dioder i hotbodies undertails som lyser SKIT!

^Mats^

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
Hej har köpt en undertail från hotbodies till min r1a och nu är det så att bakljuset syns förjävla dåligt.
Fick koppla in extra effektmotstånd för blinkersen men till bak/bromsljuset kopplade jag bara orginalkontakterna.

Tittar man exakt i linje med dioderna lyser de rellativt starkt men annars uselt, de lutar lite snett nedåt så bakomvarande ser inget. Kan det vara så att spridingsvinkeln är för dålig eller kan man koppla in något som förstärker ljuset. Någon annan som provat en tail från hotbodies med liknande problem.
Tycker det varkar konstigt om de sätter in ett så uselt bakljus i en tail från firma. I dagsljus syns det inte alls. Det sitter klarglas framför dioderna, tänkte det kunde vara värt att nämna.

http://www.hotbodiesracing.com/R199_ut_sbk.php4

Tacksam för svar och tips, gärna på dioder jag skulle kunna köpa och ersätta de befintliga med, bra spridningsvinkel och rätt starka så inte allt för många behövs.

/Mats.
 
Last edited:
Ptja dioder är ju som dom är. Lite svårt att komma undan, sitter de inget glas utanför dom som sprider ljuset?
 
Hade en R1 '99 tidigare med samma tail som du beskriver från Hotbodies, och även den hade svagt ljus bakåt. Speciellt bromsljuset var svårt att se.
 
HanneZ skrev:
2269471 Ptja dioder är ju som dom är. Lite svårt att komma undan, sitter de inget glas utanför dom som sprider ljuset?

Jo det sitter vitt glas utanpå eller framför dioderna men ja tror inte det har någon spridningseffekt.

tobbe #11 skrev:
2269479 Hade en R1 '99 tidigare med samma tail som du beskriver från Hotbodies, och även den hade svagt ljus bakåt. Speciellt bromsljuset var svårt att se.

Det syns inte alls i dagsljus.. därav tänkte ja byta dioder och sätta in fler. bromsljuset är ju en säkerhetsfråga..
 
^Mats^ skrev:
2269571 Jo det sitter vitt glas utanpå eller framför dioderna men ja tror inte det har någon spridningseffekt.



Det syns inte alls i dagsljus.. därav tänkte ja byta dioder och sätta in fler. bromsljuset är ju en säkerhetsfråga..

Spelar typ knappt någon roll vilka dioder du har dom har typ en spridningsvinkel på 15% eller något sånt du skulle ändra själva vinkeln på dom istället
 
Det finns dioder med kraftigt ljus och skaplig spridningsvinkel, men de kanske kan vara svåra att få tag på. På www.everlight.com finns det t ex en LED som har en styrka på 4500 mcd och en spridningsvinkel på 30°: http://www.everlight.com/pdf/7383-R5C3-APSB-X-MS.pdf

Den borde funka för dig om du monterar de så att de sitter rakt bakåt. Det finns LED:s med större spridningsvinkel också, men då avtar ofta styrkan.

/R
 
Om du repar glaset med sandpapper så det blir mjölkigt, då kommer du får en bra spridningsvinkel men frågan är hur bra det lyser då...
 
Som ngn sa tidigare det finns högintensivitet dioder och lågintensivitet, dom med högintensivitet har du som exempel i nya trafikljusen och dom lyser utav bara den och syns hur mkt än solen lyser men om du har lågintensivitet kan det nog bli som i ditt fall.

Finns även olika grader av högintensivitet så antar ju högre desto bättre i ditt fall.
 
Last edited:
eV1Te skrev:
2277120 Om du repar glaset med sandpapper så det blir mjölkigt, då kommer du får en bra spridningsvinkel men frågan är hur bra det lyser då...

Kör på det, eller kapa "toppen" så dioden blir flat.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top