Dimensioner motard däck 525 EXC

ingern

Hojojoj
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Drömvärld
Hoj
KTM EXC 525 motard/enduro
Jag har inte tid att söka runt här så ni får ursäkta mig om min fråga redan finns svarad..

Nu till frågan, Hur brett däck rymms det på bakhjulet på 07'ans EXC 525?

Jag försökte kolla dimensionerna på nuvarande däck men förstår mig inte på dem (16/63-17 är nuvarande).. Men, med nuvarande däck var jag tvungen att skära bort en hel del gummi (ca. 0.5-1cm) på sidan var kedjan är och den skaver fortfarande i, samt att den tar i ljuddämparen vid stötar. Vad motsvarar detta däck i "vanliga" mått? Vad kör ni med för dimensioner? Något att rekommendera? Funderade lite på ett 160/60 17, kommentarer om detta (för brett/smalt/"dålig" profil..)?

Tack på förhand!
 

Hoopsan_84

Dra kuken i Gruset
Gick med
31 Mar 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 525 EXC
Jag kör på 160/60-17 på min. tar inte i. har dock inte kört en meter med det.
Men att ljuddämparen tar i är nog bara leva med alt sätta dit distanser på den.
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Det du har ska nog vara ett 160däck. Jag kör med 160 på min, och det funkar jättebra, men jag har 4.25" bakfälg, och du har 5"? Är väl bara att skära av lite igen!
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
du ska ha ett 160 däck precis som ala andra.. men viss märken passar bättre än andra. tex pireli är ganska smala o skavr bara i kedjan lite gran medan ett avon eller micheline är feta som fan o skaver i jättemycket. s irelli eller metzer är mitt tipps.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Michelins däck är oftast lite smalare än andra däck på marknaden.
Michelin 180 kan tex användas på 5 tums motardfägar utan problem.

Kolla också på Bridgestone 160.


Bara för det står 160 på däck från olika tillverkare betyder inte det att alla har samma bredd.
 

ingern

Hojojoj
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Drömvärld
Hoj
KTM EXC 525 motard/enduro
Tack för alla råd. Jo min fälg är 5", kanske borde ha nämnt det tidigare. Har ni nån erfarenhet av Dunlop? Har spanat in "Dunlop Sportmax Roadsmart 160/60 ZR17 TL 69W"..
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Michelins däck är oftast lite smalare än andra däck på marknaden.
Michelin 180 kan tex användas på 5 tums motardfägar utan problem.

Kolla också på Bridgestone 160.


Bara för det står 160 på däck från olika tillverkare betyder inte det att alla har samma bredd.

märkligt det där med michelin däcken. mina har varit ganska breda :va
 

Solid snake

Guest
Tack för alla råd. Jo min fälg är 5", kanske borde ha nämnt det tidigare. Har ni nån erfarenhet av Dunlop? Har spanat in "Dunlop Sportmax Roadsmart 160/60 ZR17 TL 69W"..
Dunlops däck är breda.

De tar i kedjan på min 625, och du lär få skära på båda sidorna av däcket om du sätter det på 525an.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag har testat Pilot Road 160 och Bridgestone 160 och ända ner till Bridgestone BT090 150 på en exakt likadan hoj och allting tar i dessvärre.

Jag fattar egentligen inte varför man gått upp till 5" fälg när det inte funkar.
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
märkligt det där med michelin däcken. mina har varit ganska breda :va
Håller med :tummenupp Det är inget snacka om att Michelins supermotoslicks är bland det bredaste som finns att få tag på. Sen om landsvägsdäcken är smalare eller inte.... Har ingen aning. På min gamla 625'a funkade i alla fall Pilot Power alldeles utmärkt.

Jag slängde nyligen på ett Bridgestone supermotoslicks och det var klart smalare än Michelin i alla fall.

MEN, viktigt tänka på i detta sammanhang är var i svingen man har hjulet. Lyckas man få till en drevning i kombination med en kedjelängd som gör att man kan ha hjulet så långt bak i svingen det bara går så kan man ha i stort sett vilket däck som helst.

.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Håller med :tummenupp Det är inget snacka om att Michelins supermotoslicks är bland det bredaste som finns att få tag på. Sen om landsvägsdäcken är smalare eller inte.... Har ingen aning. På min gamla 625'a funkade i alla fall Pilot Power alldeles utmärkt.

Jag slängde nyligen på ett Bridgestone supermotoslicks och det var klart smalare än Michelin i alla fall.

MEN, viktigt tänka på i detta sammanhang är var i svingen man har hjulet. Lyckas man få till en drevning i kombination med en kedjelängd som gör att man kan ha hjulet så långt bak i svingen det bara går så kan man ha i stort sett vilket däck som helst.

.

pilot road 2ct är breda. skulle tippa på att även deras andra "gat"däck oxå är breda.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top