Dimljus istället för standardlyktan?

reptoid

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
ubersnabb sexa
LaTja! Har gjort en rejäl marksyning så framljuset sprack :yoparty Tänkte nu efter en titt i bl a AD Bildelscenters katalog att de säljer dimljus (55w) med horisontell linje utan reflexer :) Är det någon som vet om de går igenom besiktningen :confused:

reptoid skrev:
LaTja! Har gjort en rejäl marksyning så framljuset sprack :yoparty Tänkte nu efter en titt i bl a AD Bildelscenters katalog att de säljer dimljus (55w) med horisontell linje utan reflexer :) Är det någon som vet om de går igenom besiktningen :confused:

Det kanske de gör men hojen går inte igenom med dimljus som enda ljuskälla.

Varför är alla så bekymrade över besiktningen? Besiktar man inte varannat år nu eller har jag fel?

reptoid skrev:

Nix, fel märkning på dom ljusen. Ej godkänt vid besiktningen. Reflexer spelar dock ingen roll dom kan du placera på annat ställe.
Problemet med dimstrålkastare är att dom har ingen asymetrisk ljusbild vilket gör att du inte får den där lilla ljuskäglan som skall lysa uppåt diket på höger sida.

Dessutom får man inte en korrekt halvljusbild eftersom dimmljuset är gjort för att kasta fram ljus under/bakom dimman. Sen är väl inte besiktningen det viktigaste, det viktigaste är väl att du SER vart du kör?

Pebl skrev:
Alla hojar vartannat år nu för tiden, trädde ikraft i år.

Fast är den nyare än 10 år så besiktigas den vart fjärde år. Iaf är inte första besiktiningen förräns efter fyra år till skillnad från två år som det var tidigare.

sverre skrev:
Min är 19 år och ska besiktigas nästa gång 2006

/sverre
87 och framåt är varannat år, hur fasen krånglade du dig ur det, jag har en 86a som jag komer få besikta varje år om jag orkar.

Eller har de åter igen ändrat reglerna?
isf upplys mig, jag har en gamal grushoj som jag definitivt inet orkar besikta årligen.

Last edited:
Silwer skrev:
87 och framåt är varannat år, hur fasen krånglade du dig ur det, jag har en 86a som jag komer få besikta varje år om jag orkar.

Eller har de åter igen ändrat reglerna?
isf upplys mig, jag har en gamal grushoj som jag definitivt inet orkar besikta årligen.
Flera har ju redan skrivit det, men ok. INGEN hoj behöver besiktigas mer än vartannat år. Min 83 besiktigades i år och ska besiktigas nästa gång 2006.

Det du troligtvis blandar ihop det med är övergångsreglerna som gällde fram till och med April i år, för hojar 87(?) och framåt så gällde reglerna omedelbart, tom hojar som hade körförbud pga utebliven besiktning fick helt plötsligt köras (ja, efter pröjsad tarifkförsäkring). Min gamla 83a var dock tvungen att rullas in utan pardon. Varför man krånglade till det på det sättet förstår jag inte alls.

Men nu är det varannat år för alla hojar, ja bortsett från hojar som är så nya att dom klarar sig med vart fjärde.

GixxerJensa skrev:
En ny hoj besiktigas när den är 5år gammal...
Coola Ola skrev:
Fast är den nyare än 10 år så besiktigas den vart fjärde år. Iaf är inte första besiktiningen förräns efter fyra år till skillnad från två år som det var tidigare.
Jag menade förstås fyra år.

Men till frågan om man kan sätta i ett dimljus istället för huvudstrålkastaren på motorcykeln och besiktiga (samt få godkännt i besiktningen):

-Svaret är NEJ!

Kort och gott...

ok tack för alla svar men besiktingen är vart annat år och min ska besiktigas till våren så jag vill ju att den ska klara den även efter ombyggnaden.

Det finns ingen annan lykta man kan använda som ser bra ut, förutom original?

Ps. Finns det nån som har originalkåpor med airduct och originallykta som ska passa ZX6R-98, till salu med vettigt pris? Ds.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti