Diskfel

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Igår var det dags för den bärbara att lägga av. :näsblod

Datorn ifråga är en bärbar Acer Aspire 1350 med partionerad hårddisk.
Helt plötsligt bröt den ihop och meddelade något i stil med att C: behövde inkonsekvenskontrolleras. Efter en stund hoppade Windows igång men var obrukbart. Då den ej gick att stänga av fick det bli till att dra strömmen.
Efter ny start kom en del text upp på en svart skärm som talade om att man kunde välja olika sätt att starta på, typ felsäkert läge osv. Dock kunde inget annat än det markerade alternativet väljas, tror det var "Starta Windows normalt" så det fick det bli.
Efter detta startar datorn inte upp Windows längre, enbart en svart skärm där det efter en stunds "skorrande" står "Diskfel Tryck valfri tangent för omstart".

Har provat att lägga i räddningsskiva med samma resultat som ovan.
Har kontrollerat i BIOS att bootning sker från CD-Rom.

Efter en del sökning på nätet har jag provat några olika sätt för att kunna starta i felsäkert läge, bl.a. att vid start hålla in diverse "F"-tangenter utan framgång.

Besitter inga högre kunskaper och vädjar därmed till det högt ärade SH-folket om hjälp! :tungan Vad göra?!

Är det viktiga data på disken, köp ett 2-1/2" USB interface och koppla in den till din vanliga dator för att läsa det viktigaste från den. Är det inget viktigt på disken, släng den på återvinningen. Ivfsh, köp en ny disk till den bärbara.

Är det viktiga data på disken, köp ett 2-1/2" USB interface och koppla in den till din vanliga dator för att läsa det viktigaste från den. Är det inget viktigt på disken, släng den på återvinningen. Ivfsh, köp en ny disk till den bärbara.
Tack för svaret! Jag hänger inte riktigt med dock...

Visst finns det lite på disken jag skulle vilja spara men har man inte säkerhetskopierat allt får man ju stå sitt kast.
Fick googla lite, den där USB interface, är det en kabel som kopplas direkt på den kassa disken till USB på en frisk dator?

Väntar på brevbäraren imorgon efter en lyckad auktion på Tradera.
Blir till att snarast inhandla ny disk också och med det kom en annan fundering.

När jag satt i en ny disk hur funkar det då med operativsystemet? Fick ju med XP i datorn och om jag minns och förstår rätt så är väl det mesta förinstallerat på hårddisken. Dom enda skivorna jag har är två recovery och en som heter System-CD.
På datorns undersida sitter en etikett med texten Windows XP Home Edition Acer Incorporated och produktnyckel.
:confused:

Det går nog sannolikt att återskapa den ursprungliga windows-installationen utifrån de bootbara recovery-skivorna (eller system-CD:n). Eventuellt kan du vara tvungen att aktivera om windows pga hårddiskbytet men det är inte säkert att du behöver det.

Acermanual

Det går nog sannolikt att återskapa den ursprungliga windows-installationen utifrån de bootbara recovery-skivorna (eller system-CD:n). Eventuellt kan du vara tvungen att aktivera om windows pga hårddiskbytet men det är inte säkert att du behöver det.

Acermanual
Att återskapa ursprungliga windows verkar inte funka med dom skivorna jag har. Vad menas med att "aktivera om windows"?
Hörde från annat håll att den windows man får med på köpet är en OEM-version (hette det så?) som bara är tänkt att funka med den hårdvara som är med från början.
Tips?

OEM-versioner är licenser som inte går att köpa separat utan köps till rabatterat pris samtidigt som hårdvara. Ett hårddiskbyte är fullt godkänt och du behöver inte köpa en ny licens för det i och med att du fortfarande bara använder licensen på en enda dator (den du köpte oem-licensen med).
Aktivering innebär att Microsoft i det här fallet kollar så att endast du har din licens installerad på en dator och inte på flera - kan göras över internet eller telefon (dyker upp en dialogruta med instruktioner automatiskt om det behöver göras).

De som säljer OEM-licenser skall alltid antingen
1. Skicka med media för att man ska kunna installera om programmet på datorn
eller:
2. Göra backupfiler som ligger på hårddisken så att köparen själv ska kunna ta backup på dem för en eventuell framtida ominstallation i händelse av exempelvis en diskkrasch.

Fungerar inte de medföljande CD - tag kontakt med Acer-supporten.
http://global.acer.com/support/index.htm
Fast någon av CD-skivorna bör kunna användas för att återskapa installationen tycker jag....

OEM-versioner är licenser som inte går att köpa separat utan köps till rabatterat pris samtidigt som hårdvara. Ett hårddiskbyte är fullt godkänt och du behöver inte köpa en ny licens för det i och med att du fortfarande bara använder licensen på en enda dator (den du köpte oem-licensen med).
Aktivering innebär att Microsoft i det här fallet kollar så att endast du har din licens installerad på en dator och inte på flera - kan göras över internet eller telefon (dyker upp en dialogruta med instruktioner automatiskt om det behöver göras).

De som säljer OEM-licenser skall alltid antingen
1. Skicka med media för att man ska kunna installera om programmet på datorn
eller:
2. Göra backupfiler som ligger på hårddisken så att köparen själv ska kunna ta backup på dem för en eventuell framtida ominstallation i händelse av exempelvis en diskkrasch.

Fungerar inte de medföljande CD - tag kontakt med Acer-supporten.
http://global.acer.com/support/index.htm
Fast någon av CD-skivorna bör kunna användas för att återskapa installationen tycker jag....
Kan hända att alternativ två som du beskrivit ovan var något man skulle läst på lite om innan det var för sent... :rolleyes:
Har kontrollerat i BIOS att den bootar från CD och testat med dom skivorna jag har men får den svarta skärmen med lite text jag gissar inte är till någon nytta följt av:

PXE-E51: No DHCP or proxyDHCP offers were received.

PXE-M0F: Exiting Intel PXE ROM
Operating system not found

Datorer... :huvet

Låna någons XP installationsskiva och kör med den. Det viktigaste är produktnyckeln som du redan har, sedan får du nog ladda ner drivrutinerna som fattas från acers hemsida. Kolla bara att det är rätt version home eller proffesional.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul