Dilemma...

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Till helgen säljs hojen och funderingarna på nästa objekt växer sig starkare.

Jag har dock ett dilemma.. Hojen ska vara brutalt kul att köra själv, men samtidigt fungera helt okej med passagerare.
Sporthojar och motarder går bort.

Sportiga nakenhojar är ett alternativ, men frågan är vilken hoj som presterar bäst?
Jag kommer inte åka italienskt (även om det görs otroligt läckra hojar där).

Twin eller radfyra? Twin är rått och kul, radfyra är trevligt och effektivt...

Om ändå Triumph kunde bygga snygga motorcyklar... (Smaken är som :arsele, jag vet)
Om ändå en Z1000 hade mer karaktär.

Det finns mängder med hojar där ute, men hur jag än vänder på det så hittar jag en nackdel - hur fan bortser man från en hojs nackdel och ser till dess styrkor?

60 papp kan jag spendera och just i detta nu så suktar jag mest efter KTM's råskin Superduke.. Frågan är väl om den erbjuder acceptabla passageraregenskaper?

Jadu, ska den vara brutalt kul och du inte vill köra italienskt så har du ju inte gjort det enkelt för dig.
Blir väl i stort sett bara KTM kvar då, om du sedan ska ha SuperDuke, SM, SMT eller SMR finns det andra som har mer välgrundade åsikter om.

Italienskt behöver inte betyda remmar och sopa upp lösa delar efter vägen. Aprilia Tuono kanske är värd att snegla på? Literklubba, sport, naket, går som attans (det är egentligen en RSV Mille utan kåpor), passagerarkomforten ungefär som det mesta nakna med någorlunda upprätt sittställning. Finns både som twin (de äldre) eller som V4:a (de nyare).

Twinnen är en beprövad Rotax-pjäs. Inte det rappaste i supersport-mått mätt, men fortfarande en brutal hoj. Dessutom väldigt förmånlig att köpa samt försäkra, lite av en doldis. Gällande twin vs rad4 vs V4 så löses det enkelt med att applicera tesen "ju färre cylindrar desto bättre"
:arsele

Last edited:
Varför går sporthojarna bort?
Jag kör GSXR 1000 K5 med min sambo på pallen, och innan det körde jag ZX10R 2006.
Är tjejen för stor, så kan du ju alltid byta tjej :rock

Om du kikar på KTM så har du ju SMR:n samt Superduken om du vill ha lite sportigare.

Italienskt har jag valt bort av anledningen att det inte passar in i budgeten riktigt.
Skulle vara någon av Ducatis alla Monstermodeller men jag vet inte riktigt....

Att sporthoj går bort är inte pga skjutsegenskaperna utan det beror på att jag vill testa något annat denna säsong. Visst är 750'n rolig som fan, men då ska det verkligen tuktas, all annan tid är det lite som att skjuta mygg med raketgevär.

Hur är SMR och Superduke att skjutsa på?

Suzuki TL1000(S/R) är det du söker!
Schysst försäkring, vansinnigt rolig motor och ljudet är magiskt :kär
Köp en fajtad eller häng på ett fatbar själv så får man en riktig bushoj med trevlig sittställning!

De japanska twinarna är rena gunghästarna om man jämför med Tuonon. Sedan är TL1000S även tröttare i motorn jämfört med Aprilian.
Om jag säger att jag har haft svårt att ta beslutet att sälja min Tuono -03 för att behålla min Ducati 1098 Streetfighter så säger det nog en del om hur goa hojar det är. Detta är inte ngn försäljningsjibberisch utan baserat på mina erfarenheter.
Har även provkört Triumph Speed Triple 1050 (den med Öhlins) och tyckte den kändes otymplig i chassit o trögare i accet jämfört med min Tuono trots att de i princip är specade på samma effekt o vikt. Trajjan hade bättre fjädringskomfort förvisso.

Superduken är sådära att skjutsa med...Jag skulle höjt ribban lite så en 990 smt får plats..

Svårt annars, kanske Nuda 900,,

Kan säga att KTM 990 SMTn är kanon att skjutsa på.
Jag+frugan och lite packning va inga problem på min SMT om man ställde upp bakfjädern lite och vi är båda två av den lite grövre modellen :)

SMRen är väl lite annorlunda men SMT sadeln passar på den så blir ju den biten lite bättre iallafall.

Vad har du för budget då?

Toppen ligger nog vid 60 papp som det ser ut just nu.
Sen gör det ju absolut ingenting om hojen skulle vara billigare än så :-)

Som det ser ut just nu så ligger siktet allt mer på en Superduke - är dock orolig för skjutsegenskaperna, men ska försöka få tag i någon ägare av denna läckra hoj :-)

Last edited:
Helt enkelt sugen på att testa något annat denna säsong
:tummenupp

Misstänkte det.

Då har du troligen saknat ngt på den. Vad?

Om inte så får du samma svar som brukar komma upp på dessa "vilken ska jag välja" trådar. Skit i hur hojarna ser ut på pappret. Provkör så många du kan. Den du blir kåtast av är den du ska köpa.

Fokusera på vad du vill ha ut av det.

Är passagerarens komfort så viktig att du är beredd att tulla på din egen upplevelse? :)

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025