Din favoritmat!

Ojj, jag gillar den mesta maten och tycker det är skoj att fixa nya saker hela tiden. För tillfället är det husman som gäller. Ett par bilder på lite goda rätter. :)

Flamstekt lax med pressad potatis, romsås och sparris:
DSC_0126_mellan.jpg

Grillad ananas med passionsfrukscreme:
DSC_0777_mellan.jpg

Förutsatt bra råvaror:
Stekt strömming och pressad potatis.

Last edited:
Kunde inte hålla mig så här kommer några bilder till. ;)

Efterrätt/frukost:
DSC_0887_mellan.jpg

Riktig chili con carne:
DSC_1134_mellan.jpg

Fransk löksoppa:
DSC_1138_mellan.jpg

Min favorit maträtt heter Soltani på en persisk restaurangen Vanak i Akalla, det är kolgrillad oxfile samt en lamm/köttfärspett med saffranris och grillad tomat.
Kan käka den alla dagar i veckan..........

chelokabab_soltani.jpg

Killen som jobbar där åker själv sporthoj så man brukar stanna där nån gång i veckan och stilla abstinensen lite.

Ska ni prova persisk mat så är detta rätt ställe!

Last edited:
Min favorit maträtt heter Soltani på en persisk restaurangen Vanak i Akalla, det är kolgrillad lövbiff samt en shichkebab med saffranris och grillad tomat.
Kan käka den alla dagar i veckan..........

chelokabab_soltani.jpg

Killen som jobbar där åker själv sporthoj så man brukar stanna där nån gång i veckan och stilla abstinensen lite.

Ska ni prova persisk mat så är detta rätt ställe!

som du förnedrar stackars "SOLTANI:n" du...!:klappar
Lövbiff kan du köpa på närmaste Sybilla Bully, det är för fan OXFILE´´´´ de använder t. SOLTANI!!!!!!
Den andra godbiten är färsspett (Gjord på ½ lammkött, ½ nötkött, lök o kryddor)
SOLTANI betyder ordagrannt "mat för sultanen". En riktigt tungviktare o arvskultur i den persiska köket!
Dess motsvarighet i den svenska matkulturen är utan tvekan, Köttbullar m. mos o lingon! :D :hihi:hihi:hihi
En shishkebab ser där emot enlig bilden:

Bifogat

• 826991105_b7f9cd9bf8.jpg
    826991105_b7f9cd9bf8.jpg
    68.1 KB · Visningar: 81
Något av det godaste jag ätit är smörstekt sjötunga toppad med färska kokta rödbetor i små tärningar, kapris och massor av pepparrot.

Hemgjorda järpar med kokta pärur och riktig brunsås :mums
Stekt saltsill med gräddig löksås :slurp
Blodpudding med bacon och rårörda lingon :fan-vad-hungrig-jag-blev-smiley
Rökt älghjärta med lingon och creme fraiche :ruskigt-god-förrätt-smiley
Älgfilé med rosépepparsås och råstekt potatis :svälta-ihjäl-smiley

I en här tråden törs man inte skriva...
(mins matkravallerna för några år sedan som övergick i klasskamp och gud vet allt bara för att man räknade upp lite mer avancerade saker än barnmat...)

Senast jag åt tacos så hade vi banan till. Förbannat gott. Har aldrig hört talas om det förut men från och med nu så är det ett måste.
:fakta
Jag blev påprackad banan på Tacos för något år sedan och sedan dess är det oligatoriskt på taco-bordet. Försöker predika det varje gång det bjuds på tacos någonstans men folk är svårövertalade..

Det är gott som fan iaf.
Bananens söta smak passar riktigt bra till det salta i köttfärsen och det starka i salsan..

Eftersom du hann före kompletterar jag med UPPSTEKT!
443578683_05e5569a27_m.jpg

Vad är det i pitepalt? Är det som någon pankaksdeg eller är det mjälla bitar av småhare? Ser ju oroväckande likadant ut som kroppkakor som är fantastiskt bra. Om inte så är något jag har kvar att prova på.

Last edited:
Vad är det i pitepalt? Är det som någon pankaksdeg eller är det mjälla bitar av småhare? Ser ju oroväckande likadant ut som kroppkakor som är fantastiskt bra. Om inte så är något jag har kvar att prova på.

Palt är rätt lika kroppkakor, skillnaden är om potatisen är kokt eller inte, samt mjölet, man har mer kornmjöl i pitepalt, därför är palt gråare till färgen.
Inuti ska det vara fläsk, stekt sidfläsk, men det kan man också variera.

Potacos är en palt med tacoköttfärs i, skitgott!

Jag äter lika gärna alla sorter.

(Reservation för receptet, det var mitt ex som var från piteå och kokade palten, jag hjälpte förvisso till

(Reservation för receptet, det var mitt ex som var från piteå och kokade palten, jag hjälpte förvisso till

Jag antar att jag oppererat på helt fel arena. Ska man hitta den perfekta tjejen måste man alltså befinna sig över polcirkeln där damerna slänger i hop palts som om det inte vore något.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år