icke vara.

Kan bara hålla med Marcell här ang avsaknad av "banåkningskultur"..

På nästan varje bandag springer man på folk som man tidigare sett nästan varje solig dag på våra favoritvägar men som är på bana för första gången.

Många är dessutom snabba och har nån sorts talang.. så varför intresset inte är större att köra bana och bli riktigt snabba är ett mysterium för mig.

(kul dock att folk börjar dyka upp, men det finns fler där ute som borde testa)

För att komma med någon sorts input och någon sorts poäng med mitt inlägg, åtminstonde när det gäller banverksamheten, så tror jag att ett problem är att politiker osv inte vet vad hela "bangrejen" handlar om.

Uppenbarligen så vet inte ens alla hojåkare det, så hur ska politikerna då kunna veta som kanske inte ens har ett eget hojintresse?

De ser nog framför sig massa lågutbildade adrenalintörstande grabbar i 20-30-års åldern som bara vill ha lekstuga.

Men om man skulle ha någon sorts öppet hus för t ex politiker där de kan komma på en bandag, kanske få prova på att köra lite, eller åtminstone se att det är en otrolig blandning på folk, äldre och yngre från helt olika "samhällsklasser" som ändå har sjukt kul tillsammans, känna gemenskapen helt enkelt. Och dessutom se hur mkt man faktiskt lär sig.

Så kanske de till sist kan inse att det inte bara handlar om att se tuff ut, låta mkt och "leka".. och sen vara mer positivt inställda till en motorbana i närheten.
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Kan bara hålla med Marcell här ang avsaknad av "banåkningskultur"..

På nästan varje bandag springer man på folk som man tidigare sett nästan varje solig dag på våra favoritvägar men som är på bana för första gången.

Många är dessutom snabba och har nån sorts talang.. så varför intresset inte är större att köra bana och bli riktigt snabba är ett mysterium för mig.

(kul dock att folk börjar dyka upp, men det finns fler där ute som borde testa)

För att komma med någon sorts input och någon sorts poäng med mitt inlägg, åtminstonde när det gäller banverksamheten, så tror jag att ett problem är att politiker osv inte vet vad hela "bangrejen" handlar om.

Uppenbarligen så vet inte ens alla hojåkare det, så hur ska politikerna då kunna veta som kanske inte ens har ett eget hojintresse?

De ser nog framför sig massa lågutbildade adrenalintörstande grabbar i 20-30-års åldern som bara vill ha lekstuga.

Men om man skulle ha någon sorts öppet hus för t ex politiker där de kan komma på en bandag, kanske få prova på att köra lite, eller åtminstone se att det är en otrolig blandning på folk, äldre och yngre från helt olika "samhällsklasser" som ändå har sjukt kul tillsammans, känna gemenskapen helt enkelt. Och dessutom se hur mkt man faktiskt lär sig.

Så kanske de till sist kan inse att det inte bara handlar om att se tuff ut, låta mkt och "leka".. och sen vara mer positivt inställda till en motorbana i närheten.

Just den öppna dagen då de är inbjudna har precis varit på Gelleråsen... stod om det i MC-Folket att det skulle ske i Maj i alla fall.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Sportbike - jag tycker tråden är bra, och den måste absolut leva vidare..

Kanske jag kan få lite hjälp och inputs - eftersom jag ska träffa polisen i början på veckan.
- Vi så på Bogesund att problemet kom närmare en lösning efter al polis övervakning - det är min och flera boendes värdering (jag bor i Vaxholm), och nästa steg blir en beläggning som det ska vara "läskigt" att åka fort på med MC! (Vi får väll tacka oss själva!)

- Självfallet har vi en problemställning med allmän väg nyttjas utanför lagens ram, och vilke svar och lösningsförslag ska jag ta med mig till mötet?

Sittar just nu på FEMA möte i Geneve och har diskuterar en del med SMCs övriga kollegor i EU - Man har en likvärdig problemstälning i det tyske, och man jobbar med olika lösningar i dom olika delstater: Från vass polis ingripen och avstängning av vägar under helger, fängelse - till samtal utbildning av riskar... I Schweiz är det t. ex fulkomligt utänkbart att man drar polisen (stef & konsekvens!).


Som sagt hjälp mig med gärna med inputs...

Rent generellt sett så bottnar en del av problemet i att det inte finns en organiserad motorsportskultur i sverige.
Det finns hur många tennisbanor som helst i sverige, hur många simhallar som helst, hur många fotbollsplaner hockeyrinkar osv men det finns väldigt lite av organiserad motorsportskultur.
Detta ger att folk har väldigt få platser att köra på som inte är allmän väg. detta ger i sin tur att de vänjer sig vid det.
Att då försöka få folk att köra 20 mil för att kunna genomföra sitt intresse en gång i veckan blir helt omöjligt. för de kan ju göra exakt samma sak på vägarna hemma, varje dag, när de vill, utan att betala en krona i extra avgifter.

Här kommer då en annan del av problemet in.
vad är då skillnaden bana kontra väg?
tja det är ju en hel del skillnader när det gäller diverse olika risker.
asfalten är förmodligen/förhoppningsvis bättre.
men mer då ?
tja här kommer ju då en grej in, riskhantering och det är ju nästan 100% tankesätt.
jag är övertygad om att om någon kunde visa att om du ger dig ut o kör den vägen nu så kommer du ligga i kistan i kväll, så skulle de flesta välja en annan väg eller avstå.
problemet är att det finns ingen som kan visa det och även om någon skulle kunna göra det så måste h*n överbevisa personen i fråga.
Där kommer en av våra grundläggande psykologiska inställningar in.
Det händer inte mig, det händer någon annan, jag har koll, jag gör inte fel osv. jag kan inte dö!
dvs tankefel. hur kommer man åt det ? tja inte är det genom att sätta upp hinder osv, det är endast utbildning som kan komma åt detta.

ytterliggare en del är ju att det är en monetärfråga.
om vi pratar sporthojar som exempel så är en hoj är jävligt mycket för pengarna.
Välj vilket annat fordon som helst med likvärdig prestanda så kommer du att få betala bra mycket mer för det. med det sagt är inte sporthojar billiga varesig i inköp, underhåll eller försäkring. men för motsvarande prestanda så är de ett kap.
lägg till då att det finns en tjusning bland UNGA människor att välja sporthoj, häftighets faktorer osv.
Unga människor gör inte alltid saker så otroligt genomtänkt.
Det finns ett skäl varför idealism osv hör ungdomen till.
(väldigt få äldre som sätter på sig en kanindräkt och sätter sig i en bur på torget med en skylt "meat is murder" osv..)

Lägg då till att inte ens vägverket Oj förlåt trafiknågonting vad de nu råkar kalla sig denna veckan. gör rätt i frågan.
De har under ett antal år aktivt motarbetat motorcyklar, ett exempel på detta är att motorcyklar INTE tas hänsyn till när man underhåller eller nytillverkar vägar.
Detta resulterar i direkt livsfarliga kombinationer av dumheter.
alltifrån rondell skulpturer som är absurda i sin farlighet för oss som de anser vara oskyddade trafikanter, till brunnslock mitt i svängar, lagningar
av en karaktär som är livsfarlig för oss motorcyklister.
allt detta kan spåras tillbaks till att regelverket inte över huvudtaget tar hänsyn till motorcyklister utan byggs för andra motorfordon.
Hänsyn till motorcyklar är alltså medvetet uteslutna från detta reglemente.

man kan säga mycket om det och det finns många variabler men detta är några av skälen till varför jag tror att det är som det är.

Kort sagt så är det inte en enkel fråga med en enda lösning utan det är många små grejer som måste fixas till eller åtminstånde slipas till för att vi skall få ett bättre resultat i överlevnad för oss motorcyklister.

edit
lögner, skitsnack och spekulationer tar oss inte närmare målet utan verkar i direkt motsatt riktning. och det är väl knappast dit vi vill.
kan vi inte se det vi gör kan vi inte ändra det vi gör fel.
 

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Det finns flera andra sporter som också lockar adrenalin folk som tex flygning och fallskärmshoppning.

Varför har dessa inte problem med vårdslöshet på samma sätt tro...

Klubbarna som bedriver utbildning präntar in i eleverna säkerhet och monitorerar dessa sedan noga.
Dels för elevernas egen skull samt även för att de använder klubbens materiel som ofta är väldigt dyrbara.

Är det någon som gör något dumt kan personen få flyg/hopp förbud samt förlora sitt certifikat.

Detta existerar inte idag för mc åkning (förutom polisens plikter) och är det någon som har synpunkter på vårdslös körning så blir det kallade "gnällkärringar"

Så länge mentaliteten bland mc åkare är att det är fräckt o ungdomligt att bryta lagen så kommer vi ha helt onödiga olyckor.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Finns nog ingen kompromiss som löser problemet för båda parter på ett tillfredsställande sätt. Att försöka försvara beteendet med att gasa på allmänna vägar är nog mest dumt, enda sanningen är väl "för att det är så jäkla kul att köra hoj"?

..Dvs en bana inom en timmes resväg från Stockholm. Vet inte hur det funkar i andra storstäder., men känns som Stockholm har störst problem? Gjorts några undersökningar ang detta och jämfört med andra städer som har lite mer banåknings-kultur pga närhet till vettig bana?
...

Här är sannolikt kärnan i utmaningen!

Vi har i Stockholm redan Tuvängen, Rörken och i slutet på 2009 kom Järfälla till! Viktigt att veta att SMC har verksamhet där man ibland har problem med att få folk nog att hjälpa till!

Vi har genom åren sökt på olycks statistik runt Linköping, Karlskoga, Uppsala - vart det är mycket aktivt banåkning - och tyvärr har det inte visad färre antal MC olyckor - fast jag själv tror på att möjligheten till att åka bana på lång sikt bör ge färra som bomber på småvägarna - risken är att på kort sikt kan det ge flera som vill förverkliga sina nya kunskaper!

..För att komma med någon sorts input och någon sorts poäng med mitt inlägg, åtminstonde när det gäller banverksamheten, så tror jag att ett problem är att politiker osv inte vet vad hela "bangrejen" handlar om.
..Men om man skulle ha någon sorts öppet hus för t ex politiker där de kan komma på en bandag, kanske få prova på att köra lite, eller åtminstone se att det är en otrolig blandning på folk, äldre och yngre från helt olika "samhällsklasser" som ändå har sjukt kul tillsammans, känna gemenskapen helt enkelt. Och dessutom se hur mkt man faktiskt lär sig.
.

Nästan hela trafikuttskottet från Riksdagen har SMC vid två tillfällen haft på Tuvängen, vart det var smakprov ad libitum på att åka på banan, det var mycket populärt. 2010, blir det inte av eftersom det är val år och politikerna har detta som prioritet.

För några veckor sedan hadde vi i SMC, beslutsfattare från Trafikverket (Vägverket), Transportstyrelsen, Rikspolisstyrelsen, Trafikförsäkringsföreningen, MC importörerna, mf., två dagar i Karlskoga. Här fick dom ett större urval av SMCs kursverksamhet på bana. Självfallet åkte alla MC.

Det är bökigt att få till flera banor - vi försökar även på andra sätt att få tillgång till det som redan finns LÄNK - så vi får i princip ganska bra drag hjälp..


Tacksam för mera inputs till mitt möte!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kom på att det här inlägget i en annan tråd kanske passar bra här med.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4782051#post4782051

