Din hojsäsong 2014

dennkan

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2014
Ort
Hallstahammar
Hoj
-14 yamaha xt660r
Hej alla. I den här tråden så skulle jag vilja höra lite om eran hojsäsong.
Årets säsong är min första, och jävlar vad kul det vart, klarade kortet och drog ensam med packrulle och tält på semester till västkusten, Öland och runt i hela södra Sverige. Jag har träffat så mycket sköna hojmänniskor och upplevt sån gemenskap jag inte trodde fanns. Drog en pilsner med Erik från Erik och mackan utanför Böda . Ca 820 mil har jag hunnit med och fler ska det hinna bli. Det är inte snö än.
Längtar tills våren :D
 
Lång och fantastisk...
Träffat många nya fantastiska människor... 2014 kommer man minnas länge.
 
I vanlig ordning började säsongen i Februari/Mars, hojen plockades ut och avrostningen kunde ta sin början. Kommer inte riktigt ihåg vad jag hade skaffat för olater över vintern den här gången, men det var precis lika stapplande-nyfödd-kalv som varenda vår. Första pendlingen till jobb på hoj företogs i slutet av Mars, 10 mil enkel resa. Jag var jävligt vaken när jag kom fram iaf.
Hela vintern hade jag planerat inför att börja köra RR, licensen skulle tas och jag skulle bli en av de där magiska varelserna som kör hoj på bana på riktigt.
I april var det så dags för en 4-dagars orgie i att köra bana med SMC. Veckan innan jag hade denna orgie så hade jag fortfarande inte skaffat någon banhoj, så det blev jävligt brottom att fixa släp, hoj och allt sånt. Det blev en gammal, sliten R6 med sepetrimmad motor och Öhlinsfjädring, och allt annat man kan tänkas behöva utom verktyg.
Fyra dagar på raken på bana var jobbigare än man kan tro, speciellt som första bankörning på säsongen, det blev träningsvärk och dö en smula i sängen på kvällarna. Men jävlar i det, jag fick licensen! Och fick veta hur långsam jag verkligen är, så planen på Rookie byttes mot planen på Speedster Cup (hade speedster cup inte startats hade jag kört rookie oavsett om jag varit ett rundningsmärke.)
Årets mål med att köra minst ett race, och att komma över mållinjen hägrade!
Blev några träningar, med tillhörande dumma vurpor, plus att på den absolut sista storbanedagen med min gathoj så lyckades jag lägga den, skrapa den ganska grundligt och gnugga hål på skinnstället. Helgen innan det var dags för sista licensträningen innan race. Timing!
Nytt ställ fick attackbudgeteras, sedan bar det av.
Min första racehelg var precis lika härlig som jag hade hoppats, jag sänkte pb med 6 jävla sekunder över helgen, lärde mig mer än på alla träningar ever och hade helt fantastiskt kul! Och jag menar det, kul! Det tog dessutom flera veckor efter racehelgen innan jag faktiskt började köra över gällande hastighetsbegränsning på allmän väg igen. För att beskriva hur kul det var att köra race; Att köra race är lika mycket roligare än licensträning, som licensträning är lika mycket roligare än bandag, som bandag är lika mycket roligare än att köra gata, som att köra hoj på gata är lika mycket roligare än att köra bil. På riktigt!
Efter racet började jag försöka hitta plats i ekonomin som grundligt skjuttits i sank av allt införskaffande av verktyg, däck, hoj, släp och ett oförutsett attackbudgeterat skinnställ för att kunna köra finalen med. Inget sånt utrymme.

Min gathoj fick inte riktigt lägga alla de milen jag normalt sett gör på en säsong, tror jag landade runt timida 1500 mil i år. Det blev iaf en liten långtur, ner till Helsingborg, förbi föräldrarna i Frödinge och sedan hem på 2 dagar. Nästa år ska jag försöka få till en roadtrip genom Sverige för att titta på solsystemsmodellen. Sedan ska jag köra minst 3 racehelger på lika många banor, och komma över mållinjen på alla race. Ekonomin för själva rejsandet är iaf löst, resten hade jag tänkt lösa genom att spara, men sparandet får istället gå till ett avlopp. :gnissla

För ett par veckor sedan sällade sig en gammal, risig, enduro till motorcyklarna i garaget. För min del ska den användas för att köra som en dåre (i sedvanlig stil) i snön i vinter, sambon tänkte använda den för att arbeta bort grusskräcken.

Säsongen 2014 tar slut den 31:a december i år. :banana
 
Lika kul som alla andra säsonger med den skillnaden att denna säsong ännu inte tagit slut i södra Skåne.Ska iväg på en runda idag när man är ledig.Ska bli roligt. :crash
 
Hojkörning med två väldigt olika hojar. Mest 7 mils repor.
Perfekt sträcka enligt mej.
Åker i ur å skur nästan. Säsongen började i mars.
Sålde den ena hojen i september.
Nu är säsongen över för mig.
 
Mild vinter, inte mycket snö, bra för jobbpendling men glashalt ibland. Köpte R1200GS i maj :tummenupp och jobbpendlat och nöjeskört, fantastiskt "före" nästan alltid:banana. I augusti 1 vecka/200 mil på grus i dalarna/värmland, 1200:an rullar fortfarande men DR:en står redo för vinterpendling sedan en månad... Säsongen slutar 31/12, den nya tar vid 1/1 2015...:hihi
 
Hojkörning med två väldigt olika hojar. Mest 7 mils repor.
Perfekt sträcka enligt mej.
Åker i ur å skur nästan. Säsongen började i mars.
Sålde den ena hojen i september.
Nu är säsongen över för mig.
Åkte kommunalt en enda dag under säsongen och det berodde på Fredag och gratissprit. :)
Äger inget regnställ men läder är mysigt och luktar gott när det är blött. :banana
 
Kom hem till Sverige i mitten av Juni. Plocka fram bågarna första dagen sen blev det 300 mil körning på två hojar under 5 veckor och endast nöjeskörning. Första svängen gjorde jag med Suzukin och att dra på med en turbomoppe när man endast åkt tunnelbana i ett halvår gjorde mig skräckslagen, men kul som fan man vänjer sig fort:hihi Längtar redan efter nästa sommar:D
 
Last edited:
Kort sammafattat: Jag skaffade en vettig tjej och köpte en ny hoj inför 2014. Det här blev resultatet.


IKEA-tavlan byttes mot en vettigare variant:
tavla sporthoj.jpg

Samt 4 krascher pga 3 olika anledningar :crash
 
Jobbat hela sommaren stenhårt och på det försökt/försöker få igång nåt eget så mc-körandet har blivit totalt lidand. Hann dock i slutsäsongen(not jag bor i norr) i alla fall vara två gånger med ca en månads mellanrum upp till Nordnorge med tema "tills vägen tar slut" samt en sväng ner till sydöstra delen av europa(Turkiet etc etc)

Nu är i alla fall "offroaden/touringhojen" inpyntad in i garaget för vinterservice, vintern har kommit hit upp och CBR:en är testad och provkörd inför vinterkörningen med den.


Till TS önskar jag lycka till med körandet. Lite avundsjuk på nåt sätt eftersom jag ibland önskar att jag skulle vilja börja om från början igen.....och köra "varvet runt än en gång" :)
 
Till jobbet.
Från jobbet.
Repetera.

Ställer av när det blir halt och trängs med kreti och pleti i kollektivtrafiken.

De nyinförskaffade höst/vinterhandskarna var dock grymma.

Nästa år kanske jag tvättar hojen.:brinnerup
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top