Digitalkamera !

The Ace

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2004
Hoj
Suzuki SV650s
Vad jag har förståt så finns det en del kamera/foto kunniga personer på detta forum, så jag tänkte jag kunde få lite input från nån kunnig.

Är så att jag funderar på att köpa en kamera i kanskle 4-6k klassen men eftersom jag inte kan så mycket så vet jag inte vad som är bra och vad som är indre bra.

funderar först och främst på vad jag ska satsa på, en kamera med kanske 10-12x optisk zoom och lite mindre pixlar, eller om jag kanske ska satsa på bra med pixlar och strunta i så mycket zoom.

Jag är inget vidare på att fota men jag vill ha en kamera att växa i så att säga, bättre att jag sätter gränserna för kvaliten är att kameran gör det, så jag antar att den behöver en del manuella inställningsmöjligheter så som slutar&bländar tider mm.

Kan ni kanske till och med ge lite förslag på kameror så vore jag tacksam. :)

The Ace skrev:
Vad jag har förståt så finns det en del kamera/foto kunniga personer på detta forum, så jag tänkte jag kunde få lite input från nån kunnig.

Är så att jag funderar på att köpa en kamera i kanskle 4-6k klassen men eftersom jag inte kan så mycket så vet jag inte vad som är bra och vad som är indre bra.

funderar först och främst på vad jag ska satsa på, en kamera med kanske 10-12x optisk zoom och lite mindre pixlar, eller om jag kanske ska satsa på bra med pixlar och strunta i så mycket zoom.

Jag är inget vidare på att fota men jag vill ha en kamera att växa i så att säga, bättre att jag sätter gränserna för kvaliten är att kameran gör det, så jag antar att den behöver en del manuella inställningsmöjligheter så som slutar&bländar tider mm.

Kan ni kanske till och med ge lite förslag på kameror så vore jag tacksam. :)

Lika bra att du ställer samma fråga i

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=56055

och lägger ned denna tråd.

Villee skrev:
Lika bra att du ställer samma fråga i

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=56055

och lägger ned denna tråd.

okey !

För det första !

På den tråden snackades det ANALOGA SYSTEMKAMEROR!
jag vill ha en digital kamera som ej är av system variant
(Din pappa kan säker förklara skillnaden )

För det andra !

Jag ställde även lite sakfrågor, Alltså vad folk skulle föreslå, Zoom, eller pixlar.

För det tredje !

Kryp tillbax till det hållet du kom ifrån och fundera lite på om du verkligen ska lägga dig andras trådar med meningslösa inlägg.
Om svaret fortfarande är ja på den frågan,
Se till så du har fakta och vet vad du pratar om.

i övrigt har du helt rätt, båda trådarna är kamera relaterade och handlar om samma sak.
Det gör även 99% av alla trådar i MC forumet..

Last edited:
The Ace skrev:
okey !

För det första !

För det andra !

Jag ställde även lite sakfrågor, Alltså vad folk skulle föreslå, Zoom, eller pixlar.

För det tredje !

Kryp tillbax till det hållet du kom ifrån och fundera lite på om du verkligen ska lägga dig andras trådar med meningslösa inlägg.

i övrigt har du helt rätt, båda trådarna är kamera relaterade och handlar om samma sak.

Jag tror den tråden klarar av både din första och andra punkt, och den tredje punkten kan du köra upp i arselet på dig.

och 99% av alla tråder på detta forum handlar inte om kameror.

The Ace skrev:
okey !

För det första !

För det andra !

För det tredje !

Lugna ner sig lite... Jag är säker på att Villee inte menade något illa, utan ville bara påpeka att det redan finns en aktiv tråd där diskussioner rörande kameror förs. Kanske enklare att ställa frågan där, för att slippa röra till forumet i onödan.

Men, eftersom du inte verkar vilja det så ska jag hjälpa dig med dina frågor.

Jag skulle helt klart välja en kamera med färre pixlar och kraftig zoom än det motsatta. Optiken är kamerans absolut viktigaste del, och om den är bristfällig så hjälper inte alla megapixlar i världen.

Återkommer med lite förslag på kameror.

Jo förvisso, men detta är ju ett forum där man kan och ska prata om allt som inte rör MC.
visst hade jag kunnat ta det i den tråden, men det är ju lite som att slänga in en tråd för varje område och sen hålla sig till den, det om nått hade ju blivit rörigt.
Blir så trött på alla trådpoliser bara, gillar man inte en tråd så läser man den inte.
Nog om det!

Tack för svaret, det var i stor drag det jag ville ha svaret på . :)

Har en Fuji S5000 sen i Januari. Den tycker jag är kanon. Har 3,1 Mpixel enligt Fujis egen modell (ska motsvara 4,6 "vanliga" enligt Fuji). Den har 10 x zoom optiskt.

Den är bra till allt jag provat! Dock kanske Blixten är lite klen ibland om man ska fota i stora utrymmen när det är mörkt.

Har kollat lite på minoltas Dimage X3.

nån som har nån erfarenhet av denna ?

Antingen den eller en Canon powershot S1

I mina ögon verkar ju minoltan vara bättre, men jag vet ju inte riktgt vad jag ska kolla efter :)

The Ace skrev:
Har kollat lite på minoltas Dimage X3.

nån som har nån erfarenhet av denna ?

Antingen den eller en Canon powershot S1

I mina ögon verkar ju minoltan vara bättre, men jag vet ju inte riktgt vad jag ska kolla efter :)

Minoltan är, sett till specifikationer, en bättre kamera. Dock tycker jag mig kunna ana en begränsad kontrast i testbilderna som finns på www.cyberphoto.se, men det kan vara pga. olika ljusförhållanden.

Vilken du än väljer så får du en mycket bra kamera, så det är bara att åka ner till en fotohandlare och börja klämma för att se vilken som passar dig bäst.

Tror väldigt mycket på Canon powershot S1 ! Skulle igår köpa mig en ersättningskamera för min gamla "party och ha med vid hojåkning-kamera" och passade på klämma lite på S1, verkar helt kanon, fet optik, alla inställningsmöjlighter, Canon-kvalité på kameran.

Den har 4 st "vanliga" AA-batterier, kan vara till nackdel prestandamässigt, men vägs upp av fördelen att man kan köpa batterier på pressbyrån om det kniper.

Hade nog blivit en S1 om det skulle vara min enda kamera, men fotar även med stora Canon 300D, så det fick bli en Canon A80, lite mindre, och "bara" med 3 x optisk zoom.

Bor man i Tokholms närhet rekommenderar jag "Fotokungen": http://www.fotokungen.com/ Dom tar 4.790:- för S1, vilket är ett jäkligt bra pris. För min A80 fick jag betala 3.400 kr, inklusive 4 st laddningsbara AA-batterier med laddare (tror inte det brukar följa med annars)

Annars håller jag med om att optik är viktigare än pixlar, men ju större optik, dessto större kamera. Kameran ska vara lagom, så att man "orkar" släpa med sig den ofta/alltid, utifall något fotovärt dyker upp..

/B

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back