DigitalTV

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
digitaltv.
Hej!
min far och våran granne diskuterar en sak. Grannnen hävdar att han kan ha digitaltv utan att ha en digitalbox. Kanske menar han att han har det pga att vi har fått "3hål i väggen" eller något. Jag menar att man kan inte ha digitaltv utan digitalbox. Han har endast en 28" tv och ingen annan utrustning.

visst har jag rätt?

Rätt. För att få in digital TV måste man ha en digitalmottagare. Oavsett om det gäller kabel-TV, satellit eller Boxer.

myspinnen skrev:
digitaltv.
Hej!
min far och våran granne diskuterar en sak. Grannnen hävdar att han kan ha digitaltv utan att ha en digitalbox. Kanske menar han att han har det pga att vi har fått "3hål i väggen" eller något. Jag menar att man kan inte ha digitaltv utan digitalbox. Han har endast en 28" tv och ingen annan utrustning.

visst har jag rätt?
Jag vet att vissa bostadshus har en halvdigital variant.
D.v.s det sänds digitalt fram till bostadshuset men sedan skickas det ut analogt till varje lägenhet.
Man har alltså någon form av central digitalmottagare.

För att kunna se digitalTV behövs en digital mottagare. Denna behöver inte nödvändigtvis vara kopplad direkt till tvn i lägenheten, utan kan vara placerad centralt för en hel fastighet.

Santo skrev:
För att kunna se digitalTV behövs en digital mottagare. Denna behöver inte nödvändigtvis vara kopplad direkt till tvn i lägenheten, utan kan vara placerad centralt för en hel fastighet.
Och sen måste då nya kablar dras i hela fastigheten för att det överallt ska vara digitalt.

Enkelt att kolla iaf, går bilden in i tv'n via antennkontakten är det inte digitalt.

fråga:
Får man in några digitalakanaler om man köper en box utan att ha något abbonemang ?
Tänke på tv400 osv. eller måste man ha abb för att få in dom ?

Santo skrev:

Men då är det en centralantennlösning, vilket innebär att abbonenten får en analog TV signal i uttaget. :tummenner

Digital TV tycker jag är att signalen tas emot i en digitalbox och skickas vidare med RGB signal till TV:n eller annan bildkälla. Dessutom får man widescreen signalering som gör att TV:n slår om till rätt bildformat. Förutom EPG sänder även vissa kanaler dolby digital ljud. Allt detta är bara att glömma med en sunkig RF modulerad signal.

tjockisbulle skrev:
fråga:
Får man in några digitalakanaler om man köper en box utan att ha något abbonemang ?
Tänke på tv400 osv. eller måste man ha abb för att få in dom ?

Endast SVT kanalerna och TV4 går att se utan abonnemang.

Om han hade haft en Pioneer plasmaskärm så kunde han faktiskt haft rätt din granne, dom har nämligen släppt en skärm med inbyggd Boxer-digitalTVmottagare! Så då har man ju faktiskt inte någon box vid sidan om TVn...

Men han har kanske fått det hela om bakfoten och menar att man kan få in digitalTV utan parabol, men Boxer är ju gammalt... Nyare är Telias nya ADSLtjänst där man kopplar en nätverkskabel mellan ADSL-modemet och digitalboxen och tar in programmen via ADSLen! Å det tycker jag låter som en bra idé för man har ju aldrig några störningar (sällan iaf) på bredbandet!

Mvh André

Det är väl inga störningar på boxer heller? Jag har haft det i snart 3 år nu tror jag och det funkar alldeles utmärkt, det första året var det dessutom piratkort.
En sak som jag saknar däremot är en bra aktiv antenn :( Jag bor i hyreshus och har centralantenn så mina boxar fungerar inte via tv-uttaget i väggen så jag har två antenner till boxarna men den till sovrummet är så extremt känslig så så fort det blåser litegrann så sprakar det i mottagningen. Nån som har en bra aktiv antenn att tipsa om, gärna under 500:-

Dee_cati skrev:
Det är väl inga störningar på boxer heller? Jag har haft det i snart 3 år nu tror jag och det funkar alldeles utmärkt, det första året var det dessutom piratkort.
En sak som jag saknar däremot är en bra aktiv antenn :( Jag bor i hyreshus och har centralantenn så mina boxar fungerar inte via tv-uttaget i väggen så jag har två antenner till boxarna men den till sovrummet är så extremt känslig så så fort det blåser litegrann så sprakar det i mottagningen. Nån som har en bra aktiv antenn att tipsa om, gärna under 500:-
Vad kallar du den typen av störningar då? :hihi

taskig-antenn-störningar kanske? Inte är det boxers fel iaf :tungan

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!