Dioder för customblinkers

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Jag håller på och bygger customblinkers. Tänkte bygga dem av lite banjokopplingar jag hittat. De ser ut typ så här fast i mässing https://www.ocgf-shop.fr/72339-thic...-38-for-pipe-12l-for-pilot-operated-check.jpg

Så nu letar jag efter lämpliga diodlampor för detta. Hittade de här https://www.amazon.se/YIXISI-LED-dioderljus-Diffus-Ultraljus-Förkopplad/dp/B08PKFFGBX

Men jag är lite orolig för att de inte kommer räcka till. Effekten i sig är visserligen motsvarande färdiga diodblinkers, men i de brukar det ju också sitta rätt feta reflektorer. Någon som har erfarenhet av att bygga blinkers som kan ge mig lite tips?

Jag gillar idén med banjokoppling, men jag tycker att du skall ha två lysdioder som är lika stora som hålet i banjokopplingen, en riktad framåt, en riktad bakåt.
Lysdioder är inte rundstrålande (de du länkar till har en Viewing Angle på 25 deg).

Verkar som att planen går i stöpet. Vad jag kan se behöver de vara typgodkända. Eller är det någon som kan säga att jag har fel eller tipsa om hur jag kommer runt det?

Verkar som att planen går i stöpet. Vad jag kan se behöver de vara typgodkända. Eller är det någon som kan säga att jag har fel eller tipsa om hur jag kommer runt det?
Typgodkända vid regbesiktning, E-nummer. Vid vanliga besiktningen så räcker det med att de sitter på rätt plats och fungerar.
Några jag känner sätter dit besiktningsblinkers och besiktningsdämpare när det är dags för kontrollen.

Typgodkända gäller ju bara om om det är en helfordonsgodkänd hoj, dvs runt -99 och framåt. Sen är ju just blinkers, bromsljus osv ganska viktiga grejer, där det finns en god poäng med att dom syns tydligt.

Det finns ju stora dioder också, du borde kunna hitta någon som fyller ut hela hålet i banjon, det kan nog både bli snyggare och bättre.

Typgodkända gäller ju bara om om det är en helfordonsgodkänd hoj, dvs runt -99 och framåt. Sen är ju just blinkers, bromsljus osv ganska viktiga grejer, där det finns en god poäng med att dom syns tydligt.

Det finns ju stora dioder också, du borde kunna hitta någon som fyller ut hela hålet i banjon, det kan nog både bli snyggare och bättre.
Ah, sedär. Jag såg årtalet 1986 när jag kollade runt. Min hoj är från 1997. Så då menar du att det inte är nödvändigt? Råkar du sitta på någon källa?

Ah, sedär. Jag såg årtalet 1986 när jag kollade runt. Min hoj är från 1997. Så då menar du att det inte är nödvändigt? Råkar du sitta på någon källa?
E-märkta gäller men behöver inte vara original (samma som satt på när hojen registrerades).
De flesta "kina" led blinkers har ett E-nummer på glaset.

Kellermann har ju små LED-blinkers som kanske kan modifieras in i en banjo.
Det är ett jädrans ljus i de jag sett, skulle absolut välja sådana om jag bytte till LED.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025