dirttrack eller liknande som motardräjserhoj??

joe hill

Medlem
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Blähh
Hoj
Big Red Pig
Vad är det som gäller för motardracing då det gäller hojen?
- behöver det vara en serietillverkad hoj?
- måste den vara av offroad/cross/enduro typ?

Enligt reglementet finns det finns det enbart en motortyps- och slagvolyms begränsning, övriga begränsningar?? som minimivikt, överladdning etc.verkar saknas.

Bankonstruktionen med ett 1m högt hopp ställer ju vissa krav på fjädringslängden så en liten fundering vore ju en dirttrackstuckad hoj med något förlängd fjädringsväg för att klara en ganska flack landning. som förslag till framgaffel vore ju en uppside down gaffel med en rejäl distans för att minska "utdragslängden" och en hårdare fjäder.

e ja helt ute å cycklar??? :kocko vad tycker ni ??

kolla på länken för att se hur crf o yzf motorer ser ut i dirttrackramar.
http://www.rotax.net/RW450.htm :kocko
 
joe hill skrev:
Vad är det som gäller för motardracing då det gäller hojen?
- behöver det vara en serietillverkad hoj?
- måste den vara av offroad/cross/enduro typ?

Enligt reglementet finns det finns det enbart en motortyps- och slagvolyms begränsning, övriga begränsningar?? som minimivikt, överladdning etc.verkar saknas.

Bankonstruktionen med ett 1m högt hopp ställer ju vissa krav på fjädringslängden så en liten fundering vore ju en dirttrackstuckad hoj med något förlängd fjädringsväg för att klara en ganska flack landning. som förslag till framgaffel vore ju en uppside down gaffel med en rejäl distans för att minska "utdragslängden" och en hårdare fjäder.

e ja helt ute å cycklar??? :kocko vad tycker ni ??

kolla på länken för att se hur crf o yzf motorer ser ut i dirttrackramar.
http://www.rotax.net/RW450.htm :kocko

Ja det är du...
På många banor är det upp till 3 table tops eller långa höga hopp med platt landning. Så hojen måste klara ganska extrema landningar.
Hastigheten och nedläggen på asfaltspartierna kombineras med extrema hårnålar som i stort sett kan ligga under vad hojen klarar i vändradie i vissa extrema fall. Detta gör att du måste ha en extremt flexibel hoj som tillråga på allt måste kunna svälja en 5 tumsfälg med 165-170 sula bak och 120 fram.
Du skulle köra av ramen på en dirttrack hoj på 20 minuter. Vi gör det ibland iaf pga att snabba asfaltspartier kräver hårda fjädringsinställningar och sen kommer ett hopp med platt landning från 3 m. Den här sporten är en grym balansgång.

Vad jag tror snarare är framtiden är den utveckling bort från rörramar och mer mot deltabox, som redan har startat. Men vi kommer inom några år att få se mycket mer specialutvecklade hojar för enbart SM och inte för mx, som senare kittas om. Starkare ramar, växellådor, svingar (framför allt) osv.
Dock kommer inte konceptet som sådant att ändras speciellt mycket. Motarder är väl anpassade chassimässigt för vad de ska göra, eller kanske snarare tvärt om. Banorna är väl anpassade för vad det är vi kör på dem med. I supermotard utvecklades nämligen banorna redan från början efter att de skulle rejsas på med mx hojar med klibbdäck... I nästan alla andra motorsporter har banorna kommit först och hojarna/bilarna har sen utvecklats för att klara dem så bra som möjligt...

Daniel...
 
ypvs skrev:
Vad jag tror snarare är framtiden är den utveckling bort från rörramar och mer mot deltabox, som redan har startat.

De där e jag inte helt övertygad om, tror närmast att det där kommer ske på tillverkarbasis än över lag. Vissa tillverkare kommer gå över till det medan andra lär hålla fast vid rörramar. Motsvarande har ju skett på landsvägssidan där japsen använder mycketl deltabox i aluminium medan en hel del mindre tillverkare användere rörramar med väl så gott resultat.

Tror inte att det är en tillfällighet att så många tillverkare håller fast vid rörramar trots mycket nytänkande inom andra områden (husqvarna,husaberg,highland,vor,vertemati etc.).
Sen tillkommer ju den ekonomiska faktorn i det hela oxå, lär vara billigare för de mindre tillverkarna å svetsa rörramar än å gjuta boxramar, och det e nog en betydande faktor för de trots allt ganska små tillverkare som fortfarande dominerar utvecklingen inom SM för stunden.

Sen kan jag bara hålla med om att en Flattrackram verkar som en mindre bra ide.
Den är konstruerad för helt andra belastningar å annan typ av körning, gissningsvis lär den få hållfasthetsproblem vid rejserkörning. För rent gatbruk kan det ju vara intressant men det var inte det tråden handlade om va ;)
 
Tja, jag menar naturligtvis inte att de kommer att försvinna. Mer att utvecklingen kommer gå i den riktningen. Inte för alla dock...
Dessutom så ställer ofta tillverknings processerna upp gränser för den lille tillverkaren. Tror inte att tex Husaberg skulle tycka att det var så kul att utveckla en deltabox som de enbart kan använda i sina motarder inte ens Husky förmodligen. Möjligen KTM dock om vi studsar fram en 4-5 år i tiden.

Dock så är jag tämligen säker på att vi kommer att få se specialutvecklade sm-hojar mycket snart där mer eller mindre enda likheten med mx versionerna kommer att vara motorerna, förmodligen så småningom med helt andra växellådor också då de är en svag punkt i motarder som har ett rent infernaliskt grepp mot underlaget vilket inte en mx-låda är gjord för...

Daniel...
 
Ok mycket bra svar speciellt om sportens utveckling och kraven på chassiet.
Min grundtanke är egentligen en jämförelse med roadracingklassen Sound of singles där reglementet stimmulerar egenbyggda/konstruerade ramar och det enkla faktum att supermotard inte kräver en fullängdsbana som rr och därmed större chans för banor nära storstäder osv..
 
joe hill skrev:
Ok mycket bra svar speciellt om sportens utveckling och kraven på chassiet.
Min grundtanke är egentligen en jämförelse med roadracingklassen Sound of singles där reglementet stimmulerar egenbyggda/konstruerade ramar och det enkla faktum att supermotard inte kräver en fullängdsbana som rr och därmed större chans för banor nära storstäder osv..

Mmm, sant. Möjligheten att bygga banor är ganska bra jämfört med RR men:
Hojarna kan inte byggas efter lägsta nivå utan enbart för högsta.
Egenkonstruerade ramar är egentligen inte så svåra att göra men jag har svårt att tänka mig att den optimala ramen kommer att hamna så långt ifrån hur de ser ut idag just pga att sporten är utformad efter att hojarna är vad de är istället för tvärt om.
Vad vi behöver är:
- Snabbstyrdhet till det yttersta
- Lång fjädringsväg, men mkt flexibla inställningsmöjligheter.
- Vrid i ett brett register (ingen tvåtaktare topp 10 i em/vm på 3 år i ett enda rejs, vad jag vet)
- Låg vikt (som i all rejsing)
- Snabb respons (många släpp och pådrag)
- Mkt bra grepp på asfalt och hyfsat bra grepp på grus?!?
- Möjlighet till extrema styrutslag.

Detta gör att det inte är så lätt att slå ett "crossigt" chassi med feta däck och hårda fjädrar med lite tuffare dämpning... Tillsammans med en stor fyrtakts stånka då förstås...

Skulle jag tro iaf.....

Daniel...
-
 
Kolla då in vad Vor håller på och experimenterar med.
 

Bifogat

  • vor3.jpg
    vor3.jpg
    99.7 KB · Visningar: 92
Var det bara jag som fick en elak idé när motorjournalen testade 2-takts snöskotrar runt 800cc med 140+ hk igår????
 
HW skrev:
Var det bara jag som fick en elak idé när motorjournalen testade 2-takts snöskotrar runt 800cc med 140+ hk igår????
Sätta den i en "lånad" speedwayram och köra stora slinga på Sviestad med?? Tror du skulle landa nere i bergskurvan efter hoppet uppe i "skogen"....

Men visst, testa går ju alltid :D :tummenupp
Glöm inte att ta bort den långa fotpinnen på högra sidan bara....
 
Supermoto skrev:
Tror du skulle landa nere i bergskurvan efter hoppet uppe i "skogen"....

Glöm inte att ta bort den långa fotpinnen på högra sidan bara....

Glöm heller inte att montera frambroms.... annars läs ovan!

/HW
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top