Dimmra halogenspottar från Ikea?

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Köpte två halogenspotar till sovrummet igår. "Hopen", sitter på mina garderober. De lyser lite för starkt för min smak, så jag vill sätta dessa på en fjärrstyrd Nexa-dimmer. Funkar detta? Jag har alltså inte köpt dimmern ännu, annars hade det ju varit lätt att kolla.. Spotarna är 12v med egen trafo.

Inte alla trafos går att dimmra, inte alla dimmers klarar att dimmra trafos.

Chanserna att det funkar är små, men du kan ju prova.

Ett annat alternativ kan ju vara svagare lampor, förmodligen är det lampor med wedge sockel i spotarna, halogenlampor finns ner till IAF 3W med den sockeln, går du ifrån halogen till vanliga glödlampor finns dom ner till IAF 1.2W

Om du frångår halogen, glöm inte att byta användarnamn...

Nexa har ju en fjärrstyrd trafo med dimmerfunktion.
Kasta Ikea-trafon och sätt dit Nexas så är det klart.
Om Ikea-trafon är elektronisk och dimbar, så står det det på den.

http://www.kjell.com/?item=50208&path=304000000,325000000,330000000,330500000

50208.jpg

Nexa har ju en fjärrstyrd trafo med dimmerfunktion.
Kasta Ikea-trafon och sätt dit Nexas så är det klart.
Om Ikea-trafon är elektronisk och dimbar, så står det det på den.

http://www.kjell.com/?item=50208&path=304000000,325000000,330000000,330500000

50208.jpg

Så har jag gjort på alla mina Ikea halogenisar...
Funkar klockrent...
Nåt som stör mig så inihlvt dock är att om man råkar trycka två gånger
på knappen så ökar och minskar ljuset tills man trycker igen och det
gör ju inget så länge man har EN trafo... jag har TRE!
Det kan ju för faen se ut som ett disco om allting går som fel, som vanligt.. :D

Till TS:
köp, funkar klockrent! och värt varenda spänn då man slipper en massa kabeldragning!

Så har jag gjort på alla mina Ikea halogenisar...
Funkar klockrent...
Nåt som stör mig så inihlvt dock är att om man råkar trycka två gånger
på knappen så ökar och minskar ljuset tills man trycker igen och det
gör ju inget så länge man har EN trafo... jag har TRE!
Det kan ju för faen se ut som ett disco om allting går som fel, som vanligt.. :D

Till TS:
köp, funkar klockrent! och värt varenda spänn då man slipper en massa kabeldragning!

Det står ju IOFS klart och tydligt att man bara ska köra en dimmer per kanal för att slippa hemma-disco, men jag vet vad du menar, jag har själv Nexa här hemma, men dimmern har jag pluggat ur...

Jag kör ändå bara lågenergilampor/LED överallt och dom går inte att dimma.
(det finns speciella dimbara lågenergilampor, men dels drar dom mer ström, dels kostar dom en massa och slutligen, vill jag ha mindre ljus släcker jag en lampa, vill jag ha mer tänder jag en till....)

Det står ju IOFS klart och tydligt att man bara ska köra en dimmer per kanal för att slippa hemma-disco, men jag vet vad du menar, jag har själv Nexa här hemma, men dimmern har jag pluggat ur...

Jag kör ändå bara lågenergilampor/LED överallt och dom går inte att dimma.
(det finns speciella dimbara lågenergilampor, men dels drar dom mer ström, dels kostar dom en massa och slutligen, vill jag ha mindre ljus släcker jag en lampa, vill jag ha mer tänder jag en till....)

Vad det står i manualen och vad jag gör har nog saldrig stämt speciellt bra ihop... Sen var ju jag lite avancerad av mig och köpte en sån där väggmonterad knapp som ser ut som en riktigt lysknapp..
Tror inte den skulle hålla så länge om jag pillade loss knappen varje gång och ställde om kanalen för att tända och släcka... :tungan
dessutom så skulle tanten bli knäpp på det.. :D

För övrigt rätt säker på att Ikes lågenergilampor går att dimmra...
Lite iaf...

Nexa-trafon verkar jättebra, det är bara ett problem och det är att mina två spotar sitter på varsin garderob som står på varsin sida om en 160-säng. Och när Nexa-trafon är specad till max 2 meter kabel på sekundärsidan så innebär det att jag skulle behöva två såna.. Dyr och dum lösning eftersom man tydligen bör köra varje trafo på en egen kanal. :( GuW's idé med svagare lampor verkar nästan enklast...

Vad det står i manualen och vad jag gör har nog saldrig stämt speciellt bra ihop... Sen var ju jag lite avancerad av mig och köpte en sån där väggmonterad knapp som ser ut som en riktigt lysknapp..
Tror inte den skulle hålla så länge om jag pillade loss knappen varje gång och ställde om kanalen för att tända och släcka... :tungan
dessutom så skulle tanten bli knäpp på det.. :D

För övrigt rätt säker på att Ikes lågenergilampor går att dimmra...
Lite iaf...

Du har alltså en trådlös väggmonterad knapp?

Att jag inte har tänkt på det, man kan ju knyta fast den trådlösa hemmatelefonen med ett snöre i väggen så man slipper leta den varje gång det ringer också! :hihi

Näe, jag retas bara lite, men jag tror faktiskt att det finns en (dyr) lösning på synkroniserade trådlösa dimmers från Nexa, så att man kan köra flera från en knapp och alla följs åt.

Nexa-trafon verkar jättebra, det är bara ett problem och det är att mina två spotar sitter på varsin garderob som står på varsin sida om en 160-säng. Och när Nexa-trafon är specad till max 2 meter kabel på sekundärsidan så innebär det att jag skulle behöva två såna.. Dyr och dum lösning eftersom man tydligen bör köra varje trafo på en egen kanal. :( GuW's idé med svagare lampor verkar nästan enklast...

Fast den funkar med längre sladd än så... Jag har 250cm till den som är längst bort och det funkar...
Men visst är den absolut billigaste och enklaste lösningen att byta till en svagare lampa!

Du har alltså en trådlös väggmonterad knapp?

Att jag inte har tänkt på det, man kan ju knyta fast den trådlösa hemmatelefonen med ett snöre i väggen så man slipper leta den varje gång det ringer också! :hihi

Näe, jag retas bara lite, men jag tror faktiskt att det finns en (dyr) lösning på synkroniserade trådlösa dimmers från Nexa, så att man kan köra flera från en knapp och alla följs åt.

Alltså, när du lägger upp det sådär så låter det ju inte så smart... :tungan
men allt är bara för att jag ska kunna tända och släcka i alla j*vla bokhyllor o.dyl. utan att behöva dra om ALL el i hela kåken...
vilket iofs skulle behövas för det är ju ändå ett nybygge men jag pallar inte, då vart det enklare köpa en trådlös knapp som sitter fast på väggen :hihi

Själv har jag säkert 4 meter från Nexa's trafo till den halogen som är längst bort utan några problem.

du kan få köpa en sånhär av mig så kan du dimmra nästan allt i lägenheten,
kan styras via dmx och har även utag för socapex, 24 ch :tummenupp

du kan få köpa en sånhär av mig så kan du dimmra nästan allt i lägenheten,
kan styras via dmx och har även utag för socapex, 24 ch :tummenupp
Tja, ThygOd hade ju redan ofrivilligt discoljus så... :tungan

*/ ?>
Back