Digitalkamera djungel

-Sandman-

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 2004
Ska köpa min oresent av tjejen i dagarna och valet står mellan

Canon PowerShot A85 pris 2100:- eller Sony Cyber-shot DSC-W1 pris 3000:-

Någon som har tips som gör valet lättare?

Just nu lutar det nog åt Canon

jag skulle ha valt Canon. Gillar de bättre. Mycket kamera för lite pengar.
Sony gör också bra, men inte bäst + att men betalar lite för märke känner jag. Bra kvalité dock.

Köp DSC-W1!
Underskatta inte en stor LCD-skärm och Carl Zeiss

Last edited:
Canon IXUS 40 köpte jag för några veckor sen, fin liten pris värd kamera med bra bilder tycker jag :tummenupp

Jag har canonen. Vet inte vilken den andra Sonyn är så jag kan inte jämföra dem.
Tänk på att Canonen är rätt stor (~samma som en liten "analog" kamera). Den äter rätt mycket batterier när man använder den. Och jag tycke det är lite gryniga bilder (iofs jämför jag med den enda andra digitalkameran jag använt som kostade 45K...)

Annars känns den bra! Fina funktioner, och hög kvalitétskänsla! Objektivet är mycket bra (i förhållande till sin storlek)

Sen är ju priset rätt bra... :)

Lycka till!

gixxer_chrille skrev:
Canon IXUS 40 köpte jag för några veckor sen, fin liten pris värd kamera med bra bilder tycker jag :tummenupp

Den är väl riktigt bra, men kostar en del flis.... :tomten

Han ska ju ge bort den till sin :tuttar så frågan är om det inte är pengar i sjön... :hihi

Det bästa du gör är att du går in till en affär som säljer båda sorterna. Be dom ta ett kort av båda i samma pixelupplösning och bästa kvalite. Be dom föra över dessa två kort till datorn, be dom öppna korten bredvid varandra. Då kommer du att se en stor skillnad. Öppnar man korten olika för sig ser man inte samma skillnad.

Inte för att klanka ner på SONY nu, men deras objektiv är inte den bästa, eller har varit. Sist jag jämförde var ett år sedan. Jag har inte en CANON själv, men jag måste medge att dom har en av dom bättre objektivena.

Alltså skarpare kanter runt små saker mm.

Jaja, så här gör jag när jag jämför kameror

Om det blir en CANON försök gå på S modellen av poweshot typ S 50 http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/146146/details 3200, eller försök hitta en S 40, vet ej om dom görs längre, men beggad kanske

Last edited:
morlock skrev:
Köp DSC-W1!
Underskatta inte en stor LCD-skärm och Carl Zeiss
en skön LDC skärm tackar man inte nej till, har själv 2" på min Casio :tummenupp
Och ja, Carl Zeiss gör bra optik, men inte bäst. Det är inte bara det som avgör.

suntrip skrev:
Bör väl tilläggas att sonyn är 5 mpix medan canon är 4...

Det här Mpixel måttet är ett dåligt mått på hur bra kameran är. Det viktiga för att få bra kvalité är att ha en stor "receptorplatta", dvs den platta som bilden registreras på. Nu när allt fokuseras på att ha ett stort Mpixel mått blir resultatet att tillverkarna ska klämma in så många kretsar på samma kort som möjligt utan att förstora plattan.

Detta gör att bilderna faktiskt kan bli grynigare med högre Mpixel-tal. I en kompaktkamera ska man nog inte gå över ~4MP...

I en systemkamera med större "platta" är det självklart bättre med ett högre MP tal, men det är en helt annan historia...

Såg nu att cononen var stor som en video kamera....

Vad tror panelen om en minolta/konica dimage G400 liten o fin är den allfall,

Viktigt att den får plats i skinnstället :banana

Om du kan så importera från Ebay!!

Tog hem en Casio Exilim S100 (mått: 57x88x17 mm)
(Bästa "slim" kameran som finns ute för tillfälligt enligt många recensioner)

Hade en Olympus C-50 Z innan på 5 MP. Helt onödigt med så högt pixel antal om du inte har foto som en seriös hobby.

Kameran (3,2 MP) + 1 gig minne inkl tillbehör bl.a en Svensk manual på cd + frakt gick på 2.900:-

Beställde på fred.
På månd stog Fed Ex o knackade på dörren med min kamera.

Ca pris i sverige (kamera + minne) ligger runt 4500:-

Behöver jag säga att jag är grymt nöjd! :)

Recension
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/ex-s100.html

Last edited:
suntrip skrev:
Bild med canon
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/a85/samples/img_0388.jpg

Bild Sonyn
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/sony_w1/samples/dsc01276.jpg

Bör väl tilläggas att sonyn är 5 mpix medan canon är 4...

Vad är det för bra med S modellerna?
Det bästa är om båda kamera modellerna har tagit foto från xakt samma plats och på samma motiv, sen lägga in bilderna i PS och välja att få upp bilderna bredvid varandra.

Som sagt det är en djungel där ute, som sagt nu kan jag bara lite gran om digitalkamera, det finns säkret folk här som kan mer. Men i din prisklass (verkar ligga runt 2500-3500 eller) så skulle jag PERSONLIGEN köpt en CANON pga deras "skärpa" i objektivet. S modellen är väl lite snyggare och kanske lite lyxigare.

Efter detta skulle nog valet stå mellan en Pentax SV, S5i eller en KONICA

RacerX skrev:
Den är väl riktigt bra, men kostar en del flis.... :tomten

Han ska ju ge bort den till sin :tuttar så frågan är om det inte är pengar i sjön... :hihi

Kostar sisådär 2.800 kr på www.dustin.se
inte så farligt. Jag köpte min på ON OFF för ca 3.800 kr, hade inget tålamod för leverans tid, därför köpte jag den där.

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...