Digital videokamera

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Grizzly 600
Nu när jag började kolla på kameran som vi hade så verkar det ju vara en digital kamera "panasonic nv-ds27" det står då på den att den är digital.

Så vad behöver jag nu för grejor för att kunna överföra filmen från kameran till PC'n......en kabel!! ja det vet jag.....var handlar man en sån kabel billigast.....och vilket redigeringsprogram är bäst=lättast att arbeta med.

Bifogat

• nv-ds27.jpg
    nv-ds27.jpg
    24.1 KB · Visningar: 37
Bandit skrev:
Nu när jag började kolla på kameran som vi hade så verkar det ju vara en digital kamera "panasonic nv-ds27" det står då på den att den är digital.

Så vad behöver jag nu för grejor för att kunna överföra filmen från kameran till PC'n......en kabel!! ja det vet jag.....var handlar man en sån kabel billigast.....och vilket redigeringsprogram är bäst=lättast att arbeta med.

Har kameran Firewire?

Isåfall behöver du ett firewire kort (kanske du redan har om du har nyare dator)...en firewire kabel behöver du också.

Nån av redigeringsfantasterna får väl svara mer utförligt...

här kommer svaret....
32-2959 ... 2 m ..... 139,00

och

Firewirekort (IEEE-1394) med 3 portar. OHCI-kompatibel. 100, 200 och 400 Mbps för PCI-anslutning. Perfekt för t.ex. videokameror med DV-anslutning. Tanka över dina filmsekvenser till din PC och redigera med den medföljande programvaran (engelsk). Du kan även konvertera filmsekvenserna till mpg / mov / avi / rm / wmw m.fl. filformat för t.ex. Internet. Passar all utrustning som stödjer IEEE-1394 (s.k. firewire). Lev. med 1 st 6/4 firewire-kabel och programvara för videoredigering. Kräver Windows 98SE eller senare.

32-7172

349,00

så då blr svaret 349 kr
för kabel ingår i paketet:-)

allt från butiken översat i Domus huset :tummenupp :tummenupp

redigering...

Bäst Premier 6.5.........(svårt)

inte lika bra Studio 8..........(enkelt)

Hur får man ner filstorleken i Studio 8....har nu 24 min rå video....det blir 1185MB om man väljer AVI.......och 455MB om man väljer MPEG.

Får detta inte riktigt gå ihop.....tycker att filmen skulle bli mindre om man väljer AVI

Det blir tyvärr så stora filer när du lägger in dom i avi, du får helt enkelt komprimera filen efter du lagt in den i datan... finns en uppsjö små program att ladda hem på nätet som du kan komprimera med.

Vet själv av erfarenhet att just att lägga filmen på hårddisken första gången kräver en del utrymme innan man har komprimerat filen..
Kanske också dax att köpa större hårddisk :va

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...