diodljuset funkar ej?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hej alla....har ju köpt ett sådant där diodljus (vit) som jag tänkte ha på bakstänkan på motarden..ajj jag koppla ihop allt o de funkar inte..kan det behövas nåt motstånd till eller nåt annat..verka inte funka..har även prova lagt på kablarna på polerna på bilbatteriet men de funkar inte heller :va
..har mätt upp hojen o de andra lyset som satt där innan funka när jag satt tibaks det.
kan man mäta upp det på nå vis?

är det helt enkelt trasigt tro? har tyvärr knipsa bort ändarna o satt dit andra kabelskor så man får väl inte tibaks på garantin heller :(

Förklaring??

ozeo skrev:
hej alla....har ju köpt ett sådant där diodljus (vit) som jag tänkte ha på bakstänkan på motarden..ajj jag koppla ihop allt o de funkar inte..kan det behövas nåt motstånd till eller nåt annat..verka inte funka..har även prova lagt på kablarna på polerna på bilbatteriet men de funkar inte heller :va
..har mätt upp hojen o de andra lyset som satt där innan funka när jag satt tibaks det.
kan man mäta upp det på nå vis?

är det helt enkelt trasigt tro? har tyvärr knipsa bort ändarna o satt dit andra kabelskor så man får väl inte tibaks på garantin heller :(
Förklara närmare..
Är det lösa vita lysdioder du köpt, (och sedan försökt koppla in dem måfå???)

Prova kasta om kablarna, strömmen kutar bara åt ett håll i dioder....

Inte...

Ricken skrev:
Prova kasta om kablarna, strömmen kutar bara åt ett håll i dioder....
Dioder får ALDRIG köras utan förkopplingsmotstånd..
Utan motstånd = snabbpaj..
Upprepar: Lydioder bär INTE sig åt som glödlampor..

Kahobe skrev:
Dioder får ALDRIG köras utan förkopplingsmotstånd..
Utan motstånd = snabbpaj..
Upprepar: Lydioder bär INTE sig åt som glödlampor..

Är det en köpt "lampa" så är den väl färdig att koppla in? Så funkade mitt baklyse iaf och även polarens lösa diod-"lampa"...

rookie skrev:
Är det en köpt "lampa" så är den väl färdig att koppla in? Så funkade mitt baklyse iaf och även polarens lösa diod-"lampa"...
"Diodlampa" är ngt annat.. då brukar ett motstånd ´finnas någonstans som avpassar dioden för en viss spänning. 5V, 12V, 24V etc...
Kravet på rätt polaritet finns dock alltid!

Frågaren har ju inte svarat på min begynnelsefråga ännu och då det går inte att ge ett korrekt svar...

det är en vanlig köpelampa som kostar 500 spänn..inga lösa dioder :tummenupp sitter massvis inanför glaset o jag ser nåra motstånd.

ska ba va o koppla in rakt av på hojen..godkänt o allt :)

de kommer ut en gul,röd o en svart.
antar att svart e jord gul e bromslyset o att röd e vanligt lyse.

hitta en bild

Bifogat

• 69-5810.jpg
    69-5810.jpg
    16.8 KB · Visningar: 48
Last edited:
ett sådant baklyse har jag på min hoj och det var samma problem när jag skulle installera mitt men det är bara att prova dig fram

Presario skrev:
ett sådant baklyse har jag på min hoj och det var samma problem när jag skulle installera mitt men det är bara att prova dig fram

fick du till det? isf hur?

jag har ju iofs inte kolla om svart e + typ...
kan ju ha skiftat kablarna vid tillverkn :rolleyes:

ozeo skrev:
fick du till det? isf hur?

jag har ju iofs inte kolla om svart e + typ...
kan ju ha skiftat kablarna vid tillverkn :rolleyes:

jag trodde oxå att mitt var trasigt först eftersom jag inte fick det att lysa men efter ett tag hittade jag rätt. du kan testa med ditt batteri så vet du att det funkar eller inte

Presario skrev:
jag trodde oxå att mitt var trasigt först eftersom jag inte fick det att lysa men efter ett tag hittade jag rätt. du kan testa med ditt batteri så vet du att det funkar eller inte

har ju kick så de e lite jobbigt o prova då man inget batteri har
:( fast jag har ju på bilen...lä ju funka då de e samma volt. :)

ahh de fonkar no då :tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...