Jag blir så jävla trött på Sverige ibland.
Jag och en god vän satt och diskuterade det här och kom fram till följande:
De tog bort regplåt fram för att det ses som en fara som man kan skada sig allvarligt på vid en olycka.
De vill sätta ägaransvar på en specifik fordonstyp, alltså särbehandla mc-åkare från alla andra fordonsägare.
Men när det gäller något som skulle gagna mc-kollektivet så är det blankt nej för vi är sån obetydligt liten klick individer så det går inte att ta hänsyn till det.
Sen det med fartkameror, jag skrev ned en liten uträkning på det hela i tråden som handlar om det... men kontentan är att av 100 fordon som registreras för fortkörning förbi fartkamerorna så är det ca 6st som är motorcyklar. Så nu skall vi ändra lite angående ägaransvar, förarens säkerhet och sånt bara för att 6 av 100 registrerade fortkörare är motorcyklister.
Bara i Sverige kan det hända!
Jadu...vi bor i ett land med förbudsivrare, miljötalibaner och folk som fortfarande tror att hastighet är det största problemet i trafiken (till skillnad från folks beteende och gravt bristande kunskaper)..
Det finns för mycket folk, med alldeles för lite att göra - och det verkar vara lätt att dra igång utredningar.
Ägaransvar är väl irrelevant oavsett - då lär det bli fortkörningsavgifter...för man lär väl knappast kunna plocka ett körkort utan bevis vem som körde, och angiverilagar har vi inga heller - men det kanske är runt knuten i denna sista kommuniststat?
Varför inte göra något BRA istället, se till att de som tar mc-kort får lära sig köra båge, i samarbete med SMC, och dra nytta av alla duktiga instruktörer med den enorma kunskap de besitter?
Inte fan anser jag att man är klar för att styra runt en literhoj efter att ha tagit kortet - man kan förhoppningsvis lågfartsvingla, bromsa från 90 och göra en undanmanöver i 50...och ta sig runt i trafiken, men fick man några tips alls runt att verkligen KÖRA hojen? Nja...
Undra på att det ryker med odödliga, yngre grabbar med literbåge och halvdan impulskontroll...
Personligen försöker jag undvika vägar med fartkameror - de är så sjukt tråkiga att köra båge på...
/J