Diod Blinkers.

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Hoj
bmw f650 gs -04
Finns det någon som skulle kunna skriva ihop en liten guide eller skicka en länk på hur man bygger egna diod blinkers.. vad man bör tänka på osv... :)

En lista på material som jag använde till mitt bygge ifrån ELFA
Detta är baserat på 3dioder per motstånd på blinkers och 4dioder per motstånd för bak/broms ljus.
Effektmotsåndet används endast om du inte har elektroniskt blinkers relä.

Med grundläggande elkännedom och en lödkolv bör du kunna få till det med detta. Kanske någon kan rita ett fint schema oxå ?

Labbkort48-326-55
LED röd 75-018-77
LED gul 75-061-40
Lins klar 75-056-95
Motst effekt12 ohm 9w 60-522-60 (blink relä)
Motst 953 ohm 60-722-68 Bakljus
Motst 348 ohm 60-717-40 Bromsljus
Motst 402ohm 60-718-23 Blinkers

piece skrev:
Detta är baserat på 3dioder per motstånd på blinkers och 4dioder per motstånd för bak/broms ljus.

Med grundläggande elkännedom och en lödkolv bör du kunna få till det med detta. Kanske någon kan rita ett fint schema oxå ?

Labbkort48-326-55
LED röd 75-018-77
LED gul 75-061-40
Lins klar 75-056-95

Intressant, har du några bilder? (Mest intresserad av bakljuset)

piece skrev:

Labbkort48-326-55
LED röd 75-018-77
LED gul 75-061-40
Lins klar 75-056-95

hej!

sitter här och funderar på att bygga ihop diodblinkers men får inte ihop detta som jag läst här på SH!!! tror att jag e trög.... :gnissla

det som du beskrivit har jag räknat på lite för att se om jag tänkt rätt!

du alltså en "LED gul 75-061-40" som e kopplat 3 dioder på ett motstånd på 402ohm? jag får inte till det när jag räknar på det!! och hur noga e det ?

den dioden har följande data:

If=20mA
Vf=2.1V
V=12V(motorcykeln)(12-14.3V)

R=(V-Vf)/If denna formel ska väl ge förkopplingsmotståndets ohm?

ok, tre dioder i formeln ger:

R=(12-6.3)/0.06

R=95

så motståndet borde då väl vara på 95ohm? detta är inte motståndet som ska få rätt blinkershastighet, utan förkopplingsmotståndet som göra att dioderna får rätt ström!

är jag ute och cyklar eller är det rätt?

hoppas få klarhet av någon kunnig i ämnet!

tack på förhand!

diodblinkers

Eller så kan man använda 6 dioder och skippa förkopplingsmotståndet helt....(seriekopplade, och beror på vad spänningsfallet över dioden är, men det brukar vara 2.0-2.1V)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=100297

Här är ett kort på mina blinkers som jag byggt in i baklampan, ska ta lite mer kort i veckan, då jag nästan är klar med blinkersen fram oxå! Jag använder ett blinkersrelä från biltema som är "lastoberoende" men detta är ej helt tillförlitligt då det ändå kräver att det är en last på ca 3W/sida är ansluten! Detta löses enkelt med ett effektmotstånd... ska lägga upp lite kopplingsscheman och uträkningsexempel oxå sen! :tummenupp

Motståndet skall du aldrig skippa om du inte är säker på att spänningen ändrar sig!

Vi hade en diskussion om detta i en annan tråd och kom fram till att en guide vore bra. Skall imorgon om jag hinner skriva ihop något...

Zephro skrev:
Eller så kan man använda 6 dioder och skippa förkopplingsmotståndet helt....(seriekopplade, och beror på vad spänningsfallet över dioden är, men det brukar vara 2.0-2.1V)
:tummenupp
NEJ.. det ska man INTE! :ajjabajja

Kahobe skrev:
NEJ.. det ska man INTE! :ajjabajja

Varför inte? om jag har seriekopplat dioderna så blir ju spänningsfallet 2,1*6=12.6V ovh spänningsfallet på dioden är 2.1V vid 0,02A, max tål dioderna 0,05A och räknar jag lite på det så borde det innebära en spänningstopp på runt 30V......å råkar jag ut för det så skiter jag nog i blinkersen för då har jag nog viktigare problem!
Men å andra sidan så är jag inte så insatt i det här, men jag vill nog ha en förklaring till varför man inte ska slopa förkopplingsmotståndet?!?!

Last edited:
Zephro skrev:
Varför inte?
Men å andra sidan så är jag inte så insatt i det här, men jag vill nog ha en förklaring till varför man inte ska slopa förkopplingsmotståndet?!?!
"Inte insatt..". Det märks.
En diod är inte en lampa för 2.1V och inte heller en linjär resistans där man kan använda och räkna med Ohms Lag.
Ids inte förklara närmare, det har andra gjort ngt 10-tal ggr tidigare på SH, ingen läste de inläggen heller eller brydde sig om att förstå..
Motståndet är till för strömbegränsning och MÅSTE finnas där. :fakta

Kahobe skrev:
"Inte insatt..". Det märks.
En diod är inte en lampa för 2.1V och inte heller en linjär resistans där man kan använda och räkna med Ohms Lag.
Ids inte förklara närmare, det har andra gjort ngt 10-tal ggr tidigare på SH, ingen läste de inläggen heller eller brydde sig om att förstå..
Motståndet är till för strömbegränsning och MÅSTE finnas där. :fakta

Sökte lite och hittade ett långt inlägg som förklarar exakt vad du menar, och jag bugar å tackar för den förklaringen jag hittade där.... nu ska jag bara räkna ut vad jag ska ha för mina dioder, eller om jag vågar be dej om lite hjälp? Har 6st dioder som enligt databladet ska ha 0.02A vid 2.1V dessa har jag kopplat i serie om 6 st i tron att det skulle gå fint att mata dom med 12V Räcker det då om jag sätter ett motstånd på matningen till kedjan eller ska jag bygga om så jag får par om 3 och använder 2 motstånd? Och om jag inte kan använda ohms lag, hur ska jag då dimensionera dom jag vet ju trots allt inte vad maximal spänningstopp kan hamna på? men om jag räknar på 13V så skulle det bli ett motstånd på 22ohm?!?! Men vad händer då om spänningen överstiger 13V? Känns som jag e tebax på ruta ett igen....

Last edited:
.

ju mer man läser destå mer snurrig i huvudet blir man... :va känner mig som en blondin just nu :gnissla fattar ingenting....

eftersom motsttånd och dioder e så billiga så får jag nog prova mig fram och se vad som funkar eller inte under vintern, med ohms lag........

J

Lugn...

När dagen lugnat ner sig ( de e mycke just nu..) skall jag försöka förklara varför/hur/om/vad beträffande dioder.
Den som "orkar" läsa, dvs moppefuckon är per automatik exkluderade, kommer att förstå att det är inte så svårt och elementär matematik (nu blev det svårt va?) är det enda som behövs.. :tummenupp
Hittar jag scannern kan jag också göra några enkla förklarande skisser, det är bättre än att använda textmiljön.
Detta kommer att bli "the final solution" på diodfrågor, comprendo..?

Kahobe skrev:
När dagen lugnat ner sig ( de e mycke just nu..) skall jag försöka förklara varför/hur/om/vad beträffande dioder.
Den som "orkar" läsa, dvs moppefuckon är per automatik exkluderade, kommer att förstå att det är inte så svårt och elementär matematik (nu blev det svårt va?) är det enda som behövs.. :tummenupp
Hittar jag scannern kan jag också göra några enkla förklarande skisser, det är bättre än att använda textmiljön.
Detta kommer att bli "the final solution" på diodfrågor, comprendo..?

Kanon! Tur det finns folk som kan det här så man har nån att fråga!

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back