Efter att jag gått min första SMC utbildning i broms och kurvteknik vände jag mig till körskolan där jag tog mitt A-kort och föreslog att en sådan kurs borde ingått i utbildningen. Man lärde ju sig mer på en dag än en hel säsong i trafik. Minns inte det exakta svaret, men det var något i stil med att alla inte var intresserade av vidareutbildning samt att kostnaden skulle bli för hög för att ta A-kort om man tvingades genomgå en sådan kurs. Idag har de fått ytterligare riskmoment i sin utbildning som vida överstiger kostnaden för en kursdag med SMC. Skillnaden är att körskolan tar del av vinsten. Jag har inte exakt koll på vad som ingår i de två riskutbildningarna, men jag tvivlar på att de är lika givande som en kursdag på bana med SMC.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Lägg då till att inte ens vägverket Oj förlåt trafiknågonting vad de nu råkar kalla sig denna veckan. gör rätt i frågan.
De har under ett antal år aktivt motarbetat motorcyklar, ett exempel på detta är att motorcyklar INTE tas hänsyn till när man underhåller eller nytillverkar vägar.
Detta resulterar i direkt livsfarliga kombinationer av dumheter.
alltifrån rondell skulpturer som är absurda i sin farlighet för oss som de anser vara oskyddade trafikanter, till brunnslock mitt i svängar, lagningar av en karaktär som är livsfarlig för oss motorcyklister.
allt detta kan spåras tillbaks till att regelverket inte över huvudtaget tar hänsyn till motorcyklister utan byggs för andra motorfordon.
Hänsyn till motorcyklar är alltså medvetet uteslutna från detta reglemente.

Här måste jag hålla med. Låt mig ge ett konkret exempel på hur vägverket/transportstyr.../skitsamma resonerar:

För några år sedan var jag på väg till föräldrahemmet med Thundern. Nästan framme så svänger jag in på den 50-väg som jag gått/cyklat/kört på tusentals gånger tidigare. Vägen inleds med en svag kurva och jag kör precis som jag alltid gjort, d.v.s. svag/normal acceleration direkt efter korsningen. Helt plötslig så får jag bredsladd på motorcyken på torr asfalt!? Snacka om chock!

Tack o lov så höll Gud fader mig i nackskinnet så jag höll mig upprätt. Jag stannar förståss och ser efter vad som kan ha hänt. Först när jag går på gatan så inser jag att vägverket mitt i kurvan nyss lappat några mindre hål i asfalten med 2-3 mm. små stenar/gruskorn som därefter spridits ut över vägbanan. Stenarna hade exakt samma färg och struktur som den gråa asfalten! Inget bindemedel av något slag. Inte heller någon skylt som varnar för att någon vägarbetare kastat ut kulor på vägbanan mitt i kurvan.

Någon timme senare ser jag arbetarna när de kör förbi. Jag stoppar föraren i traktorn och frågar varför de inte sätter upp skyltar som varnar för att de lagt ut dylikt rullgrus i kurvan. Svaret jag får säger en hel del om hur lite myndigheterna tänker på motorcyklisters säkerhet:

- Nä, vi behöver inte sätta ut varningsskyltar när vi sprider ut så där små stenar. Bara när vi lägger ut större stenar som kan orsaka stenskott.

Jag lärde mig i alla fall att man som motorcyklist inte ens kan känna sig säker på mammas gata.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
en massa bra text

Samma åsikt här.. Efter att ha fått körtkortet gick jag en BKK kurs..
Det var då man lärde sig att köra hoj.. Innan var man ju livsfarlig både för sig själv och andra...
Men dom här riskutbildningarna idag...:va
Sitta i en teorisal och lära sig att man inte får supa och knarka när man
kör hoj?? NO SHIT! :rolleyes:
Del två ska tydligen vara liknande som uppkörningen med konor..
Eeeeeh jaha... Hjälpte ju fortfarande direkt mycket inte när man inte fick lära sig att HANTERA hojen..

Här är sannolikt kärnan i utmaningen!

Vi har i Stockholm redan Tuvängen, Rörken och i slutet på 2009 kom Järfälla till! Viktigt att veta att SMC har verksamhet där man ibland har problem med att få folk nog att hjälpa till!

Ja dom är säkert jättebra dom banorna men när man varit där (rörken)
upp till en timme innan det ska börja för att inse att det är fullt så ger man upp.. Första gången blir det ingen körning för att man ska gå utbildning och det är väl bra. Dom andra gångerna så har man fått åka hem igen för att man inte kan ta ledigt från jobbet för att köra upp så tidigt.. Pratade med folk som hade varit där sen 15:30 för att få köra..Kanske har ändrats nu med Järfälla banan, det vet jag inte, har som gett upp.. Sen vet jag inte hur kul det är att rasta en busa på en gokart bana men det går säkert det också... :svettigastivärlden :hihi
 
Last edited:

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
En liten parentes: Är inte den här tråden till för diskussioner om olyckor 2010 och inte om tråden ska finnas eller ej?

Den diskussionen kan ni väl ta i en ny tråd? :rolleyes:

Även diskussionen om hur man undviker olyckor och varför de förekommer lämpas väl bättre i annan tråd?
 
Last edited:

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
Som C.barrow skrev, när man sätter sig på Hojen så stänger man ute känslor m.m.
Man bör vara riskmedveten när man kör hoj, men att tänka: OJ nu kan det springa ut ett rådjur.. Risken finns, men hur kul är det att tänka så? Man tjör för att ha kul, om man bara tänker på risker så finner jag inte det roliga i att köra motorcykel.
Kör man med marginal istället och planerar sin körning så bör det förbättra oddsen för dig samt dina medtrafikanter.

Sen om jag ska vara helt ärlig, så tror jag att dom flesta är medvetena om riskerna och skiter nog fullständigt i allt moralsnack som försiggår här på Sporthoj. Det gör jag, till viss del. Det finns mycket bra skrivet i den här tråden, men vissa grejer blir lite ''Overkill'' samt mängder av upprepanden.

Sen tror inte jag att Roller/Spökryttar filmerna är anledningen till allt ont i denna värld..
Det här är min åsikt och stämmer säkert bra in på fler här inne på forumet, men folk blir så annorlunda bakom skärmen. Många utger sig som Bror Duktig (Jag kör alltid lagligt) här på SH fast jag tror att det är skitsnack. Jag tror inte att det finns någon här inne som kör pricklagligt? Det är väl bebyggelse på dom flesta platserna, man utsätter nästan alltid medtrafikanter. Sen kan man visa hänsyn vid Bulten och sakta ner vid bebyggelserna.

Det här är min åsikt, sen om folk hatar mig ännu mer nu. Fine..

/Petai
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Även diskussionen om hur man undviker olyckor och varför de förekommer lämpas väl bättre i annan tråd?

Ok, får väl ge dig halvt rätt här :) men att diskutera olyckor utan att försöka dra lärdomar därifrån vore ganska bortkastad tid. Då handlar det enbart om att gotta sig i smash krasch and burn.

För att återknyta till olyckstråden så undrar jag om någon har information om vad som egentligen hände i DET HÄR fallet? Att en bilförare avlider om motorcykeln rammar förardörren är ju inte svårt att förstå men i det här fallet så ska de tydligen ha varit på väg åt samma håll. Snackar vi om streetrace igen eller vad föranledde egentligen denna olycka? Avbruten omkörning?

Detta har för övrigt varit en mycket svart helg i den svenska trafiken. 8 döda varav två motorcyklister.

Det här är min åsikt och stämmer säkert bra in på fler här inne på forumet, men folk blir så annorlunda bakom skärmen. Många utger sig som Bror Duktig (Jag kör alltid lagligt) här på SH fast jag tror att det är skitsnack.

Jag har hängt här i snart tre år och den där Bror Duktig har jag aldrig stött på. Alla förtränger mer eller mindre de risker som finns men vissa förtränger mer än andra. (Mer testosteron och adrenalin = sämre omdöme). Ett stort trafiksäkerhetsproblem, som i huvudsak är kopplat till yngre förare, är dock att många förare överhuvudtaget inte kan identifiera riskerna.
 
Last edited:

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
Jag har hängt här i snart tre år och den där Bror Duktig har jag aldrig stött på. Alla förtränger mer eller mindre de risker som finns men vissa förtränger mer än andra. (Mer testosteron och adrenalin = sämre omdöme). Ett stort trafiksäkerhetsproblem, som i huvudsak är kopplat till yngre förare, är dock att många förare överhuvudtaget inte kan identifiera riskerna.

Stött på? Jag läser om ''Bror duktig'' varje dag, som säger åt andra vad som är rätt och fel, men jag har väldigt svårt att tro att dom själva kör prick lagligt.. :D

Ja, det är sant. Desto mer adrenalinmissbrukare man är desto farligare blir man..

Japp, stämmer mycket bra det. Men det tycker jag inte har med åldern att göra, identifiera faror handlar om sunt förnuft :tummenupp
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Det finns flera andra sporter som också lockar adrenalin folk som tex flygning och fallskärmshoppning.

Varför har dessa inte problem med vårdslöshet på samma sätt tro...

Klubbarna som bedriver utbildning präntar in i eleverna säkerhet och monitorerar dessa sedan noga.
Dels för elevernas egen skull samt även för att de använder klubbens materiel som ofta är väldigt dyrbara.

Är det någon som gör något dumt kan personen få flyg/hopp förbud samt förlora sitt certifikat.

Detta existerar inte idag för mc åkning (förutom polisens plikter) och är det någon som har synpunkter på vårdslös körning så blir det kallade "gnällkärringar"

Så länge mentaliteten bland mc åkare är att det är fräckt o ungdomligt att bryta lagen så kommer vi ha helt onödiga olyckor.

Dom andra sporterna du räknar upp kan ju knappast jämföras med att köra motorcyckel i trafiken.Möjligen med att köra MC på bana i sånna fall.Att folk hoppar lite falskärm på egen hand för att dom tycker det är för långt till falskärmsklubbarna eller att det är för dyrt är nog ett ganska marginellt problem (även om base jumping förekommer...).

Däremot finns det ju andra företeelser som man ev. kan jämföra med "buskörning" med MC.Viss typ av skoteråkning, trimmade Amazoner (fast nu förtiden åker väll Volvoraggarna snarare 240/740) som övar drifting runt korvmojjarna mm.Hur olycksstatestiken ser ut om man jämför MC-körning med andra fordon vet jag ej.Jämför man med bilar så är det ju en övervägande del av bilisterna som använder bilen som transportmedel och kör i ganska makligt tempo, men skulle man lyckats isolera dom som nöjeskör på samma sätt som dom flästa motorcyklister så skulle nog statistiken bli "jämnare"...







Jag har hängt här i snart tre år och den där Bror Duktig har jag aldrig stött på. Alla förtränger mer eller mindre de risker som finns men vissa förtränger mer än andra. (Mer testosteron och adrenalin = sämre omdöme). Ett stort trafiksäkerhetsproblem, som i huvudsak är kopplat till yngre förare, är dock att många förare överhuvudtaget inte kan identifiera riskerna.

Vist finns det endel som förtränger riskerna och säkert en och annan som inte äns kan identifiera dom.Tror dock att det är vanligare att man helt änkelt accepterar riskerna.Ju äldre och förståndigare man blir destå mindre risker brukar man ju vara villig att ta.Jag kör på ett helt annat sätt nu än för 10-15år sedan, men det innebär ju inte att jag inte kände till riskerna, eller äns att jag förträngde dom.Hade jag tur som överlevde?Nej, jag hade bara inte otur!
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Finns det någon statistik på väder kontra olyckor?

Tycker att så fort det är en fin sommar så är det "MC-döden" kontra dålig sommar "attitydförändring".

Det ett är så litet statistiskt underlag när det gäller MC i Sverige så 10 extra soliga dagar gör nog rätt mycket :va
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Ang "bror duktig" attityden, så brukar jag säga
"Det finns två typer av hoj förare, den som säger att de åker för fort o står för det o de som ljuger"
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Ang "bror duktig" attityden, så brukar jag säga
"Det finns två typer av hoj förare, den som säger att de åker för fort o står för det o de som ljuger"

Det där är inte sant... Det finns dom som kör så sakta så man nästan börjar grinan är man ser dom på vägen...
 

sportbike

Guest
Det som imponerar på mig när jag är ute och åker är inte att man kör på bakhjulet, brassar fullt på rakorna, eller försöker hinna ifatt dom som ligger framför, trots att dom har ett högre tempo, och trots att det inte hjälper att chansa i dolda kurvor etc.
Det som imponerar på mig är när man kör i det tempo man klarar av och skiter i att man blir frånåkt.
Det är ju roligare att komma sist till fiket, än att komma först till en skymd kurva man inte klarar av?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top