Diskriminering eller inte?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
(hittade länken på FZ-forum, kudos till Polish)

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=401425

McDonalds anmält till DO
Tre fjärdedelar av armen måste vara täckt, enligt Rita Hayatlahs uppfattning av islam. Omöjligt med tanke på hygienen, menar chefen på McDonalds i Angered. Han vägrade anställa henne.

Tvisten har nu hamnat hos DO, Ombudsmannen mot etnisk diskriminering.
Det var i november förra året som Rita Hayatlah, 19 år, sökte arbete på McDonalds i Angered.
- En kompis som jobbade där hade rekommenderat mig, berättar Rita Hayatlah. Jag blev intervjuad av en kvinna, vi satt säkert i en timme och pratade. Det var ett bra samtal.
Men kvinnan hon intervjuades av berättade att det fanns ett bekymmer:
- Hon sade att chefen inte ville anställa folk som har slöja. Vi pratade också om detta med McDonalds t-shirt. Man måste ha den. Jag förklarade att jag kunde ha en tight body under t-shirten, två tredjedelar ner längs armen.
Varför var det viktigt för dig?
- Det är en del min religion. Jag förstår att det kan låta konstigt, men det är ju en grej jag har valt själv, jag har valt att bära slöja och valt att inte ha kortärmad tröja. Jag vill ju följa min religion. Men efter intervjun fick jag inte höra någonting från chefen.
Hon anmälde fallet till DO i december.
Restaurangchefen Sardar Ahmad är förvånad.
- Det här kom som chock för mig.
Varför då?
- För att jag är själv muslim och jag har en annan medarbetare som har slöja. Det är ingenting som är sant i det hon säger. Det enda jag sa till henne var att man måste ha kortärmad skjorta för att få jobba här.
Varför fick hon inte jobbet?
- Hon har fått jobbet. Vi har frågat henne om hon ville ha McDonalds skjorta med korta ärmar men hon ville inte ha det.
Vad är problemet?
- Man ska tvätta händerna och hela underarmen minst en gång i timmen. Men om hon har en lång tröja kan hon inte tvätta armen.
Ola Sundström, jurist på DO, handlägger ärendet. Han har träffat Rita Hayatlah och ska tala med Sardar Ahmad inom kort. Han vill inte kommentera om anmälan kan leda till stämning. Men enligt honom finns det liknande fall, som öppnar för möjligheten att ge Rita Hayatlah rätt.
- Det finns ett inom tandvården, där en kvinna fick rätt att bära längre ärmar, säger han.
Tycker du att längden på ärmarna är skäl nog att inte anställa någon?
- Det borde inte vara det, säger Ola Sundström.
Rita Hayatlah tvekar inte inför en eventuellt rättslig tvist.
- Alla ska ha samma möjligheter till ett arbete. Det här är diskriminering och det är inget man ska hålla käft om, säger hon.

Jonas Gren
031-62 40 00 jonas.gren@gp.se

Så säger lagen
En arbetsgivare får inte, enligt lagen om åtgärder mot diskriminering i arbetslivet (1990), missgynna en arbetssökande eller arbetstagare på grund av etnisk tillhörighet eller religion.

Rätt eller fel gjort av chefen?

Men snälla...En muslim som diskriminerar en annan muslim på grund av hygieniska skäl...
Utvisa bägge två! [/ironimode off]

Allt är så jävla mesigt nu för tiden. Allt man gör eller säger leder till någon form av diskriminering. Ta t.ex. att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan. Är inte det helt sjukt? Kyrkan som bygger på bibel och den kristna tron som inte stödjer homosexuella. Det har väl knappast med diskriminering att göra om dom inte får gifta sig i kyrkarn utan mer att dom inte får gifta sig. Det är som att gå med i ett fotbollsförbund och kräva sin rätt att spela bandy.

Att man inte får bära långärmat är väl som vilket förbud som helst, det är bara att anpassa sig. Du får t.ex inte spela hockey utan hjälm, köra cross utan skydd mm.

Hon säger ju det själv:

Muslimtant skrev:
Det är en del min religion. Jag förstår att det kan låta konstigt, men det är ju en grej jag har valt själv, jag har valt att bära slöja och valt att inte ha kortärmad tröja.

Kan man inte anpassa sig efter vad jobbet kräver så får man väl söka jobb någon annanstans.
Som kirurg måste man tvätta händerna innan operationer men min religion tillåter inte en god hygien, ge mig jobbet ändå!

Diskriminering my ass :näsblod

Håller med Kazmur om vartenda ord :tummenupp

Funderar på att starta en egen religion som förbjuder arbete. Sen är det bara att knalla upp till socialen och hämta pengar...

Som sagt, Kazmur fick med det relevanta.

Ska bli kul att se om någon tycker annorlunda, hittills är ju folket i tråden överens om vad som är rätt och fel.

Ska det vara så jävla svårt att förstå att man inte kan hålla på och mesa med religion hit och jämnställdhet dit. Man anställer en person som klarar av kraven, oavsett religion, kön eller sexuell läggning, men då ska de också göra som chefen säger.
Hon klarade uppenbarligen inte av detta jobb då hon inte uppfyllde kriterierna, då ska hon inte ha jobbet.
Lika sjukt är det då två slöj-beklädda kvinnor fick skadestånd för att de var "diskriminerade" i ett badhus då de inte fick ha slöja på sig.
Jag hoppas någon jävel letar upp den där Jämo och ger honom/henne en omgång så kanske de lär sig lite folkvett :mad:

Känns som en repris på "Markus med gröna håret" fast denna gång med religion som argument och inte frisyr. Håhåjaja!

Är det inte rätt otroligt egentligen att religionen i fråga kräver att hon inte ska visa överarmarna? Vad är det som allvarligt talat kan hända för att hon visar armarna? Tror dom att svenskarna ska bli alldeles till sig (kåta?) och börjar lemlesta och hugga och döda? Eller vad är syftet egentligen enligt deras religion? Har dom problem med att vissa män från sina egna länder under en regim från 1000 f.kr inte kunde tygla sina egna tankar? Har inte dessa män som oxå kommit hit redan sett 1000-tals om 1000-tals svenskar som klär sig som man önskar... och visar både det ena och det andra.
Kan de inte bara låta sina döttrar klä sig fint och moraliskt korrekt istället för att täcka över allting?

Den "ryggrad" vi har i lagstifningen Sverige så blir vi snart serverade av kvinnor i fullburka på resturanger. Välkommen till Sverige...

Jag undrar ibland vad dom som kommer till Sverige som turister tänker.

Bah, reagerar jag för mycket nu eller är det Södertälje som fått mig att bli så här?

Är det inte rätt otroligt egentligen att religionen i fråga kräver...

Bah, reagerar jag för mycket nu eller är det Södertälje som fått mig att bli så här?
Missade du att personen som inte ville anställa henne är muslim?

Har du kollat tempen?

Är det inte rätt otroligt egentligen att religionen i fråga kräver att hon inte ska visa överarmarna? Vad är det som allvarligt talat kan hända för att hon visar armarna? Tror dom att svenskarna ska bli alldeles till sig (kåta?) och börjar lemlesta och hugga och döda? Eller vad är syftet egentligen enligt deras religion? Har dom problem med att vissa män från sina egna länder under en regim från 1000 f.kr inte kunde tygla sina egna tankar? Har inte dessa män som oxå kommit hit redan sett 1000-tals om 1000-tals svenskar som klär sig som man önskar... och visar både det ena och det andra.
Kan de inte bara låta sina döttrar klä sig fint och moraliskt korrekt istället för att täcka över allting?

Den "ryggrad" vi har i lagstifningen Sverige så blir vi snart serverade av kvinnor i fullburka på resturanger. Välkommen till Sverige...

Jag undrar ibland vad dom som kommer till Sverige som turister tänker.

Är ju så att Islam förbjudet eller tvingar inte kvinnor att inte visa upp sig, däremot så får ju kvinnan en massa skit (oftast? misshandel till döds offentligt) om något händer henne sexuellt innan giftemål eller av någon annan än sin man, och det är oftast därför kvinnor från dessa länder/kulturer VÄLJER att bära slöja och t.o.m. burka för att inte ens visa ansiktet.

religionens fel? inte i närheten, men tyvärr har vi i västvärlden roffat åt oss majoriteten av alla framsteg och ignorerat att hjälpa andra och därmed hållt dessa kvar i fattigdom och hindrat dom från vettig utbildning - och då blir det som det blir.
(hade vi inte gjort några framsteg hade vi säkerligen inte klagat det minsta på denna syn på livet, döden och kvinnor.)

Vi får åka till McDonalds och vägra ta emot mat av henne när hon serverar pga sina långa ärmar och sen stämma McDonalds för bristfällig hygien.

Sicket dilemma, man tar seden dit man kommer. Passar det inte kan man fara åt #######! PUNGT! :mad:

Det är ju lite lustigt att religösa, som tex muslimer, kräver att få bära sin klädsel överallt och när vi "vanliga" vill besöka tex deras moskéer så ska vi också ta på eller av oss enligt deras religion. Hur får de det att gå ihop :va

Det är ju lite lustigt att religösa, som tex muslimer, kräver att få bära sin klädsel överallt och när vi "vanliga" vill besöka tex deras moskéer så ska vi också ta på eller av oss enligt deras religion. Hur får de det att gå ihop :va
Men vad är det att älta om? I en italiensk katedral skall du ha axlarna täckta. Innan du går in i en moské tar du av dig skorna. Det är inget man behöver få "gå ihop med" något annat. Ibland går det en ortodox jude på gatan här utanför. Hatt, tinningslockar, mörka kläder och hela kittet har han. Jag skulle tippa på att det kan vara rätt svårt för mig att få tillträde till hans synagoga utan huvudbonad. Men än sen? Krävs det en kalott på huvvet för att jag skall få komma in där så sätter jag på mig en kalott innan jag går in där. Vad är det att prata om?

Att det sen finns idioter som "kräver" en del underliga saker har inget med den saken att göra. Det hör idiotin till att göra idiotiska saker.

Last edited:
Ta t.ex. att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan. Är inte det helt sjukt? Kyrkan som bygger på bibel och den kristna tron som inte stödjer homosexuella. Det har väl knappast med diskriminering att göra om dom inte får gifta sig i kyrkarn utan mer att dom inte får gifta sig.

Jag tycker gott att homosexuella ska f gifta sig i kyrkan.
Enligt mig har dom exakt lika stor rätt att vara lika miserabla som folk i ett heterosexuellt förhållande :D

Det var alltså en vän till henne som rekommenderade McDonalds?
Inte en mobbare som ropade det åt henne?

Uppfyller man inte dom hygienska kraven så ska man inte ha jobbet. Hur svårt är det? Ska dom tumma på hygienen bara för att hon tvunget vill gå omkring i långärmade tröjor? :va

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien