Digital-TV problem via ADSL (Telia)

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
Har skaffat mig Telias digital-TV men har problem med bortfall av bild/ljud.
Ibland funkar allt kanonbra men ibland blir bilden pixlig samt ljudet faller bort sporadiskt.
Har varit i kontakt med Telia som mätt upp ledningen (har ett antal 100m luftledning) och de sa att allting så bra ut (de mätte ju givetvis upp den när väderet var fint:3freak ) men jag misstänker att en så pass gammal ledning kan ha drabbats av åsknedslag och att ev fukt alt oxid kan påverka kvaliteten.
Funderar även på om modemet (Zyxel) kan vara boven men då skulle ju problemet förmodligen vara konstant:va
Har upptäckt att bandbedden ibland sjunker (TP test) men när jag startar om modemet så har jag full bandbredd igen.

Telejacken är rätt kopplade har även provat att ansluta en helt ny teleledning direkt från inkommande tele men probemet kvarstår.

Nån som har erfarenhet av liknande problem?

Glöm inte bort eventuell belastning i nätet också, det är ju lite mer än bara det du gör som påverkar när det gäller ADSL!

Telefonnätet var ju inte direkt avsett att använda på det sätt det används idag när det drogs :)

Glöm inte bort eventuell belastning i nätet också, det är ju lite mer än bara det du gör som påverkar när det gäller ADSL!

Telefonnätet var ju inte direkt avsett att använda på det sätt det används idag när det drogs :)

I så fall e det tråkigt för de som kör telia digital-tv via ADSL.

Har haft Teletekniker hos mig igen eftersom att supporten tyckte att ledningen inte såg bra ut sist de mätte den.
Skarvade om luftledningen på ett par ställen men utan någon förbättring.
Ska prova att köpa ett D-link 524T modem och se om det av kan funka bättre än de olika Zyxel jag kört.

Har ca 7 Mbit/s som max utan digital tv och ca 2-5 Mbit/s med TV enligt TP test.

Jag har ~90Mbit/s ner och ~14Mbit/s upp... finns ju vissa fördelar med fiber då jämfört med koppar.. ;)

Fråga ZyXel om de har någon firmware-uppgradering till ditt modem.

Dom modem vi skickar ut nu har senaste versionen. Silverfärgat skal...

IPTV-signaleringen är separerad från stationen. IP-trafiken samsas därifrån, TV-trafiken går separat per kopparpar.

I så fall e det tråkigt för de som kör telia digital-tv via ADSL.

Har haft Teletekniker hos mig igen eftersom att supporten tyckte att ledningen inte såg bra ut sist de mätte den.
Skarvade om luftledningen på ett par ställen men utan någon förbättring.
Ska prova att köpa ett D-link 524T modem och se om det av kan funka bättre än de olika Zyxel jag kört.

Har ca 7 Mbit/s som max utan digital tv och ca 2-5 Mbit/s med TV enligt TP test.

Har du ZyXel 660H? Det är det modemet som är testat med IPTV-signalerna. Kör man med andra modem är det lite knöligt att synca IP-trafiken...

Last edited:
Att köra tv via adsl är som att be om problem..
Kör aldrig tv eller telefoni via internet om ni inte har fiber.

3115485
IPTV-signaleringen är separerad från stationen. IP-trafiken samsas därifrån, TV-trafiken går separat per kopparpar.

Så att bara för att ni nu skickar IPTV signalerna separat så blev helt plötsligt bandbredden oändlig? :va

Så att bara för att ni nu skickar IPTV signalerna separat så blev helt plötsligt bandbredden oändlig? :va

Hehe, nä. Såg att det var lite galet skrivet. :D

Om du har en 24 Mb-lina bokas ca 10 Mb/s för IPTV. har du 8 Mb-lina bokas ca 1 Mb/s för IPTV. 2 samt 0.25 Mb/s påverkas i princip inte alls.

Japp kör med Zyxel P-660H-D1 (silverskal) har även testat 660 med svarta skalet med senaste programvaran.
Har nu även ett D-Link DSL-524T som är avsett för Telias ADSL, ska prova att köra detta.

Dom modem vi skickar ut nu har senaste versionen. Silverfärgat skal...

Har du ZyXel 660H? Det är det modemet som är testat med IPTV-signalerna. Kör man med andra modem är det lite knöligt att synca IP-trafiken...

3116233 Hehe, nä. Såg att det var lite galet skrivet. :D

Om du har en 24 Mb-lina bokas ca 10 Mb/s för IPTV. har du 8 Mb-lina bokas ca 1 Mb/s för IPTV. 2 samt 0.25 Mb/s påverkas i princip inte alls.
Ja det förstår jag, jag tänkte mer på den generella belastningen i nätet. Finns ju en anledning till att man kan få 18-20mbit ner på kvällstid och 12-14mbit ner på dagtid :) (det är ett exempel)

Provade med det nya modemet men utan någon framgång ingen skillnad (som jag egentligen trodde).

Har haft tekniker igen nu utrustade med andra instrument som kan mäta upp bitfel (antal reparerade paket), de kunde konstatera att bitar föll bort men ej vart felet exakt finns.
Har förklarat åtskilliga gånger att felet oftast förekommer på kvällen när daggen lägger sig och även ibland på dagen när luftfuktigheten är hög.

Kan sätta skallen på att luftledningen lider av någon form av isolationsproblem som påverkas när det är fuktigt ute MEN eftersom de mäter ledningen på dagen när jag inte har några problem kan de ju inte hitta felet.

I dag Lördag 26e har allt funkat ok men nu har vädret slagit om och blivit lite kallare och torrare i luften.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti