Dikeskörning efter möte med snöplog på min körbana

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
Var ute och körde bil idag och såg på håll en traktor med snöskär komma ifrån andra hållet, släppte av gasen och minskade hastigeten till ca 40-50 för att möta den (relativt bred väg) plötsligt ser jag hur traktorn börjar gå över på min körbana (ca 1m kvar av min körbana) valet var lätt bara att köra i diket :mad: eller fronta med plogen :näsblod
Tog en vägskyllt med mig vid färden i diket men blev inga större skador på bilen.

Nån som har en aning (lite insatt) om vem försäkringsbolagen skulle ge skulden?

slangarn skrev:
Nån som har en aning (lite insatt) om vem försäkringsbolagen skulle ge skulden?

Några vittnen? Några bilder från platsen?
Ofta handlar det inte om vad som har hänt utan om hur mycket du lyckas "bevisa"...

Bara jag och föraren av traktorn.
Han sa att snöskäret högg tag och traktorn kanade ut på min körbana.
Han fixade skyllten eftesom han körde för vägverket.
Ingen skadeanmälan e gjord eftersom skadorna på min bil blev små, kan tacka lössnön för det.

korvgubbe skrev:
Några vittnen? Några bilder från platsen?
Ofta handlar det inte om vad som har hänt utan om hur mycket du lyckas "bevisa"...

Last edited:
slangarn skrev:

Då borde det gå på hans försäkringsbolag om han är villig att skriva under på att så var fallet. Det är ju en olycka som hans försäkringsbolag bör täcka.

Skrevs det någon skadeanmälan och/eller fick du kontaktinformartion av gubben i traktorn?

slangarn skrev:
Han fixade skyllten eftesom han körde för vägverket.

Efter att ha hört din version av det som hände så anser jag att traktorföraren är vållande, men jag tror att det kan bli svårt att bevisa det för förs.bolaget...
Allt beror väl på vad traktorföraren säger. Vad anser han?

slangarn skrev:

Ingen skadeanmälan e gjord eftersom skadorna på min bil blev små, kan tacka lössnön för det.

Om han säger så vid en ev skadeanmälan så tar hans bolag smällen.

Frågan är varför du ska kontakta förs.bölaget om det inte blev några skador?!

juha01 skrev:
Om han säger så vid en ev skadeanmälan så tar hans bolag smällen.

Frågan är varför du ska kontakta förs.bölaget om det inte blev några skador?!

Skador blev det men inga större, bara undrade om det är värt besväret att kontakta f-bolaget.

slangarn skrev:
Skador blev det men inga större, bara undrade om det är värt besväret att kontakta f-bolaget.

Skickar du in en skadeanmälan och han gör likadant eller helst att ni skriver den tillsammans reder dom olika bolagen ut det tillsammans.

Jag krockade med en plogbil som svängde tvärs över vägen, utan att använda blinkers, precis framför mig och jag blev "delvis" vållande.
Hade det inte varit ett vägfordon med saftblandare på på taket så hade jag blivit helt utan skuld, ifallet med vägfordon ska särskild aktsamhet iaktagas.
Jag hade saktat in till under 30km/h på en 70 väg, men det var tydligen inte nog.

Är skadorna väldigt lindriga så lev med det, annars riskerar du att tappa bonus på en skitgrej...

GuW skrev:
Jag krockade med en plogbil som svängde tvärs över vägen, utan att använda blinkers, precis framför mig och jag blev "delvis" vållande.
Hade det inte varit ett vägfordon med saftblandare på på taket så hade jag blivit helt utan skuld, ifallet med vägfordon ska särskild aktsamhet iaktagas.
Jag hade saktat in till under 30km/h på en 70 väg, men det var tydligen inte nog.

Är skadorna väldigt lindriga så lev med det, annars riskerar du att tappa bonus på en skitgrej...

Det var just det som var tanken då bonusen faller om man anses som delvis vållande.

slangarn skrev:
Det var just det som var tanken då bonusen faller om man anses som delvis vållande.
Om inte han fick några skador så finns det inget att förlora på att anmäla det. Om dom nu anser att du va vållande så finns det ju ingen motpart att betala till och om du vill använda helförsäkringen är upp till dig. Alltså ingen bonus att tappa.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg