Digitalkamera för dummies.

homerone

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 390
Vet ju att detta forum sitter på kunskaper om det mesta och nu är jag på jakt efter en lite roligare digitalkamera men fattar inte riktikt alla funktioner.
Vad menas tex,Vidv: 0,2-4,0 m
Tele: 1,2-2,5 m ? Vad är skillnade mellan tele och vidvinkel? Kanske världens simplaste grej men jag har då inte förstått mig på det.
Likaså, Ljusstyrka optik 2,8-4,5 Vad menas med det vad är bra och dåligt?
Optisk sökare Ja,= EVF 118 000 pixlar , ???
Ljusmätning= Flerzon, centrumvägd, spot ?
Slutartider= 15-1/2000s ?
Exponering = Programautomatik, slutarautomatik, bländarautomatik samt helt manuell
Exponerings-
kompensation = +/- 2 i 1/3 steg

Hoppas någon orkar svara på alla dessa frågor.
Mvh/D

Vad menas tex,
Vidv: 0,2-4,0 m
Vid fotografering med vidvinkel har kameran en närgräns (det närmaste den kan fokusera) om 02-4m. Låter som lite stort område dock.
Nästan mer troligt att siffrorna anger närgränserna för makrofotografering.

Tele: 1,2-2,5 m ?
Se ovan, fast för tele då...
Vad är skillnade mellan tele och vidvinkel? Kanske världens simplaste grej men jag har då inte förstått mig på det.
Vidvinkel är en 'kort' brännvidd som används för vyer, rum och andra tillfällen du vill få med mycket av det du ser.
Tele används för att komma saker nära.
När du står på läktaren och ska fota banan använder du vidvinkel, ska du fota polaren som kör på banan behöver du tele.

Hur ljuskänsligt objektivet är, lägre siffra är bättre, tillåter dig att fotografera även när det är lite mörkare.
När det står som du skrev 2,8-4,5 betyder det att zoomobjektivet varierar i ljusstyrka mellan vidvinkel/tele.

Optisk sökare: du kan titta i en sökare som på en vanlig kamera. I det här fallet är det ingen 'äkta' optisk sökare med prisma utan en en liten skärm (EVF: Electronic ViewFinder) med 118000 pixlar.
Hur/var kameran gör ljusmätningen, mitt i, genomsnittlig etc, ganska självförklarande.
Hur lång tid som bilden exponeras ,ju större spann desto bättre. Det där ser bra ut.
Exponering = Programautomatik, slutarautomatik, bländarautomatik samt helt manuell
Olika former av förvalsautomatik. Det låter som om du mest kommer att köra på Programautomatik :tungan
Exponerings-
Används för att kompensera för tex motljus, lite överkurs.

Kolla olika tester där de kontrollerar objektivets kvalitet/skärpa.
Det spelar ingen róll hur många pixlar kameran har, om objektivet är dåligt blir bilderna suddiga iaf !
Skit i den digitala zoomen, det gör du bättre i datorn. Den optiska zoomen är det du har nytta av.
En liten kamera blir det oftare bilder tagna med, de stora kamerorna brukar bli liggande hemma för att de är otympliga.
Kan kameran användas med vanliga laddbara batterier är det mindre risk att du blir utan ström i långtbortistan, plus att det blir billigt att alltid ha fräscha extrabatterier med sig !

Biker66 skrev:
Vad menas tex,
Vidv: 0,2-4,0 m
Vid fotografering med vidvinkel har kameran en närgräns (det närmaste den kan fokusera) om 02-4m. Låter som lite stort område dock.
Nästan mer troligt att siffrorna anger närgränserna för makrofotografering.

Tele: 1,2-2,5 m ?
Se ovan, fast för tele då...
Vad är skillnade mellan tele och vidvinkel? Kanske världens simplaste grej men jag har då inte förstått mig på det.
Vidvinkel är en 'kort' brännvidd som används för vyer, rum och andra tillfällen du vill få med mycket av det du ser.
Tele används för att komma saker nära.
När du står på läktaren och ska fota banan använder du vidvinkel, ska du fota polaren som kör på banan behöver du tele.

Hur ljuskänsligt objektivet är, lägre siffra är bättre, tillåter dig att fotografera även när det är lite mörkare.
När det står som du skrev 2,8-4,5 betyder det att zoomobjektivet varierar i ljusstyrka mellan vidvinkel/tele.

Optisk sökare: du kan titta i en sökare som på en vanlig kamera. I det här fallet är det ingen 'äkta' optisk sökare med prisma utan en en liten skärm (EVF: Electronic ViewFinder) med 118000 pixlar.
Hur/var kameran gör ljusmätningen, mitt i, genomsnittlig etc, ganska självförklarande.
Hur lång tid som bilden exponeras ,ju större spann desto bättre. Det där ser bra ut.
Olika former av förvalsautomatik. Det låter som om du mest kommer att köra på Programautomatik :tungan
Exponerings-
Används för att kompensera för tex motljus, lite överkurs.

Kolla olika tester där de kontrollerar objektivets kvalitet/skärpa.
Det spelar ingen róll hur många pixlar kameran har, om objektivet är dåligt blir bilderna suddiga iaf !
Skit i den digitala zoomen, det gör du bättre i datorn. Den optiska zoomen är det du har nytta av.
En liten kamera blir det oftare bilder tagna med, de stora kamerorna brukar bli liggande hemma för att de är otympliga.
Kan kameran användas med vanliga laddbara batterier är det mindre risk att du blir utan ström i långtbortistan, plus att det blir billigt att alltid ha fräscha extrabatterier med sig !

Tack så jättemycket biker66. Om det blir den som jag tagit specarna på så är det en kamera som säkert är alldeless för avancerad för mig men å andra sidan planerar jag ju att lära mig dom olika användnings områdena.
Har man iaf fått lite kött på bena, tack än en gång.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard