Digitala tv-kort (USB)

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Någon som har erfarenhet av digitaltv-kort med tuner till datorer? Funderar på att skaffa en USB-variant till den bärbara men vet inte riktigt vad man ska ha så alla tips på modeller, vad man ska tänka på, egna erfarenheter osv är välkommet.

newstead skrev:
2606463 Någon som har erfarenhet av digitaltv-kort med tuner till datorer? Funderar på att skaffa en USB-variant till den bärbara men vet inte riktigt vad man ska ha så alla tips på modeller, vad man ska tänka på, egna erfarenheter osv är välkommet.

Jag köpte en variant på Clas Ohlson och kunde på så sätt följa OS på mitt lilla kontor...:tummenupp

De funkar finfin men tyvär har jag än så länge inte sett någon variant som stödjer kortläsare så man är begränsad att använda de markbundna kanalerna.

1:an
2:an
SVT 24
Barn / Kunskap
TV4
TV4+

....Jag kan rekomendera den modell jag köpte eftersom digitaldosan hade ingång för valfri anten. Det följer med en liten bordsanten men du kan lika gärna plugga in antennkabeln från din takantenn.

Nästan alla andra modeller jag har sett har haft fasta antenner eller andra typer av ingångar för antennerna vilket gör att man inte kan koppla in antennen i sommarstugan eller på husvagnen.

Den modell jag köpte hette TerraTec Cinergy T2
Cinergy-T2-Scope-of-deliver.jpg

CinergyT2-back.jpg

Här syns antenningång samt utgång till USB.

korvgubbe skrev:
2609792 Jag köpte en variant på Clas Ohlson och kunde på så sätt följa OS på mitt lilla kontor...:tummenupp

De funkar finfin men tyvär har jag än så länge inte sett någon variant som stödjer kortläsare så man är begränsad att använda de markbundna kanalerna...
Tackar för tipset! Vet du om den är HD-ready? Tänkte jag skulle försöka skaffa en sån när jag ändå håller på :)

Jag har sett varianter som klarar bl.a. Canal Digitals och Comhems kort.

Förresten ska man jobba på kontoret och inte kolla på TV ;)

newstead skrev:
2609883 Tackar för tipset! Vet du om den är HD-ready? Tänkte jag skulle försöka skaffa en sån när jag ändå håller på :)

Jag har sett varianter som klarar bl.a. Canal Digitals och Comhems kort.

Förresten ska man jobba på kontoret och inte kolla på TV ;)

Jag har aldrig sett HD-readykort och den jag köpte var det inte. Däremot dög den mer än väl för mina ändamål och är praktisk att ha med i bilen/båten/stugan.

Jobba? Jag trodde de betalade för att man skulle vara på plats?! Vill de att man ska arbeta måste de väl betala ut extra ersättning eller har jag missat något?

Om du vill ha med kortläsare så finns FireDTV, vilken ska vara en av de bättre mottagarna på marknaden. Dock kostar den ju runt 2 lax. Den finns i 2 versioner om jag inte minns helt galet, dvb-t och dvb-s.

korvgubbe skrev:
2609933 Jag har aldrig sett HD-readykort och den jag köpte var det inte. Däremot dög den mer än väl för mina ändamål och är praktisk att ha med i bilen/båten/stugan.

Jobba? Jag trodde de betalade för att man skulle vara på plats?! Vill de att man ska arbeta måste de väl betala ut extra ersättning eller har jag missat något?
Jag såg nåt HD-readykort men nu när jag kollade igen så var det ett PCI-kort... kan bli lite halvjobbigt att trycka in det i den bärbara. :gnissla

Jaså, är det så det är? Då ska jag gå till jobbet och fika hela dagen imorgon för jag får ingen extra ersättning!

Spiken skrev:
2610600 Om du vill ha med kortläsare så finns FireDTV, vilken ska vara en av de bättre mottagarna på marknaden. Dock kostar den ju runt 2 lax. Den finns i 2 versioner om jag inte minns helt galet, dvb-t och dvb-s.
2 lax?! Det får man ju en hel tv för :)
DVB-C är det som gäller för mig, åtminstone där jag bor nu. Tanken är väl mest att jag ska använda datorn för att spela in och så. Helst skulle jag vilja ha ett kort som klarar både DVB-C och DVB-T men några såna finns väl kanske inte?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg