Disikerad GPS

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag har suttet och pilat väck allt gummijucks ifrån GPS(Gear Positin Sensor) på min TL, så att jag kan modda om den.
Det borde väl bli så att om man bara sätter dit ett 15k ohms motstånd så förlorar man neutrallampan och möjligheten att ha stödet nere med motorn igång, så jag tänker dra om lite ledningar inne i sensorn istället.

I vilket fall så har jag gjort en "karta" över sensorn, ifall nån annan har lust att göra samma sak eller bara är allmänt intresserad. Dock skall tilläggas att i verkligheten är det inte lika "luftig".

Sen är det väl samma sensor på både gixxrarna och hayabusorna tror jag. Den här är iallfall ifrån en 98.

Bifogat

• gps.jpg
    gps.jpg
    78.9 KB · Visningar: 193
Last edited:
Kom på att om man löder dit motståndet mellan den röda och gröna kabeln, och låter den blå vara, så får man fortfarande neutralfunktionerna. Fördelen om man löder om är ju att man kan låta 5:an och 6.an ha olika motstånd, men frågan är om detta är en fördel eller om man skall låte den tro att den är i 5:an hela tiden?

Om In inte används f neutral så är det bara att löda fast (flytta) In o Out på var sin sida om 15K motståndet.
Annars bygla (inte flytta) In till 15K och skära av de 2 stripar till Out som INTE går till 15K motståndet.
Eller nåt liknande f 5ans motstånd om du vill ha 5ans läge sas.
/u

Det här verkar ju intressant! Var sitter GPS:en någonstans på TLS? Bild bitte... :) Med lite tur kan jag hitta den på SV:n också.

edit: Går man och lägger sig halvfem ska man morgonen därpå läsa igenom vad man skrivit minst två ggr innan man postar

Last edited:
Jag lödde om så att 1-4 blir 5:an, och 5:an och 6:an som vanligt.

<uffe>Var hittade du TPS nånstans?
Jag tror att signalen går via den gröna till den blåa för N-läget, så man kan inte bara koppla bort den

<Spinky>Den sitter på höger sida, bakom kopplingen, men man får skruva loss ganska så mycket för at få loss den. Min var ju lös eftersom jag har rivet hela motorn.

Last edited:
Det var jag som skrev TPS, jag var aningens trött i huvudet när jag skrev. Tänkte TRE och GPS och vips så hade hjärnan kokat ihop TPS! :) Och jag vet vad en TPS egentligen är...

TPS Throttle Position Sensor. Ger läget på trotteln, dvs. hur mycket du gasar. Används (tillsammans med en del andra uppgifter) av tändning och/eller insprutning för att avgöra tändläge o soppamängd.
/u

jo, jag vet vad det är för nått, men spinky hade redan editat bort det.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back