Digital videokamera, vilken?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Hej!

Tänkte införskaffa mig en videokamera, men man blir ju helt lost när man kikar på dessa. Finns femtielva spec som man fattar hälften av.

Har egentligen inte så många krav.

1. Max 5k. Får man något vettigt för det?

2. Full HD.

3. Behöver inte vara superslimmad och liten, men inte heller väga flera kg.

4. Gärna någon bra infästningspunkt i chassit på kameran så man kan bygga sig ett smidigt fäste och skruva fast i bilen vid behov.

5. Bra (!) ljudupptagning, gärna ingång för extern mic.

Vad är det man ska ha?
Vad ska man hålla sig borta från?

Edit: Hittade den här som hastigast, bra?

Mvh J

Last edited:
Fallskärmshoppare använder ofta Sony CX105 eller 115 eller 116. Liten och smidig och har stativgänga och filtergänga om man vill mecka på ett fisheye. Finns lite dyrare varianter också, med mera lull-lull. Tyvärr ingen mikrofoningång...

Fallskärmshoppare använder ofta Sony CX105 eller 115 eller 116. Liten och smidig och har stativgänga och filtergänga om man vill mecka på ett fisheye. Finns lite dyrare varianter också, med mera lull-lull. Tyvärr ingen mikrofoningång...

Allright.

Är det något särskilt märke man ska hålla sig borta ifrån?

Eller är "jättarna" ett säkert kort oavsett?

Sony, Panasonic osv.

Allright.

Är det något särskilt märke man ska hålla sig borta ifrån?

Eller är "jättarna" ett säkert kort oavsett?

Sony, Panasonic osv.

Jag skulle säga att det är som med väldigt mycket annat i elektroniksvängen...
- Ingen av de stora jättarna är bäst eller sämst på allt. Däremot har de alla bra och dåliga produkter.

Jag har själv än Panasonic-kamera som jag är väldigt nöjd med men jag har ändå råkat ut för skräpmodeller från dem med.

Mitt tips är
http://www.trustedreviews.com/camcorders/review/2010/07/12/Panasonic-HDC-SD60/p1

Testresultat sammanställt på Smartson:
http://www.smartson.se/test/foto/videokamera
/panasonic_hdc-sd60.html

Den toppar även prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=563860

Har även bra erfarenhet av Sony
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=543881

...tyvärr saknar båda kamerorna Mic-in.

HDC´n ser ju klart vettig ut!

Kikade lite på prisjakt ang. mikrofoningång och det verkar som att man får ge upp den tanken för tillfället. Var tvungen att kliva upp på ~9k för en Panasonic med sådan ingång och runt 6k för någon annat märke.

Undra om det är värt att köra en Ebay på en sån här produkt.

Man kan nog få hem den för runt 3500 :-. Men vettefan om det är värt 1k för besväret. Sen meket om nåt skulle gå sönder, garantier osv. :gnissla

Det får bli en HDC.SD60 från DustinHome.

Men, jag förmodar att minneskort ej medföljer och skall köpas till?

Det står ju Medföljande tillbehör = Batteri, Strömadapter, Kablar men för att vara på den säkra sidan.

Men, jag förmodar att minneskort ej medföljer och skall köpas till?
Det förmodar jag också.

Se till att det är ett tillräckligt snabbt kort du har beställt. Full-HD innebär att det är ganska så stora datamängder som ska skyfflas till kortet när du filmar. Och när du ska slanga över materialet till datorn så är det också trevligt om det inte går allt för lusigt.

Det förmodar jag också.

Se till att det är ett tillräckligt snabbt kort du har beställt. Full-HD innebär att det är ganska så stora datamängder som ska skyfflas till kortet när du filmar. Och när du ska slanga över materialet till datorn så är det också trevligt om det inte går allt för lusigt.

Var lite snabb på avtryckafingret där, mailade Dustin samtidigt (men trodde dom skulle ta nån vecka på sig att svara) och fick svar efter en timme att det ej följde med.
Så jag köpte med detta med en skrivhastighet på 15 MB/S. Hoppas det räcker för att inte hiva ut datorn genom fönstret.

Kameran borde komma idag, ska bli kul att se vad den håller för kvalité!

Det beror ju lite på det tilltänkta användningsområdet. Ska kameran mest sitta på bilen/hojen/hjälmen eller liknande när man är ute och kör så är GoPro bra. Vill man använda kameran mera för lite vardagsfilmande så kan det vara trevligt med en kamera som har en större skärm eller ordentlig sökare.

Ja, sant. Jag gjorde inte kopplingen att använda den utanför hojåkning så att säga.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park