Dippa batteri och ombyggda vevhusventilationer

bergstigarn

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2015
Hoj
Yamaha Sx400 1982
Tjena!
Som rubriken säger! Vad tror ni om att dippa överdelen av ett lipo batteri? Finns det några risker med det? Anledningen är att de är rött och syns väldigt tydligt som ni ser på bilden också
fc32f42b613da5e31880f87a08a9c7ee.jpg

Sen undrar ja om någon har byggt om vevhusventilationen på liknande hoj!? Bilder på hur ni gjort och vad bör man tänka på?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dippa? Vad betyder det i dina trakter?
LiPo? Kör du utan generator eller menar du LiFe?

Plasti dip , eller flytande eltejp!

Bilden du laddade upp är så liten så jag ser knappt batteriet :hihi

Du kan plastidippa batterier utan problem.
Du kommer att få ta bort plastlagret där du vill ha kontakt med polerna.
Plastidippen är inte strömledande.
Ifall det är brandfarligt eller inte vet jag inte, men det spelar ju ingen större roll där. Har du ett fel som orsakar öppen låga på batteriet har du större problem än lättflammande plastidipp.

Det finns ju 2 lite olika varianter av plastidipp en som sprayas ut via aerosol/spruta eller en tjockare som man kan doppa ned t.ex. verktygsskaft i och få ett tjockare lager.
Kör du sprayvarianten så är det ju enkelt att ta bort eller laga om så behövs.

f724e593471d84ce1ae26a9de8f91f03.jpg

Bättre bild där !
Men då ska jag nog testa de!

Lättast är ju svart eltejp och det är mer nötningståligt än plastidipp.

Eltejp tål nog mera nötning än plastidipp, men är fulare också. Sen tenderar det att krympa i solljus/värme och exponera limytan som drar till sig skit.

Skall man nöta på något ställe på batteriet skall du inte ha plastidipp där. Men batteriet skall väl förhoppningsvis sitta fast.

Testade brandfarligheten i det förresten. Det brinner som plast, varken mer eller mindre.

varför inte bara lägga ett svart plast låda upp o ner över den.

Vad är det för fel eller problem att använda vanlig sprayfärg? Varför besvära sig med en massa annat.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Annars kan man sätta dit sådana där plastkåpor på sidorna, så slipper man se rakt igenom hojen...?

Den avråder jag ifrån, bara lite billigare än originalet men mycket sämre.
Då kanske du kan upplysa oss hur den är "mycket sämre".

Har använt både deras och flertal andra, även orginalet.
Biltemas gör samma sak som de andra, lägger ett tunt lager gummifärg på det du sprayar på.
Den är inte alltid billigast. Speciellt nu när Biltema överlag höjt priserna på allt.
Man kan säkert hitta en bättre deal om man letar, men fördelen med Biltema är oftast att man kan köpa den över disk när man vill ha den.

Angående venhusvent...

Dra slangen en bra bit typ minst 200mm uppöver ramen under tank som du avslutar med ett filter. Filtret/slangen måste sitta högre än hålet in till motorn så de kan rinna tillbaka olja. Jag brukar sätta dit ett gammalt oljefilter från någon hoj men de finns köpa färdiga vevhusfilter. Du kan även klippa sönder ett gammalt skum luftfilter och strapsa fast i slangen.

Biltema har små vevhusfilter, funkar fint. Sånt kör jag med på min gamla Suzuki. Inte tillåtet men det struntar besiktningen i att kolla.

Problemet jag hade var att flödet inte var jämnt. Den hackade och spottade som om det var klumpar i färgen.
Du skakade burken ordentligt och arbetade i rätt temperatur?

Första "sprutet" skall man sätta någon annanstans än det man vill dippa. Det är en massa gunk som kommer ut.
Sen när burken nästan är i princip tom så tenderar den att spotta ur sig droppar.
Annars har jag inte haft samma problem som dig.

En annan sak gällande alla varianter av plastidip är att de ger olika texturer beroende på i vilken temperatur man arbetar.
Är det kallt blir det grovt och är det rumstempererat blir det fint. Har väl att göra med hur mycket det flyter ut när det stelnar.

Jag lånar tråden/väcker den till liv.

Var skaffar ni fram PLastiDipen? Mekonomen hade typ tre färger i butik och Biltema har neonrosa men ine guld eller kopparfärgat...
Online?

Jag lånar tråden/väcker den till liv.

Var skaffar ni fram PLastiDipen? Mekonomen hade typ tre färger i butik och Biltema har neonrosa men ine guld eller kopparfärgat...
Online?

biltema- VA:confused:!!??, har dålig koll men biltema har ju säkert och minst tio olika färger i sitt sortiment (är västerås avfolkningsbygd?? därav det smala sortimentet??)

//jj

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...