Diskret och liten oljetrycksmätare

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
I dagsläget har min motor enbart en brytande tryckgivare för oljan, och det är rätt så mycket för sent när den börjar indikera 0.40 bar eller vad den nu är ställd på.

Jag söker efter ett sätt att komplettera den med en parallellkopplad linjär givare, iaf under utvecklingsfasen av motorn tills jag vet att den fungerar som den ska.

Ett problem är att jag vill ha instrumentet framför mig, men det finns verkligen ingen plats för ett stort runt visarinstrument (hojen är en Aprilia RSV1000R -02), så någon form av lysdiodstapel eller digital siffervisning hade varit att föredra över den typen av stora runda instrument som Biltema säljer.

Några förslag?

Last edited:
Vill helst inte ha upp rör/slang då jag har erfarenhet från att det läcker i gamla bilar. Dessutom ska hojen primärt brukas på bana, så vet inte om reglementet tillåter att jag har trycksatt olja utanför uppsamlingskärlen.

Varför inte dra upp en vanlig glycerinfylld 1½" mätare.
Du kan köpa färdigpressad slang i passlig längd, nipplar etc från tex JEGS.
http://www.jegs.com/p/JEGS-Performance-Products/JEGS-Fuel-Pressure-Gauges/763500/10002/-1

Strömoberoende och robust. Men viktigt med bra anslutningar och riktiga slangkopplingar, pga läckagerisken. Inga slangklämmor och liknande.

Vill helst inte ha upp rör/slang då jag har erfarenhet från att det läcker i gamla bilar. Dessutom ska hojen primärt brukas på bana, så vet inte om reglementet tillåter att jag har trycksatt olja utanför uppsamlingskärlen.

Tack, det var så lite så...

Vet inte hur reglementet är i den klass du kör. Men om en sådan regel finns, så måste det även omfatta slangarna till ev oljekylare.

Men på tex dragrace med bilar, så får manometrar inte sitta inne i kupén, just för den händelse det skulle börja läcka. Det är därför dessa glycerinfyllda robusta mätare för tex olje-, bränsle-, lustgas- etc, på dragracebilar sitter framför vindrutan, utanför kupen. Huvudorsaken bakom regeln på dragracebilar tror jag är att man vill garantera att tex inte bränsle kan spraya in i kupen om bilen rullar eller kör in i barriären.

Men risken att det ska läcka utan yttre våld är liten om det är riktiga kopplingar och korrekt monterat/åtdraget. Merca hade tex riktig oljetrycksmanometer i mätarpanelen till väldigt sent.

Last edited:
Vad du egentligen behöver är en "logger" som ger dig oljetryck, varvtal, nedläggningsvinkel, g-kraft etc om du vill veta hur din motor uppför sig.
Handen på hjärtat så hinner du förmodligen inte titta och uppfatta värdet på mätaren när du ligger och pressar motorn till det yttersta. Gör du det i de kritiska partierna (kurvor etc) så behöver du förmodligen ta hand om resterna av ram och kåpor.

Just bara min lilla tråkiga åsikt om mätare och hinna med att titta i racetempo (i bil förvisso).

Diskret (vad är det=osynlig?) och Liten oljetryckmätare.
Väljer du nått elektroniskt så ska givaren dessutom tåla
aktuella temperaturer om den sitter på motorn utan slang
vibrationerna
fukt, regn, ska inte korrodera (de populära drulleförsäkringarna gäller för fuktskada på tex mobil men inte om fukten orsakat korrosion :D)
osv
Jag tror att under utvecklingsstadiet så blir en vanlig manometer med slang lättast.
Och kan man få tätt till min oljekylare på Triumphen (stålomspunna slangar) så går det att fixa.
Annars finns ju en massa här att välja mellan.
http://www.esska.se/esska_se_s/Maetteknik/Tryckmaetning/Trycksensorer.html
Ont om plats: Fäst den på kåpglaset. Funderat själv på att limma fast en växlingLEDdiod längst upp på kåpglaset.
En lösning är kanske en tryckbrytare ställd på av dig valt tryck + en LED limmad på kåpglaset.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...