Diskussion olyckor 2010

Vad orsakar en olycka? Grus? Rollers filmer? Bristande körskicklighet?
Bullshit säger jag, allt kokar ner till omdöme och självinsikt, brister det ena eller det andra är olyckan så småningom ett faktum. Omdömet kan tala om för mig att det kanske inte är så lämpligt att gasa satan på en väl trafikerad smal väg med goda chanser till grus i kurvorna. Självinsikten får mig att inse att Rollers förmåga att framföra mc förmodligen överstiger min och är jag så lättpåverkad att jag absolut skall göra som han, bör jag nog undvika både reklam-TV och Livets Ord.

Råkar du ut för en olycka är det ditt fel, ingen annans.

Bullshit säger jag, allt kokar ner till omdöme och självinsikt, brister det ena eller det andra är olyckan så småningom ett faktum. Omdömet kan tala om för mig att det kanske inte är så lämpligt att gasa satan på en väl trafikerad smal väg med goda chanser till grus i kurvorna. Självinsikten får mig att inse att Rollers förmåga att framföra mc förmodligen överstiger min och är jag så lättpåverkad att jag absolut skall göra som han, bör jag nog undvika både reklam-TV och Livets Ord.

Håller väl med i det mesta utom det sista, skulle jag göra det så skulle alla vänstersvängande, högerregelsmissande, prejande, filbytande mobilpratande idioter inte finnas. sen att det i slutändan är mitt fel att bli skadad iom att jag valt att köra hoj har du ju rätt i.

Det har du ganska rätt i förmodligen. Förra sommar hade jag nån som ville att jag inte var klar här på jorden.......... Jag hade full kolla på min körning, jag hade kört mycket bana och självförtoendet var på topp ända till den 13/7 2009. En superkväll med 3 polare och jag hade full kontroll på varje kurva utom en. Efter att ha diskuterat händelsen med mina polare eftersom jag inte minns nått av smällen varken före eller efter så jag kan inte förklara vare sig för mig själv eller andra vad som hände, jag borde med den farten jag hade klarat den kurvan utan problem.

Nån gång händer det att man tappar koncentrationen en sekund och gör man det vid fel tillfälle så kostar det.
Jag gjorde det och mannen på bulten gjorde det.

Men som sagt jag kan inte skylla på nån annan.

Frågan är varför egentligen analysera...ibland göra jag det också men oftast rycker jag på axlarna och går vidare. Folk dör ju dagligen av allehanda orsaker och att klota och loggar ur på Bulten, bananen någonstans på Gotland eller Bogan är ju ett sätt att dö som vilket annat. Folk dör ju en hel del i trafiken, i sjukdomar (även självförvållade sådana) men att dö på det viset föranleder ojande, diskussion, "mogna" och "djuplodande" resonemang och på detta vis ger det hela mer dramatik.

Om någon jag känner loggar ur i lungncancer efter att ha bolmat som en jävla skorsten sedan han var 15 känner jag mest samma sak som om någon som jag känner dog av att klota på en hoj. Ärligt talat...ojar folk sig lika mycket och analyserar när de hör att någon de inte känt kört ihjäl sig i sin Volvo som om någon de inte känner satte livet till på sin hoj ?

On en vän till mig skulle dö i en lavin skulle det inte innebära mer eller mindre sorg än om min vän klotade till döds ner i ett dike på någon kul väg. Här ska alla beklaga sig och tävla i att vara djupa och medkännande medan om det handlade om någon de inte ens känner halkade i någon osbkyr trappa skulle det inte bekommit de ett dugg. Det är nog lite ältande över det hela och fan tro om det inte handlar om lite "glorifiering" i stil "vi håller minsann på med ett mycket farligt hobby...folk dör faktisk av det". Det är nog inte poppis att bara säga "bad shit..better him - than me"....men jag kan ge mig fan på att det är precis så många resonerar innerst inne...fast vågar inte säga det rakt ut.

Jag vet att många kommer att bli upprörda, men jag skiter i det (som jag alltid gör) och säger som jag känner och tycker dvs att när sådant händer tänker jag mest..."vilken tur att det inte var jag" och försöker inte att fundera så mycket mer än det. Jag skulle också kunna bomba med floskler och väl beprövade kondoleans slogans men ...med tanke på att INGET förändras år efter år så tror jag att de klokhetens och förnuftets ord som uttalas här är lite som "jag ska aldrig dricka mer" när man är så bakis att man börjar undra om man inte har DCS.

Håller med fullständigt!I dagens läge med internetforum och sånt kan det ju värka som att världen är mindre än vad den är.På farfars tid kanse man fick reda på om någon i grannbyn körde ihjäl sej på en 98kubikare, men knappast om någon 10mil bort körde ihjäl sej.Nu hör man om folk i hela Sverige som förolyckas, och kan läsa inlägg från vänner och anhöriga, och därav får man förmodligen känslan av att saker är farligare än vad dom är.Folk i grannbyn kör ju inte ihäl sej lika ofta som folk i hela sverige...Det gäller inte bara mc-körning utan i stort sätt allting.Läste någonstans att det aldrig varit så liten risk att bli utsatt för våldsbrott som nu tex. men hur många har den uppfattningen?

Min gissning är att begravningen av det senaste dödsoffret inte hunnit ske innan allt tyvärr är som vanligt här, och på vägarna, igen. Jag tror tyvärr faktiskt inte ens att blommorna på gårdagens olycksplats kommer att ha hunnit torka innan nästa avåkning skett på Bulten/Bogan/...

Undrar vem som dör härnäst?

det är så folk är, folk slutar inte röka, supa och knarka för att folk dör och de får höra att det är skadligt så varför skulle det vara så med MC och andra "farliga" ting?.

vem ska dö härnäst av "farliga ting"?

det är så folk är, folk slutar inte röka, supa och knarka för att folk dör och de får höra att det är skadligt så varför skulle det vara så med MC och andra "farliga" ting?.

vem ska dö härnäst av "farliga ting"?

Ja, nu är det ju faktiskt så att folk dör p.g.a. sprit och rökning.
Men alkolister och rökare tar inte andra med sig, allt för ofta...
Kör man hiskeligt fort så riskerar man att ta med sig en eller två till sankte per...

Men alkolister och rökare tar inte andra med sig, allt för ofta...
Kör man hiskeligt fort så riskerar man att ta med sig en eller två till sankte per...

Passiv rökning är inte lika vanligt idag men mina arbetskamrater, krogkamrater, flygresenärer, föräldrar mfl. har gjort ett bra försök i alla fall :)

Alkoholister tar helt klart ett gäng med sig i graven, kanske oftare än man tror och förmodligen bra många gånger fler än mc-åkare....

Edit: att Mc-åkare får större medial uppmärksamhet än ex. alkoholister, knarkare osv. står förmodligen inte i proportion till antalet dödsoffer

Last edited:
Det roliga är att du har beviset för det du påstår här 2 poster ovanför din VBK.

Sir-väs, jag tänker inte argumentera mer än detta inlägg, inte minst för att du verkar vara helt utan självinsikt, och jag såg också Upp. Gran. programmet. Förklara för mig, lite mer exakt, vad som var fel med det. För såsom jag kan se det så drev programmet 1 tes:

Det körs förjävla fort på Bogesundsvägen. Boende är trötta på det men ingen gör något. Dödsfall sker varje år som direkt följd av hastigheten.

Att man sedan kan tycka att "jamen Jesper (Galne Dansken) fick inte tala tillräckligt mycket" osv, tough shit. Tror nog du sett ett par andra av programmen (du säger det iaf) och det är så det funkar, det gör tyvärr inte tesen ovan mindre sann. Ge mig inget jävla "vi har ingen bana" bullshit, förklara istället för mig hur du tycker att inte minst boende vid de här vägarna, men även andra trafikanter, ska (re)agera. Det är du som dör men de som får leva med synen av din snevridna kropp runt ett träd. Är det rättvist mot endera dem, dig, och de som bryr sig om dig?

Angående olyckan så kan man ju minst sagt säga att farten (såsom alltid vid singelolyckor) var en starkt bidragande, om inte den största, faktorn till att någon dog. Även om det var 2 som kraschade har jag förstått det som att det var 2 individuella avåkningar. Samma olycka i den föreskrivna hastigheten hade inte nödvändigtvis haft fatal utgång. Igen, detta stöder tesen ovan om man byter ut Bogesundsvägen mot Bulten.

Tyvärr är det ingen annan en de som skadades fel att det hände. Det är inte mindre synd om dem för det, men låt detta fungera som (ännu) en väckarklocka när ni ger er ut på Onsdag/Lördag/Whathaveyou. När det går åt helvete så går det snabbt åt helvete, glöm aldrig det!

Först måste vi ju då börja med lite personlig skitkastning, jag är utan självinsikt och du är dum i hela huvudet, efterbliven och saknar totalt förmågan att tänka själv. Så, är vi klara med att kasta bajs på varandras personligheter nu ? så vi kan ta tag i den riktiga diskussionen.

Du för en diskussion med dig själv, och det får du stå för själv, men jag kan svara på mitt påstående att det är ett riktigt skitprogram.

några punkter som jag stör mig på när det gäller programmet.

1) av programmets 25 minuter så var det ca 7 minuter som handlade om helt andra saker, som tex polis i göteborg som beskrev en jakt i göteborg. vad har det med bogesund och den vägen att göra ?
det var ju inte så att de inte intervjuade polis på platsen, för det gjorde de, men de fick inte något tillräckligt smaskigt med chockverkan så då var de tvungna att fylla ut med annat.

2) tidsram, de hade inte ETT ENDA inslag med motorcyklar som körde på tid eller ens kraftigt för fort som var inom 2 år från reportagets skapande.

3) Jag har kört sträckan många gånger, jag har tillbringat mycket tid därute även utanför motorcykelkörningen, men jag har ALDRIG sett någon köra på tid, köra som idioter JA, men köra på tid och putsa "varvtider" osv, aldrig.
så att det skulle vara någon högfrekvent grej att man gör det har jag svårt att tro.

4) De inriktade sig på sporthojar, Förklarar hur snabba de är, hur mkt motor det är jämför med formel1 bilar på allmän väg, hur farliga de är osv, men den enda olyckan som man faktiskt tar fram är med en kromsläde. men hur går det ihop ? det måste ju finnas massor och återigen massor med olyckor med sporthojar, så som de har gått på med hur vansinnigt det är.
Tittar man sedan lite mer noga så kan man nog påstå att den olyckan knappast hade med några varvtider mm att göra om ens med någon hastighetsöverträdelse alls. (kolla bilden på hoj o bil)

5) de visar upp en 30 skylt för dramatik, Först en idiotisk fortkörning växla in en bild på 30 sträcka sedan idiotisk fortkörning igen. men det finns inga 30 skyltar på den sträckan där den idiotiska fortkörningen har gått, utan det är skyltarna som står över bron.

6) Ghostriders stockholm-uppsala körning har väl inte direkt filmats på bogesundsvägen. så man kanske skall hålla sig till ämnet som var att det körs för fort på bogesundsvägen. med den uttalade insinueringen "det är sporthojarna som gör det".

7) Kommentar om att det dör 2 st om året, och sedan i berättelsen ändras det till att det sker 2 allvarligare olyckor om året trots att insinueringen är att 2 st om året avlider på sträckan, vilket vi alla vet är en klar överdrift.

8) Hade de ens lov att använda det bildmatrial de använde ? var det inte en hel del snack om att de inte hade det.

9) och sista punkten.
Att hela reportaget är gjort i värsta skjutjärnsjournalistiska stilen.
"fyfan vad illa det är" och när de sedan kommer dit o skall filma o göra något av det så blev det platt fall för att det inte alls var så smaskigt som de trodde att det skulle vara.
Att ingen vill prata med ett program som redan har en åsikt är väl ganska sunt, man vet redan innan att de kommer att redigera ens svar och sätta in dem i sammanhang som inte alls är det man menat eller i värsta fall inte ens den frågan man svarat på.
Och de som faktiskt pratade med dem framstog ju inte som några ljushuvud precis "400 motorcyklar som alla kör 100 över skyltad hastighet" är det rimligt ? nja kanske inte, men jag förstår att om man sätts framför en kamera så kommer man garanterat säga saker som är lite fel och som kan sättas i helt andra sammanhang än man själv trodde från början. Speciellt om man vill vara lite häftig som ju alla grabbar vill vara.

De (jag tvekar verkligen att kalla dem journalister) är bara ute efter rubriker, dvs smaskiga nyheter som gör att folk läser deras verk, tittar på deras program även nästa gång. I detta fallet så slog det tillbaks, om de har så dålig research på något jag faktiskt har lite koll på så kan jag bara förvänta mig att de har lika dålig på allt annat de gör med

Lite som olyckan som utlöste denna diskussion beskrevs som ett streetrace på nyheterna.

Nu får du gärna förklara var jag saknar självinsikt, för jag tror du saknar ordförståelse ! Självinsikt handlar om vad jag vet om mig själv och mitt handlande, knappast relevant I denna tråden då jag varken var med i reportaget, kör på tid, har kört på någon eller av bogesundsvägen eller något annat som har med reportaget, däremot har jag kört vägen ett antal gånger med Kamera och fotat en del grejer, såsom träd i avkörningstangenten, sprickor i vägen, grus osv. men det är väl inte riktigt det reportaget handlar om va ? och nej jag är inte med på Onsdags/whatever körningarna... men jag kör på onsdagar och whatever dag med.

Jag har läst alla kommentarer jag funnit. Läste även många av de som postades i olyckstråden inatt innan de raderades. Inte någonstans har jag funnit någon förklaring till varför två maskiner gick av vägen samtidigt. Jag tycker att detta faktum är relevant att diskutera i denna tråd. Akut sjukdom låter dock inte helt osannolikt.

.

Jag, personligen tycker du har rätt i det mesta du skriver i den här tråden - tyvärr...

Allvarliga olyckor får alltid oerhört trista konsekvenser. Ofta även för många människor utanför skaran av direkt inblandade. Vi som älskar att köra hoj vet ju att vi riskerar mycket med vårt intresse. Men för nära anhöriga blir följderna hemska, när något går fel. Oavsett orsak, vems fel det är att olyckan inträffar osv så känns varje olycka djupt tragisk och onödig. Olyckan på bulten i onsdags likaså. Ännu så har vi inte svaret på varför olyckan inträffade. Jag var inte närvarande på olycksplatsen men bekant med den omkomna eftersom han var min flickväns farbror.

Som sagt, vi har inte alla fakta om olyckan än, men akut sjukdom kan i alla fall inte uteslutas. Vi måste avvakta resultatet från Rättsmedicinska.

Har själv ett brinnande intresse för att köra hoj, men såna här händelser får mig att fundera på hur jag i fortsättningen ska förhålla mig till mitt intresse.

Är det värt det? Kan jag begränsa riskerna? Kan jag ha kul utan att hornen växer för mycket? Måste jag leva on-the-edge? Även om jag drar lärdom av den här händelsen och mina egna nära-döden-upplevelser, så har jag föga förhoppningar om att andra kommer att göra det, tyvärr...

Det ligger nog inte i människans natur att ta lärdom av andras misstag. Man måste få göra dem själv. Dessvärre är det ofta försent då. Det är synd.

Ta hand om er därute. Kör lite lugnare! Tänk på att ni är ballare levande än döda! //Robban :krama

Medierapporteringen, kommentarerna till artiklarna, antalet olyckor och antalet svårt skadade eller döda pekar ganska tydligt mot att vi är en grupp som sticker ut på ett mycket negativt sätt. En olycka leder inte till något, men när olyckorna blir statistik så kommer det att drabba oss alla.

Det ligger inte i vårt intresse att sticka ut negativt. När tillräckligt många kör tillräckligt mycket för fort, låter för mycket och drabbas av olyckor så kommer det att få konsekvenser för hela kollektivet. Inslaget om Bogesund var, eller borde ha varit, en tydlig varningsklocka. Beskrivningen av hur det gick till på den vägen var kanske inte korrekt i alla detaljer, men det är mindre intressant. Det intressanta är hur vi uppfattas i samhället. Om vi väljer att stifta våra egna lagar så kommer samhället att reagera.

Jo, nog kan jag behöva skärpa mig alltid. Men det skulle underlätta om du kunde precisera dig på vilken punkt jag är mest slö.
--------
Massa text bortklippt
--------
Jag tycker att du åter borde börja titta på samhällsprogram för att om möjligt få en liten nyktrare bild av hur samhället fungerar.

Absolut skall jag precisera mig.
din mening:
"
Snackar vi möjligen om grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till annans död i det här fallet?
"
Retade upp mig då du gärna använder dig av denna typen av spekulerande frågor och där tycker jag att du gick över gränsen i ditt spekulerande i frågeform. Riktigt smaklöst !

Vi vet inte vad som hänt, mer än att en tragisk olycka har varit.
att det sedan går en cirkus i spekulation som förstärker varandra till den punkt där du ställer frågan ovan, det är väl knappast något som varesig berikar huvudet eller kroppen.
lägg ner spekulationerna.
Jag var där, jag vet fortfarande inte hur det gick till eller vems felet var eller om det ens var någons fel. I bland är det ingen som är vållande utan skit händer.
Låt de som sörjer sörja i fred, låt de som kämpar kämpa och stöd om du kan istället för att spekulera.

och ja jag ser andra program än uppdrag förvanskning.

Först måste vi ju då börja med lite personlig skitkastning, jag är utan självinsikt och du är dum i hela huvudet, efterbliven och saknar totalt förmågan att tänka själv. Så, är vi klara med att kasta bajs på varandras personligheter nu ? så vi kan ta tag i den riktiga diskussionen.

Det där var ett slag under bältet. Föreslår att alla i tråden funderar igenom vad de skriver innan de börjar med personangrepp. Även om vi inte har samma tankar, värderingar och åsikter om saker och ting måste det inte alltid sluta på dagisnivå. Håll diskussionen på en rimlig nivå annars kommer moderatorn antagligen att stänga ner tråden. Finns många tänkvärda och nyanserande inägg i tråden. Vore synd om de försvann.

...
Har själv ett brinnande intresse för att köra hoj, men såna här händelser får mig att fundera på hur jag i fortsättningen ska förhålla mig till mitt intresse.

Är det värt det? Kan jag begränsa riskerna? Kan jag ha kul utan att hornen växer för mycket? Måste jag leva on-the-edge? Även om jag drar lärdom av den här händelsen och mina egna nära-döden-upplevelser, så har jag föga förhoppningar om att andra kommer att göra det, tyvärr...

Det ligger nog inte i människans natur att ta lärdom av andras misstag. Man måste få göra dem själv. Dessvärre är det ofta försent då. Det är synd.

Ta hand om er därute. Kör lite lugnare! Tänk på att ni är ballare levande än döda! //Robban :krama

Nja, nu har jag de senaste åren läst om ett par hemska olyckor med erfarna nyktra förare - som mig själv - och överväger starkt att sluta köra gata. När det var ovana förare eller onyktra som strök med brydde jag mig inte, men när även vi som borde veta bättre förolyckas börjar jag känna mig obekväm.

Jag känner ingen som kraschat men bara genom att läsa på forumet och känslan av att mitt tempo på gata för ofta blir för högt och marginalerna för små så blir tanken att det kanske inte är värt det? Jag kör oftast ensam och låter inte mitt tempo påverkas av andra - men det är ju hur lätt som helst att köra för fort ändå.

Detta var kanske droppen som fick mig att ge upp gatåkning. Enduro och roadracing enbart framöver... jag har ju familj och vänner att tänka på.

Är det sporthojens fel, eller bara mc som fordon? Jag kan nog inte köra lugnt nog på en mc oavsett modell.

Du för en diskussion med dig själv, och det får du stå för själv, men jag kan svara på mitt påstående att det är ett riktigt skitprogram.

några punkter som jag stör mig på när det gäller programmet.

1) av programmets 25 minuter så var det ca 7 minuter som handlade om helt andra saker, som tex polis i göteborg som beskrev en jakt i göteborg. vad har det med bogesund och den vägen att göra ?
det var ju inte så att de inte intervjuade polis på platsen, för det gjorde de, men de fick inte något tillräckligt smaskigt med chockverkan så då var de tvungna att fylla ut med annat.

2) tidsram, de hade inte ETT ENDA inslag med motorcyklar som körde på tid eller ens kraftigt för fort som var inom 2 år från reportagets skapande.

3) Jag har kört sträckan många gånger, jag har tillbringat mycket tid därute även utanför motorcykelkörningen, men jag har ALDRIG sett någon köra på tid, köra som idioter JA, men köra på tid och putsa "varvtider" osv, aldrig.
så att det skulle vara någon högfrekvent grej att man gör det har jag svårt att tro.

4) De inriktade sig på sporthojar, Förklarar hur snabba de är, hur mkt motor det är jämför med formel1 bilar på allmän väg, hur farliga de är osv, men den enda olyckan som man faktiskt tar fram är med en kromsläde. men hur går det ihop ? det måste ju finnas massor och återigen massor med olyckor med sporthojar, så som de har gått på med hur vansinnigt det är.
Tittar man sedan lite mer noga så kan man nog påstå att den olyckan knappast hade med några varvtider mm att göra om ens med någon hastighetsöverträdelse alls. (kolla bilden på hoj o bil)

5) de visar upp en 30 skylt för dramatik, Först en idiotisk fortkörning växla in en bild på 30 sträcka sedan idiotisk fortkörning igen. men det finns inga 30 skyltar på den sträckan där den idiotiska fortkörningen har gått, utan det är skyltarna som står över bron.

6) Ghostriders stockholm-uppsala körning har väl inte direkt filmats på bogesundsvägen. så man kanske skall hålla sig till ämnet som var att det körs för fort på bogesundsvägen. med den uttalade insinueringen "det är sporthojarna som gör det".

7) Kommentar om att det dör 2 st om året, och sedan i berättelsen ändras det till att det sker 2 allvarligare olyckor om året trots att insinueringen är att 2 st om året avlider på sträckan, vilket vi alla vet är en klar överdrift.

8) Hade de ens lov att använda det bildmatrial de använde ? var det inte en hel del snack om att de inte hade det.

9) och sista punkten.
Att hela reportaget är gjort i värsta skjutjärnsjournalistiska stilen.
"fyfan vad illa det är" och när de sedan kommer dit o skall filma o göra något av det så blev det platt fall för att det inte alls var så smaskigt som de trodde att det skulle vara.
Att ingen vill prata med ett program som redan har en åsikt är väl ganska sunt, man vet redan innan att de kommer att redigera ens svar och sätta in dem i sammanhang som inte alls är det man menat eller i värsta fall inte ens den frågan man svarat på.
Och de som faktiskt pratade med dem framstog ju inte som några ljushuvud precis "400 motorcyklar som alla kör 100 över skyltad hastighet" är det rimligt ? nja kanske inte, men jag förstår att om man sätts framför en kamera så kommer man garanterat säga saker som är lite fel och som kan sättas i helt andra sammanhang än man själv trodde från början. Speciellt om man vill vara lite häftig som ju alla grabbar vill vara.

De (jag tvekar verkligen att kalla dem journalister) är bara ute efter rubriker, dvs smaskiga nyheter som gör att folk läser deras verk, tittar på deras program även nästa gång. I detta fallet så slog det tillbaks, om de har så dålig research på något jag faktiskt har lite koll på så kan jag bara förvänta mig att de har lika dålig på allt annat de gör med

Lite som olyckan som utlöste denna diskussion beskrevs som ett streetrace på nyheterna.

Nu får du gärna förklara var jag saknar självinsikt, för jag tror du saknar ordförståelse ! Självinsikt handlar om vad jag vet om mig själv och mitt handlande, knappast relevant I denna tråden då jag varken var med i reportaget, kör på tid, har kört på någon eller av bogesundsvägen eller något annat som har med reportaget, däremot har jag kört vägen ett antal gånger med Kamera och fotat en del grejer, såsom träd i avkörningstangenten, sprickor i vägen, grus osv. men det är väl inte riktigt det reportaget handlar om va ? och nej jag är inte med på Onsdags/whatever körningarna... men jag kör på onsdagar och whatever dag med.

Så din åsikt att reportaget var skit grundar sig i att det inte bara handlade om Bogan?

Inslaget handlade om att en klick motorcyklister kör åt helsike för fort och respektlöst på allmän väg och dom fokuserade på Bogan men det innebär inte att det är spöstraff på att ta med även andra saker som har en relevant koppling till ämnet i fråga.

Vad gäller historien med MC-polisen i Göteborg som fick se sig ifrånkörd så anser jag att den är relevant om man ska bilda sig en uppfattning om attityd och beteende hos den lilla klick motorcyklister som lever rövare.
Samma sak med ghostriderfilmerna.

Att dom inriktade sig på att prata om sporthojar är inget konstigt. Det är sporthojsförare som står för dom allra högsta farterna på vägarna. Det hänger ihop dels med att dom faktiskt har prestanda till det och dels med att många köper just en sådan hoj för att dom vill ha den prestandan och då använder dom en del av den förr eller senare.
Att den olyckan dom tog upp var en annan typ av hoj är inte heller särskillt konstigt. Dom tog upp den senaste olyckan efter den aktuella vägsträckan och nu råkade det vara en hoj som var mer av glidartyp. Det ändrar inte det faktum att den olyckan har en sak gemensam med en hyfsad andel av olyckorna som inträffar med sporthojar i väldigt höga hastigheter. Det är det faktum att det var frågan om en hojförare som körde över sin förmåga och inte lyckades hålla sig på sin sida i kurvan och därför hamnade ivägen för en mötande bil.

En olycka med en hoj av annan typ innebär inte att påståendet att en del sporthojsförare kör åt helsike för fort blir osant.

Och vad gäller det faktum att det ofta har gått djävulskt fort efter Bogan så är det ju något som dom flesta av oss är ganska medvetna om.
Jag har åkt Bogan själv några gånger och jag har legat på ganska bra efter dom delar där det inte är bebyggelse vid vägkanten men jag har ändå sett mig omkörd med ganska god hastighetsmarginal så att den hyfsad andel stod för fortkörningar i storleksordningen 100+ mot skyltad hastighet finner jag för högst sannolikt och det gör troligen dom flesta andra som kört den vägen och inte är blinda eller saknar verklighetsupfattning.

Deras uppdrag var inte att ge en nyanserad och balanserad bild av motorcykelkörning i stort deras uppdrag var att göra ett reportage om problemet med att en klick motorcyklister saknar respekt för regler, lagar och andras liv och hälsa. Det kommer därigenom inte att ge någon nyanserad och balanserad bild av hur du eller jag upplever vår hobby. Inget konstigt i det.

Det som är intressant med det reportaget är att det med största sannolikhet ger en ganska rättvisande bild av hur vi motorcyklister ses på med allmänhetens ögon. Nu är det ju tyvärr en långt ifrån smickrande bild som visas men det innebär tyvärr inte att den inte är sann.
För ganska många av dom som inte själva kör båge tycker ganska illa om motorcyklar och det beror till stor del på den lilla andel motorcyklister dom väljer att göra bombarrepor på allmän väg och därigenom riskera andras och sitt eget liv. Det är den tråkiga sanningen. Och det lär inte bli bättre heller om vi inte får ordning på dom grövsta övertrampen av trafiklagstiftningen.

Att människor tyvärr har en väldigt dålig bild av motorcyklister visas ganska tydligt av en del av kommentarerna till artiklar om den senaste olyckan på Bulten där folk skriver mer eller mindre rakt ut att "Det är rätt åt dom om dom dör eller blir förlamade. Dom kör ju som idioter".

Att inställningen är sådan tycker i alla fall jag är tragiskt. En liten klick förare har lyckats reta upp allmänheten så till den milda grad att dom fullständigt skiter i om vi dör.

Så din åsikt att reportaget var skit grundar sig i att det inte bara handlade om Bogan?
------
Massa text
------

Om de gör ett reportage om att det går för fort på bogan så kan de väl åtminstånde skaffa uppgifter som är kurranta och att det handlar om det som de skall göra reportage om.
och NEJ reportaget var inte om att det körs för fort överhuvudtaget.

Om man tar ett you tube klipp från något som hänt för flera år sedan och sedan använder det som enda "bevis" på att något händer IDAG då är det snett JA !

Om de lagt ner lite tid på det så hade det kunna blivit ett jättebra reportage fullt med fakta och en hel del på fötterna, men nu gjorde de inte det och man tycker at det borde inte vara så jävla svårt att få fram lite film från folk som kör åt he för fort där, IDAG.
Det är det som gör det till ett skitreportage.

Jag försvarar inte eller förnekar inte att de har rätt i sak, folk kör för fort, folk kör över sina begränsningar och det är farligt för allt o alla och JA det är fel.
Att något pekar på det moraliskt riktiga innebär inte att programmet blir bra eller rätt. Skall man granska något så får man fan göra sin hemläxa bättre.
Det är inte svårt!

Last edited:
Om de gör ett reportage om att det går för fort på bogan så kan de väl åtminstånde skaffa uppgifter som är kurranta och att det handlar om det som de skall göra reportage om.
och NEJ reportaget var inte om att det körs för fort överhuvudtaget.

Om man tar ett you tube klipp från något som hänt för flera år sedan och sedan använder det som enda "bevis" på att något händer IDAG då är det snett JA !

Om de lagt ner lite tid på det så hade det kunna blivit ett jättebra reportage fullt med fakta och en hel del på fötterna, men nu gjorde de inte det och man tycker at det borde inte vara så jävla svårt att få fram lite film från folk som kör åt he för fort där, IDAG.
Det är det som gör det till ett skitreportage.

Jag försvarar inte eller förnekar inte att de har rätt i sak, folk kör för fort, folk kör över sina begränsningar och det är farligt för allt o alla och JA det är fel.
Att något pekar på det moraliskt riktiga innebär inte att programmet blir bra eller rätt. Skall man granska något så får man fan göra sin hemläxa bättre.
Det är inte svårt!

Apropå det sista. Tror du inte alla som blivit "granskade" känner precis det? Kanske bara gäller när det egna intresset blir ifrågasatt.

Min gissning är att det kan vara tur att de inte fick på film hur det vanligtvis går till.

Apropå det sista. Tror du inte alla som blivit "granskade" känner precis det? Kanske bara gäller när det egna intresset blir ifrågasatt.

Min gissning är att det kan vara tur att de inte fick på film hur det vanligtvis går till.

Nej jag tycker inte det, skall något granskas oavsett vad det är, så skall det granskas som det är nu och ärligt, inte gömmas eller förändras, vad skulle annars granskningen vara till för ? Då är det ju bara en lögn.

Nej jag tycker inte det, skall något granskas oavsett vad det är, så skall det granskas som det är nu och ärligt, inte gömmas eller förändras, vad skulle annars granskningen vara till för ? Då är det ju bara en lögn.

Du måste väl ändå fatta att dessa program handlar mer om populism och tittarsiffror än objektiv granskning. Tycker du de lyckas med desanningshalten i andra avsnitt, om andra företeelser? I bästa fall sätter de fingret på ett problem, vilket de i högsta grad lyckats med i det här fallet. Problemet är ju att ingen ville stå för hur det går till i vanliga fall. Ögontjänarna dröp ju av när larmet gick.

Edit;

Är olyckstalen också lögn?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma