Dimension på regndäck

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Jag har kört bana några år nu, så det är dags att at licens och börja träna mer seriöst.
Tänkte komplettera med en uppsättning fälgar, som ska förses med regndäck till nästa år.
Ni som tävlar vad brukar ni använda för dimensioner på era regndäck på en R6a? Vilket regndäck rekommenderar ni, märke, modell, hårdhet.

Jocke K skrev:
2507268 Jag har kört bana några år nu, så det är dags att at licens och börja träna mer seriöst.
Tänkte komplettera med en uppsättning fälgar, som ska förses med regndäck till nästa år.
Ni som tävlar vad brukar ni använda för dimensioner på era regndäck på en R6a? Vilket regndäck rekommenderar ni, märke, modell, hårdhet.

Jocke,

jag brukar åka på 180 bak 120 fram.
Det går även att åka på 160 bak.
Men vanligast är 180.
Jag har ett antal regndäck som du kan få köpa till ett väldigt förmånligt pris.
Jag har även 2 set Metzler racetec till salu, som inte användes på Isle of Man.

MVH
Mats

Troubleman skrev:
2507385 Jocke,

jag brukar åka på 180 bak 120 fram.
Det går även att åka på 160 bak.
Men vanligast är 180.
Jag har ett antal regndäck som du kan få köpa till ett väldigt förmånligt pris.
Jag har även 2 set Metzler racetec till salu, som inte användes på Isle of Man.

MVH
Mats

Så det fungerar att kränga på ett 160 däck på orginalfälgen?
Vilka är för och nackdelarna med att att köra med 160 vs 180 när man använder regndäck?

Jocke K skrev:
2507992 Så det fungerar att kränga på ett 160 däck på orginalfälgen?
Vilka är för och nackdelarna med att att köra med 160 vs 180 när man använder regndäck?

På R6:an har jag kört runt på 165-däck från Dunlop. Dessa är enligt vissa en bättre dimension än 180 då man får en annorlunda profil på däcket samt att man har bättre möjligheter att trycka undan det vatten man inte vill ha mellan däcket och asfalten.

Kurvmakaren skrev:
2508890 På R6:an har jag kört runt på 165-däck från Dunlop. Dessa är enligt vissa en bättre dimension än 180 då man får en annorlunda profil på däcket samt att man har bättre möjligheter att trycka undan det vatten man inte vill ha mellan däcket och asfalten.
Blir inte däcket väldigt platt om man har 160-165 på en 5,5-tumsfälg? :va

Hoztic skrev:
2508967 Blir inte däcket väldigt platt om man har 160-165 på en 5,5-tumsfälg? :va

fråga alla dom som kör 250R osånt.. har för mig att det är 5.5" på dom och de kör med 160-165 bakdäck...

Något som är lite coolt med att köra på 165-däck är att diametern/omkretsen blir lite mindre. Detta får till följd att man kan köra med samma utväxling som i torrt och ändå växla på ganska precis samma ställen trots att det går långsammare.:tummenupp
Inte så dumt faktiskt!

håkan skrev:
2508990 fråga alla dom som kör 250R osånt.. har för mig att det är 5.5" på dom och de kör med 160-165 bakdäck...
Ja, min har i alla fall 5,5" och 160-180 går bra på fälgen men i praktiken kan jag inte ha mer än 165 för då tar det i kedja/sving men det är ju en annan sak. :)

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back